Skråskrift
Fra : MAndersen

Dato : 18-12-05 10:03

Sendt til dk.undervisning.folkeskole og dk.undervisning

Så er vi ved juletid igen, hvor der skal skrives julekort. For snart mange
år siden, stoppede jeg med at skrive noget i hånden, da det så aldeldes
skrækkeligt ud.
Jeg har i folkeskolen lært formskrift, som i sig selv er grimt efter min
mening. I 7. klasse fik vi en ny dreng. Han havde den smukkeste håndskrift,
som jeg mener er en slags skråskrift.
Det ville jeg lære, og lærte også mange bogstaver i dette. Imiderltid blev
det en blanding af skråskrift og formskrift. I kan så selv gætte jer til,
hvordan det ser ud

Nu har jeg så sat mig for, at lære denne smukke håndskrift, men jeg kan ikke
finde noget på nettet.
Jeg vil gerne købe en bog, så jeg kan se hvordan bogstaverne skal se ud - og
dermed lære skriften

En der kan hjælpe med, hvad jeg skal lede efter

MAndersen

Fra : Kim

Dato : 19-12-05 19:17

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev
> [...]
> og dermed lære skriften
>
> En der kan hjælpe med, hvad jeg skal lede efter

Disse bøger har min datter stadig glæde af:
Skrivebog 2 - Skråskrift
http://makeashorterlink.com/?Z18F5165C
fås billigt hos Bog & Ide, det er en serie.

" udføres som optakt til arbejdet med de enkelte bogstaver.
Skrivebog 2: Formskrift Skrivebog 2: Skråskrift
De to bøger har samme opbygning og stiller læreren frit med hensyn til valg
af skriveform.
Kan anvendes til indlæring af sammenhængende skrift på det klassetrin, som
skønnes mest velegnet. "

" ISBN: 8700126780
Første udgave ISBN: 8700126780
Omslag: Mette von der Maase Koch
Redaktør: Helle Toftekær Udgave: 2 Sider: 48 T
ryk: 7 Serie: Dansk i ... 1. - 2. klasse "

Det er ikke til at opdrive kladdehæfter med linier i
som vi brugte da jeg gik i skole til at øve at skrive skråskrift.

Nogle enkelte bogstaver var jeg dog i tvivl om men rådførning
mig med mine gamle forældre og lign. familie vidste hvordan
de skulle skrives.

Ærveligt at de fleste højt uddannede dansklærerer fjerner denne
gode gamle danske skrift fra vores børn, flere af dem kan ikke
engang læse skråskrift, søg evt på emnet i http://groups.google.dk

Mvh Kim

Fra : Kim2000

Dato : 19-12-05 20:24

"Kim" <no.way@dude.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ærveligt at de fleste højt uddannede dansklærerer fjerner denne
> gode gamle danske skrift fra vores børn, flere af dem kan ikke

Det er nu ikke et spørgsmål om vilje, men i skrivning på seminariet lærte vi
direkte at skråskrift ikke længere er en del af den danske skolegang, de
steder hvor eleverne blev undervist i skråskift blev kontaktet af vores
lærer, der fortalte dem det. Skråskriften er opbygget udfra de penne man
havde i midten af sidste århundrede og er i dag (min mening) både grim og
forældet, men endnu værre så ligner bogstaverne de skriver ikke dem som de
læser i bøger. Hvorfor har et m tre buer i skråskrift men kun to bogen? Ikke
at jeg fatter du vil lære din datter denne skrift, i hvert fald kan du være
sikker på at dansklæreren vil reagere på det, og _jeg_ ville ikke acceptere
en stil skrevet med skråskrift, vi bruger formskrift i skolen og sådan er
det.

Lad brølene starte

mvh
Kim

Fra : Egon Stich

Dato : 19-12-05 22:41

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
acceptere
> en stil skrevet med skråskrift, vi bruger formskrift i skolen og sådan er

AAAArrrghhhhhhhhhhh---

Man kan sige meget om skråskrift/formskrift.
Da jeg, i stenalderen, begyndte i 1. mellem, forøvrigt i den første
nogensinde blandede, drenge/piger, klasse i skolens historie, fik vi en
lærerinde, der havde den ide, at pigerne skulle lære den dengang nye
formskrift, medens drengene skulle fortsætte med skråskriften, vi havde lært
fra 1. klasse.
Det var en anelse forvirrende, for alle, tror jeg.
Men vi fik jo alligevel alle, også drengene, tilegnet os en form for
formskrift:

Jeg synes stadig bedst om skråskrift, men skal koncentrere mig en anelse for
ikke at komme til at blande form ind i skidtet.

Nogle gange, i de år jeg underviste, kunne jeg, oh-skræk, komme til at
skrive skråt på tavlen.
Det vakte forundring og nogle gange jubel.
Underlige måde at skrive på, og ikke til at læse, var som oftest reaktionen.
(Prøvede man gotisk håndskrift, var den helt gal)

Så man brugte jo formskrift.
Og således forgår al verdens herlighed

Men privat, når jeg skriver f.ex. løgne, undskyld logbog, er det med den
fornemste skråskrift, jeg er i stand til at præstere.
Og det skal helst være med en "gammeldags" fyldepen.

Forøvrigt kan man, når man har lært sig den vanskelige kunst, have
fornøjelse af at studere nogle bøger om kalligrafi.
Det kan blive kunst.

MVH
Egon

Fra : MAndersen

Dato : 20-12-05 11:56

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> acceptere en stil skrevet med skråskrift, vi bruger formskrift i skolen og

Tak for alle svarende. Efter min søgen efter bøger, fandt jeg også ud af, at
formskrift er yt. Det er sikkert kun ordet, for i dag hedder det
grundskrift.

MAndersen

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 13:52

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse news:43a7e356$0$206

> Tak for alle svarende. Efter min søgen efter bøger, fandt jeg også ud af,
> at formskrift er yt. Det er sikkert kun ordet, for i dag hedder det
> grundskrift.

Formskrift er da ikke yt ? Vores ældste børn knokler da med det i skolen og
skolebøgerne kalder det da også formskrift. Grundskrift har jeg ikke hørt
før..

Skråskrift håber jeg ikke vores børn skal lære, for det er forvirrende, at
man skal over på skråskrift, når man endelig har fået lært formskriften.
Hvis man skriver skråskrift er der ikke rigtigt nogen, der kan læse det, og
man glemmer formskriften, og ender op med en skrift, der er hverken- eller,
så jeg håber, at skolerne holder sig til formskriften...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : MAndersen

Dato : 20-12-05 16:45

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Formskrift er da ikke yt ? Vores ældste børn knokler da med det i skolen
> og skolebøgerne kalder det da også formskrift. Grundskrift har jeg ikke
> hørt før..

Som jeg skriver, er det sikkert kun ordet formskrift, der nu er erstattet
med ordet grundskrift.

MAndersen

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 18:22

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse news:43a826f2$0$109

> Som jeg skriver, er det sikkert kun ordet formskrift, der nu er erstattet
> med ordet grundskrift.

Ja, det er mærkeligt, som gode og brugbare ord, skal skiftes ud.
Grundskift burde man jo kalde det, børnene i de yngste klasser lære.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : h@rdis

Dato : 20-12-05 22:45

klip
> Ja, det er mærkeligt, som gode og brugbare ord, skal skiftes ud.
> Grundskift burde man jo kalde det, børnene i de yngste klasser lære.
>
> --
Jeg roder i hukommelsen for de rigtige ord.
Danmarks store guro udi skrivning hedder C.Clemens. Har udgivet en række
skrivehæfter med titlen "Bedre håndskrift".
Han siger at der er to muligheder, når den første indlæring er på plads: Og
som jeg husker det: "Sammenhængende skrift" (det der kaldes "formskrift") og
"Sammenhængende skrift med løkker" (det der fejlagtigt kaldes skråskrift
(Skråskrift var det vi lærte engang med 3 buer i "m"): Det er egentlig bare
formskrift, bogstaverne hæftes sammen, skrives lidt på skrå og så er der
løkker (som det kendes fra "skråskrift").

Han, Clemens, er til at finde på Nettet ved en søgning: Clemens + skrivning.
Hmmm, forstod I ovenstående??

Jørgen

Fra : Kim

Dato : 23-12-05 23:07

"h@rdis" <hardis.j@mail.dk> skrev
> Jeg roder i hukommelsen for de rigtige ord.
> Danmarks store guro udi skrivning hedder C.Clemens. Har udgivet en række
> skrivehæfter med titlen "Bedre håndskrift".

Derfor behøvs han ikke være Danmarks store guru.
Kan du vise bevis for det (link)?

> Han siger at der er to muligheder, når den første indlæring er på plads:

Og hvad er den første indlæring så ?

>Og som jeg husker det: "Sammenhængende skrift" (det der kaldes
>"formskrift") og "Sammenhængende skrift med løkker" (det der fejlagtigt
>kaldes skråskrift

Jeg mener ikke det er fejlagtigt...

> (Skråskrift var det vi lærte engang med 3 buer i "m"): Det er egentlig
> bare formskrift, bogstaverne hæftes sammen, skrives lidt på skrå og så er
> der løkker (som det kendes fra "skråskrift").

Ikke helt enig.

> Han, Clemens, er til at finde på Nettet ved en søgning: Clemens +
> skrivning.

Ikke meget...
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Clemens+%2B+skrivning&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da

Har du et link til hans hjemmeside eller andre steder hvor man kan læse om
hans
bedrifter som "guru" ?

> Hmmm, forstod I ovenstående??

Meget lidt???

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 23:42

"Kim" <no.way@dude.dk> skrev i en meddelelse news:43ac750d$0$15792

> Og hvad er den første indlæring så ?

Det er vel blokbogstaver. Først de store og så de små...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Kim

Dato : 29-12-05 08:32

Prøv nu lige at læs hvad ham "h@rdis" skriver......:

[...]

Så den første indlæring kan ikke være blokbogstaver.
Blokbogstaver er jo det samme som formskrift.

Så hvad er den første indlæring så ?¨

Hvis "h@rdis" gad svare.

/Kim

Fra : Kim

Dato : 19-12-05 19:21

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev
> En der kan hjælpe med, hvad jeg skal lede efter

Du får også lige denne:
Skrivebog 1+2+3+4 - Skråskrift
Serie: Dansk i ...
Udgave: 1
Af: Ib Kokborg, Poul Rosenberg
Omfang: 40 sider
ISBN: 8700129089
Omslag: Mette von der Maase Koch
Pris: 50 kr. ex. moms

Bog & Ide link: http://makeashorterlink.com/?D2002575C

Mvh Kim

Fra : Trans

Dato : 25-12-05 16:03

MAndersen wrote:

> [...]
> skrækkeligt ud.
> Jeg har i folkeskolen lært formskrift, som i sig selv er grimt efter min

Så har du en lidelsesfælle her. Jeg kan godt skrive pæn skoleskrift,
men det koster mig en del anstrengelse. Jeg lærte mig derfor selv at
skrive blindskrift på maskine efter den lærebog, kontoreleverne
bruger ved Københavns Kommune. Min mor skældte mig så ud, fordi jeg
skrev til hende på maskine. Siden har jeg lært at skrive thai og
russisk blindskrift på computer tastatur.

Hvis jeg skal skrive noget i hånden, bliver det gerne en slags
selvkomponeret formskrift.

Jeg sad i kommuneskolen ved siden af en dreng, der boede i
skoledistriktets yderkant og derfor en tid var blevet flyttet til en
skole i en nabokommune, hvor han havde lært formskrift. Da han kom
tilbage, opstod der en slags konflikt, idet han blev kritiseret af
vores pedantiske lærer, som ikke underviste i formskrift, og som havde
en anden opfattelse af nogle af bogstavernes udformning..

Bent

Fra : Erling Hansen

Dato : 07-01-06 07:42

MAndersen <ikke@nogen.no> wrote:

> [...]
> dermed lære skriften
>
> En der kan hjælpe med, hvad jeg skal lede efter

Jeg kan varmt anbefale dig at låne en bog om kalligrafi på biblioteket.
Læs lidt i den, der er oftest mange gode argumenter for at have en smuk
håndskrift, og start så ganske langsomt med at øve dig lidt hver dag.
Køb dig en god pen - Rotring har nogle dejlige penne i forskellige
bredder. De er lidt dyre, men de hjælper dig meget. Du vil opdage, at
din skrift i første omgang bliver langsommere, men også meget smukkere,
også selv om du ikke bliver så dygtig, at du kan betegnes som en
kalligraf.
Rigtig god fornøjelse, og hilsen fra én der også blev utilfreds med sin
grimme håndskrift.
Mvh
Erling