ideer til at arbejde med tal og begreber
Fra : bj

Dato : 03-01-06 22:50

Hej

I børnehaveklasse har vi valgt at sætte fokus på tal (før-matematik) og
begreber som over/under, eller let/tung, stor/lille, flere/få osv.

Er der nogen, der har nogle gode ideer til dette? Det må gerne være til
visuel arbejde, da klasserne har brug for den måde at gøre tingene på pt.

Mvh.

bj

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 03-01-06 23:38

Det må gerne være til
> visuel arbejde, da klasserne har brug for den måde at gøre tingene på pt.

Ved du nu hvad - "må gerne" !! Det skal sgu være visuelt - hvor dum kan man
være. Du skal ud i byen og finde tunge - lette - store - små - runde -
trekantede - grønne - blå kasser og ungerne skal selv stable mens du uddyber
begreberne. Det spørgsmål er da for dumt. Er du uuddannet? Forberedelse
foregår også "visuelt" - håndgribeligt.

Hilsen Overlæreren

Fra : bj

Dato : 04-01-06 20:25

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du uddyber begreberne. Det spørgsmål er da for dumt. Er du uuddannet?
> Forberedelse foregår også "visuelt" - håndgribeligt.

Og så slapper vi da lige af, hva Overlærer!

måske du har erfaring med udnervisning til de små elever, men det kunne jo
også være, at der er nogen som først stifter bekendtskab med disse nu. Om je
ger uddannet eller ej vil jeg ikke svarer på med det grundlag at med dit
udsagn kan du ikke have været længe i gamet. Du skriver, at spørgsmålet er
dumt, tja det får mig til at tænke om du også banker dine "egne" elever i
hovedet på denne måde. Det skal nok give dem selvværd og selvtillid....

bj

Fra : Wilstrup

Dato : 04-01-06 20:44

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bekendtskab med disse nu. Om je ger uddannet eller ej vil jeg
> ikke svarer på med det grundlag at med dit udsagn kan du ikke

ork, jo - hun har mindst været 10 år i "gamet", men svaret er
måske lovligt barsk - det kunne såmænd være mig selv, der havce
skrevet det - sagen er jo den, at man nogle steder sætter
fuldkómmen uerfarne uuddannede vikarer til at bestride jobbet, og
det kan da have sin pris -for ungerne . Men du har da ret - du
kunne være ny i faget, og så burde man måske have svaret dig lidt
mindre barsk.

Du skriver, at spørgsmålet er
> dumt, tja det får mig til at tænke om du også banker dine "egne"
> elever i hovedet på denne måde. Det skal nok give dem selvværd
> og selvtillid....

Det er ingenlunde dumt, men måske opfattes det på en helt anden
måde, når man sidder i vores ende af skrivebordet:

Det er indlysende for de fleste at der skal visuelle ting til for
de små - men det er naturligvis ikke altid indlysende for alle -
og det er på den baggrund man vil tvivle på om du er uuddannet
(som lærer, forstås) - men viden om småbørnspædagogik er ikke
sådan noget man pr. automatik har med modermælken eller fra
seminariet - her er det almenpædagogik og fagpædogik man har med
at gøre - og det er slet ikke sikkert at man har haft særlig
interesse for små børn og derfor ikke har beskæftiget sig så meget
med den del af tingene.

I gamle dage kunne man som lærer vælge forskellige "spor" alt
efter om man ville have med mindre børn at gøre eller om man ville
have med større børn at gøre eller om man ville have med specielle
børn (adfærdsvanskelige) at gøre- svjh speciale A, B og C -det
blev dog afskaffet for mange år siden, og nu er en lærer
"enhedslærer" og formodes at kunne undervise alle i alt -

Men du har da ret -Bodil vurde have svaret dig mere urbant -og det
plejer hun også - det er kun mig, der sædvanligvis får "tæv" her i
gruppen - jeg håber da ikke at jeg har smittet hende :-0 --

Tag dog rådet som blev skrevet: visuelle ting, lege med genstande,
tegninger, - auditive metoder som oplæsning, sang, - visuelle ting
som skuespil, udklædning - motoriske ting som tegning, maling,
klipning (udvikling af finmotorik) etc.

Oplevelser ude i naturen - dyr, -hvor kommer mælken fra (Nej, ikke
fra supermarkedet ) etc.

Kan du læse og samtidig dramatisere en historie for ungerne, så er
det også en måde at gøre det på - lade dem selv spille
instrumenter - men gør det struktureret, ellers har du en
kakofoni.

´Held og lykke!
--
Wilstrup

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 04-01-06 21:12

Hej BJ

Ok da, bortset fra jeg hedder Birgitte og ikke Bodil.

Jeg har været lærer siden 1976, og har undervist alle klassetrin, både et-
og flersprogede elever og er desuden specialundervisningslærer og testlærer.
Har dog mest erfaring med de yngre klasser.
Jeg blev faktisk rystet over spørgsmålet. For er det helt selvfølgeligt, at
man ikke kan lære små børn tal og begreber bare ved almindelig doceren fra
katederet.
Man skal spille på alle sanserne hos eleverne. Det skal ind gennem ørerne,
de skal tegne, de skal se, de skal føle og lad dem da bare også lugte. Det
er så oplagt og noget af de mest elementære, når man arbejder med små børn,
at jeg ikke forstår du kan stille spørgsmålet.
Hvis du er vikar, fx kommet lige fra gymnasiet, synes jeg det er rigtigt
godt du spørger her for at få hjælp. Dog synes jeg, det er skandaløst af
skoleledelsen, hvis man giver en uuddannet vikar ansvaret for en
børnehaveklasse, og så er det jo ikke din skyld, men det er måske derfor,
det ikke altid går så godt i folkeskolen.
Er du derimod uddannet lærer eller pædagog, synes jeg det er alarmerende
dårligt, at du ikke selv kan finde på noget så simpelt.

VH Birgitte

Fra : Wilstrup

Dato : 04-01-06 21:45

> [...]
> Er du derimod uddannet lærer eller pædagog, synes jeg det er
> alarmerende dårligt, at du ikke selv kan finde på noget så

ja, undskyld - jeg har vist fået Bodil på hjernen

Men nej, her vil jeg ikke give dig ret - du har ret i at det er
for dårligt hvis ledelsen giver en ung, urutineret vikare
eneansvaret for en klasee, men det er jo heller ikke tilfældet.
Hun burde have benyttet begrebet "input" eller "ideer" i stedet
for det, hun skriver, men det er ikker fair at være "rystet" over
spørgsmålet, og jeg ser heller intet steds at der er tale om at
hun ville lære dem begreberne via doceren ex catedra.

Det burde være indlysende at hvis man har været længe i branchen,
så får man nogle holdninger og vaner, som gør at man pr.
definition bliver fortrolig med tingene i en grad at det nærmer
sig den sløvende rutine.

Jeg har såmænd også undervist i de små klasser, men har mest
erfaring med de store - jeg er sikker på at hvis vi to skulle
bytte plads, ville du være lige så meget eller lige så lidt på
"skideren" hvad angår forholdet til de store som jeg til de smål.

Jeg har den fordel at jeg er uddannet musiklærer og kan hente en
hel del erfaring fra det felt - også når det gælder undervisning i
matematik og talbegreber (gå et 8-tal, dan et et-tal af to elever
mens musikken spiller etc.), men det er IKKE alarmerende dårligt
at hun ikke kan finde på noget så simpelt. Det er ganske normalt
at man kan være usikker i den branche man er i, også hvis man skal
skifte branche til noget, der ligner , men som ellers er rimeligt
ukendt.

jeg forstår at hun er uddannet pædagog, men samtidig også er
lærerstuderende på 2. år. Og det at gå fra én børnebranche til en
anden med et andet sigte, kan sagtens skabe utryghed og usikkerhed
indtil man får det "ind under huden" -

Jeg plejer at siget at jeg ikke skal være pædagog i ordets
praktiske forstand, for jeg har ikke taget det kursus i
tålmodighed. , men det er ikke fair at skose en kollega in spe
fordi vedkommende ikke kan finde ud af "noget så simpelt" som at
undervise i talforståelse. DET er nemlig langt fra så simpelt, som
du anfører. Børnene kan både være forskellige og være i
forskellige klassetyper, fx en obsklasse - så der er ikke noget at
sige til at man kan komme i tvivl.

Jeg synes at vi som lærere skal passe gevaldigt på med at falde
hen i en sløv rutine, hvor alting ser ud til at være noget, der
"goes without saying" - og glemme hvordan det var selv at være ny
og uprøvet i branchen.

--
Wilstrup - også overlærer!

Fra : bj

Dato : 04-01-06 21:47

> [...]
> Er du derimod uddannet lærer eller pædagog, synes jeg det er alarmerende
> dårligt, at du ikke selv kan finde på noget så simpelt.

OK, BIRGITTE, jeg beklager, at jeg ikke lige fangede dit navn korrekt.

Om det er alarmerende dårligt ved jg nu ikke. Hvad jeg synes der er
alarmerende dårligt er min evne til ikke at fomulere det jeg mente. Jeg, som
jeg skrev, ville blot have nogle input/ideer til det visuelle....det kunne
jo være der var een der sad inde med et gdot tiltag som vedkommende gerne
ville dele med andre og som denne havde haft gode erfaringer med. Jeg ved
godt at det er oplagt at arbejde visuelt. Det kan næsten ikke undgårs, vhis
vi taler begreber (og former og figurer for dens sags skyld). Jeg ved
udemærket godt at den bedste måde er at lege med begreber og tal på en
visuel håndgribelig måde. Og nej, je ger ikke færdiguddannet lærer, men på.
Derfor spørger jeg også herinde til ideer som jeg kan bruge til at erfare
med.

Og at finde på noget selv har jeg ikke problemer med....tage billleder af
vinduer, tegne vinduer, tale om talrækken, former tal i ler/snydeler, klippe
og klister kasser i forkellige størrelser, tegne cirkler, tale om hvilken
form en tallerken har og give dem een i hånden osv. Jo, der er mange ting
man kan lave, men som jeg skrev tidligere, kunne der jo være een som havde
forsøgt en anden indgangsvinkel og ville dele ud sine erfaringer. Dog falder
du stadigt for, hvor skidt og dårligt det er at stille sådan et spørgsmål,
selv efter forklaring til spørgmålet...taget din erfaring i betragtning..

Desuden har jeg ikke det fulde ansvar for børnehaveklassen, men er med som
støtte og skal hjælpe til med at varetage de førskole-opgaver dette
medfølger, hvilket jeg ser meget frem til.

mvh.

bj

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 04-01-06 22:18

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> posting:

> [...]
>man ikke kan lære små børn tal og begreber bare ved almindelig doceren fra

Dansklærer?

--
What is life, except excuse for death,

--- http://better-browser.info ---

Fra : Wilstrup

Dato : 04-01-06 22:19

"Christian Bohr-Halling" <nospam@kabelmail.dk> skrev i en
meddelelse
> "Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> posting:

> Dansklærer?

hvorfor mon du spørger?
--
Wilstrup

Fra : bj

Dato : 04-01-06 21:09

"Wilstrup" <nix@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også en måde at gøre det på - lade dem selv spille instrumenter - men gør
> det struktureret, ellers har du en kakofoni.

Tak for svaret - også til Bodil. Jeg var måske også lige hurtig nok på
aftrækkeren med et modsvar.

Hvor omend alt er så er jeg uddannet pædagog og læser til lærer på 2. år.
Har arbejdet som lærer med DAMP-børn og folkeskolens årgange fra 4. til 7.
klasse. Det være sig i fag som idræt (det kan vist ikke blive mere visuelt),
historie, kristendom, sløjd samt samt støttetimer i en 1. klasse. Vi lavede
stort set alt visuelt i denne klasse så det er ikek fordi jeg ikke ved,a t
det skal være visuelt. det var min formulering der ikke lige ramte det jeg
mente...(Så kan jeg lære det!:)

Jeg spørger netop til ideer med visualitet. Det gør jeg ud fra, at det er
min overbevisning, at det den bedste måde at fange deres opmærksomhed på.
Dermed også være underforstået, at de jo også med tiden skal lære, at tal og
begreber også skal kunne forståes i en sammenhæng uden at det skal laves
visuelt. Derfor bør/skal jeg jo lave noget visuelt først.

Jeg kan se nu at jeg ikke lige har formuleret mig på bedste vis, men ideer
står jeg aldrig tilbage for.

Jeg er klar over den historiske del med,a t man tidligere kunne vælge spor
efter elevers alderstrin/skoletrin. Idag er det, efter min mening, jo
således meget mere bredt og det oplever vi jo nok alle.

Jeg forsøger at skabe mig min egen erfaring på feltet inden for inskolingen.
Fra tidligere arbejde med børn i institutioner gjorde vi det også visuelt,
men jeg må også erkende, at børnene ret hurtigt tog tingene til sig sig og
nææste gang måske ikke lige havde brug for det visuelle. Det handler jo også
om at udfordre elever og børn. magter elever/børn ikke at klare opgaver uden
det visuelle bør man som person stille sig tilbage og lave noget mere
visuelt. For mig er de kontinuerlig udervisning selv om man nogen gange er
nødt til at tage et srkift tilbage. Det udmønter sig ofte i 2 skridt frem og
sså er udviklingen ret synlig for underviseren.

Om spørgsmålet er dumt eller ej kan diskuteres herfra og til evighed. Set ud
fra kontekst om en samtale mellem lærere med flere års erfaring kunne jeg
være tilbjelig til at give Bodil ret i at spørgsmåklet er dumt, men set ud
fra, at man msåke er ny i sammenhængen med undervisning vil jeg mene,a t
spørgsmålet er relevant. Jeg har erfaring fra undervsining tidligere og jeg
synes stadig at det ere relevant at få ideer til opgaven. Når jeg skrev
ideer udtrykte jeg mig måske ikke konkret nok. Måske jeg skulle have brugt
formuleringen "input til med tal og begreber modtages gerne".

Pt. er de sådan i indkolingen, at eleverne mere har brug for social træning
end konkret undervisning med bøger. Med det visuelle er det muligt samtidigt
at lave social træning samtidigt med at undervise. Dele dem op i grupper,
opgaver kan kun løsese hvis alle deltager osv..det er sådanne tanker jeg har
gjort mig.

Jeg vil suge al den viden og eerfaring til mig som bliver lagt for mine
fødder og tager også mod den I giver hér - både negativt som positivt - dog
helst kontruktiv. Det akn være svært at skelne for ting kan opfattes
forskelligt - subjejtivt såvel som obejektivt som du skriver, Wilstrup.

mvh.

bj

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 04-01-06 22:23

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> posting:

>Ved du nu hvad - "må gerne" !! Det skal sgu være visuelt - hvor dum kan man
>være.
--klip--
>Det spørgsmål er da for dumt. Er du uuddannet? Forberedelse

Hvad er det for en tone at lægge for dagen? Læs venligst
http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html vedr. en sober
tone.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 04-01-06 23:16

> "Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> posting:

> --klip--
>
> Hvad er det for en tone at lægge for dagen? Læs venligst
> [...]

Det er så i orden.
Dog vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg skrev og sendte mit andet
indlæg/svaret inden BJ havde nået at svare første gang. Ja, jeg opfattede
spørgsmålet som om vedkommende overhovedet ikke havde nogen ideer, og det,
der "trickede" mig var, at BJ skrev "må gerne". For mig er det jo et must.
Bortset fra det vil jeg nok sige " god fornøjelse og held og lykke". Selvom,
eller måske fordi jeg kender de små, vil jeg 10 gange hellere undervise de
ældste elever end at holde styr på og opdrage 25 små ( og deres forældre

Mest dansk- og engelsklærer og billedekunst, men også matematik hos de
yngste + alt det andet.

VH BA