7 års skolegang?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 15-12-05 23:00

Hvornår var det, at undervisningspligten blev længere end 7. klasse?
Forlængede man til 9. klasse i et hug, eller var der en overgangsperiode?
Og
blev det indført på en gang over hele landet?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Trans

Dato : 17-12-05 16:23

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> Og
> blev det indført på en gang over hele landet?

Jeg tror, det var i begyndelsen af halvfjerdserne, og, ja, det skete i
ét hug og over hele landet. Men Per Erik Rønne kommer sikkert med et
klart svar om et øjeblik.

Hvad jeg egentlig ville sige, det er, at jeg synes, man skulle
nedsætte undervisningspligten til ca. 5 år.

Årsagen hertil er den, at det har vist sig, at børnene lærer meget
lidt i skolen. En hel del kan dårligt læse eller skrive, når de
udskrives fra skolen efter at have opfyldt undervisningspligten på 9
år, selv om det danske skrivesystem er ganske simpelt. Det kan
umuligt tage mere end 5 år at lære at læse og skrive rigtigt.

I det hele taget er det mit indtryk, at skolen alt i alt virker
retarderende på børnenes udvikling. De mister deres naturlige
nysgerrighed og evnen til at finde ud af noget på eget initiativ. De
bliver overfladiske og kan ikke koncentrere sig om noget. De oparbejder
slet ikke deen viden og de færdigheder, de burde have. Deres musiske
udvikling går også i stå. Deres fysiske udvikling er det også så
som så med. En hel del af dem er smækfede, fordi skoleforholdene
giver dem for lidt motion.

Bent

Fra : wilstrup

Dato : 07-01-06 19:25

"Trans" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
Benedikte Brisson wrote:

> [...]

Jeg tror, det var i begyndelsen af halvfjerdserne, og, ja, det skete i
ét hug og over hele landet. Men Per Erik Rønne kommer sikkert med et

Der kom en folketingsbeslutning i 1969, hvorefter det blev lov i 1972.

[...]

Det er noget vrøvl og viser hvor lidt du ved om folkeskolen. Den har andre
opgaver end at eleverne skal lære at læse, skrive og regne. Den har også en
dannelsesmæssig/opdragende funktion og et er ikke nok at lære både sprog og
praktisk-musiske fag udover litteratur, matematik m.v. ved kun 5 års
skolegang. Og hvad skulle eleverne så i øvrigt lave efter deres 5 skoleår,
hvor de er omkring 11 år?

I det hele taget er det mit indtryk, at skolen alt i alt virker
retarderende på børnenes udvikling. De mister deres naturlige
nysgerrighed og evnen til at finde ud af noget på eget initiativ.

passer heller ikke.

De
bliver overfladiske og kan ikke koncentrere sig om noget.

er heller ikke korrekt.

De oparbejder
slet ikke deen viden og de færdigheder, de burde have.

vrøvl.

Deres musiske
udvikling går også i stå.

sludder!

Deres fysiske udvikling er det også så
som så med. En hel del af dem er smækfede, fordi skoleforholdene
giver dem for lidt motion.

Det er et politisk spørgsmål.

Men jeg synes at du -i stedet for disse forvrøvlede postulater - skulle
bevise dine påstande.

Min påstand er fx at thai ikke er et selvstændigt sprog, men en variation af
kinesisk. Men det vil du nok protestere mod og hævde at jeg ikke ved, hvad
jeg taler om - men hvordan kan det så være at du udtaler dig om ting, du
ikke ved noget om - er der udelukkende for provokationens skyld eller er du
lige så uvidende om disse ting som i mange andre forhold, du udtaler dig om?

--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-06 08:10

wilstrup <nix@invalid.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg tror, det var i begyndelsen af halvfjerdserne, og, ja, det skete i
> ét hug og over hele landet. Men Per Erik Rønne kommer sikkert med et

Som jeg husker det skete forlængelsen i »et hug«, og det skete samtidig
med afskaffelsen af realeksamen {sidst afholdt 1978}. Så årgangen der
gik i 9. klasse i skoleåret 77/78 skal have været den første der havde 9
års undervisningspligt.

Men allerede i 60erne gik næsten alle længere i skole, og det var meget
usædvanligt ikke at tage 10. klasse eller 3. real med - sidstnævnte
skete faktisk mest fordi man begyndte i 1. gymnasieklasse umiddelbaert
efter 2. real.

Men jeg fik altså min realeksamen i 1969, og gik ud af skolen tre år
senere som student, så jeg kan skam sagtens huske forkert. Jeg husker
dog at der var en dispensationsmulighed, så børn kunne komme tidligere
ud, og at den dispensationsmulighed blev så hyppigt brugt at /færre/
børn tog 9. klasse med efter udvidelsen end før. Ejendommeligt - og det
sker næppe i dag.

I øvrigt har langt de fleste i dag mindst 12 års skolegang bag sig når
de går ud af skolen. 2/3 tager jo i dag en form for gymnasial
uddannelse. Jeg kan ikke se hvordan disse elever skulle kunne klare sig
med /mindre/ end disse tolv år.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : wilstrup

Dato : 08-01-06 16:09

> [...]
> årgangen der
> gik i 9. klasse i skoleåret 77/78 skal have været den første der

Man lavede i 1969 - maj - en folketingsbeslutning om at man skulle
udvide undervisningspligten til 9 år - det skete så med en
lovændring i 1972 og var altså indført i 1975-skoleloven samtidig
med at man afskaffede realeksamen.

--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-06 16:25

> [...]

> udvide undervisningspligten til 9 år - det skete så med en
> lovændring i 1972 og var altså indført i 1975-skoleloven samtidig

Ja, jeg brugte bevidst vendingen »som jeg husker det«. Det var jo ikke
noget man gik så meget op i, når man samtidig havde studentereksamen og
ens fremtidige universitetsstudium at tænke på

Som så i første omgang blev polit-studiet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Christoffersen

Dato : 11-01-06 23:02

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og
> blev det indført på en gang over hele landet?

DEN ER IKKE OPHÆVET.

Undskyld jeg råber, men under visse omstændigheder, kan man nøjes med 7 års
skolegang.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050039329 §§ 33 stk 4

Niels