HTX på aftenskole?
Fra : Hans Pedersen

Dato : 20-11-05 21:18

Hejsa

Er det muligt at tage en HTX på aftenskole, eller evt. fjernundervisning?
Har søgt forgæves.

--

MVH
Hans Pedersen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-05 13:57

Hans Pedersen <Hansvejbo@hotmail.com> wrote:

> Er det muligt at tage en HTX på aftenskole, eller evt. fjernundervisning?
> Har søgt forgæves.

Jeg kender kun htx som 3-årig dagskole {jeg underviser i år selv på
htx}. Men du kan tage en almindelig studentereksamen på Frederiksberg
Studenterkursus, som også kører med aftenhold. En sådan studentereksamen
kan tages på to år, og vælger du matematik og fysik på højeste niveau
kan du vel sagtens begynde på teknikum bagefter.

Studenterkurset ligger i dag på et voksenuddannelsescenter:

http://www.vuf.nu/
--
Per Erik Rønne

Fra : Hans Pedersen

Dato : 21-11-05 17:54

> [...]
> kan du vel sagtens begynde på teknikum bagefter.
>
> Studenterkurset ligger i dag på et voksenuddannelsescenter:

Tak for svaret. Nu spørger jeg måske dumt, men hvad er teknikum? Ikke det
jeg ønskede at bruge uddannelsen til. Men jeg kunne godt tænke mig måske at
blive lokofører. Og så kræves der enten en htx, eller en matematisk
studentereksamen, eller et svendebrev inden for el eller metalfagene. Og da
jeg har en handelsuddannelse, kræver det jo noget nyt. Og tage htx eller
gymnasium på alm daghold vil jo ikke give ret meget i lønningsposen, såå det
ser jeg ikke som særlig aktuelt. Men tak for linket, selvom det er lige
lovlig langt væk.

MVH
Hans Pedersen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-05 20:01

Hans Pedersen <Hansvejbo@hotmail.com> wrote:

> Tak for svaret. Nu spørger jeg måske dumt, men hvad er teknikum?

En skole der tidligere uddannede teknikumingeniører, nu slået sammen med
akademiingeniører til »diplomingeniører«. En 3-årig uddannelse på
ingeniørhøjskole, der altså ikke er lige så lang som den 5-årige på
Danmarks Tekniske Universitet.

> Ikke det jeg ønskede at bruge uddannelsen til. Men jeg kunne godt tænke
> mig måske at blive lokofører. Og så kræves der enten en htx, eller en
> matematisk studentereksamen,

Og sidstnævnte kan du altså tage på to år på et studenterkursus. Eller
på tre år på en gymnasieskole {medmindre rektor anser dig som værende
»for gammel«; gymnasiet har stadig karakter af at være en barneskole,
selv om man forlængst har afskaffet spanskrør og forskellen i tiltale
{De og hr/fru/frøken til de voksne, du og fornavn til børnene}, og man
optager som regel kun nødigt elever i 1g, som er fyldt 20.

> eller et svendebrev inden for el eller metalfagene. Og da jeg har en
> handelsuddannelse,

Hvilken dog? Har du en Højere Handelseksamen kunne du nok nøjes med et
gymnasialt suppleringskursus i matematik, fysik og kemi.

> kræver det jo noget nyt. Og tage htx eller gymnasium på alm daghold vil jo
> ikke give ret meget i lønningsposen, såå det ser jeg ikke som særlig
> aktuelt. Men tak for linket, selvom det er lige lovlig langt væk.

Ja, du skrev jo heller ikke noget om hvor du boede. Men der kommer
elever på den pågældende skole fra hele Sjælland, hvor 45% af
befolkningen bor.
--
Per Erik Rønne

Fra : Hans Pedersen

Dato : 21-11-05 21:54

> [...]

> Hvilken dog? Har du en Højere Handelseksamen kunne du nok nøjes med et
> gymnasialt suppleringskursus i matematik, fysik og kemi.

Jeg har kun en et-årig HG. Med efterfølgende uddannelse som alm. butikselev
i et supermarked.

> Ja, du skrev jo heller ikke noget om hvor du boede. Men der kommer
> elever på den pågældende skole fra hele Sjælland, hvor 45% af
> befolkningen bor.

Ja, jeg bor så på Sydsjælland, så det at tage til skole hver aften i
København er ikke nemt. Slet ikke når man arbejder til kl. 18-19 nogle gange
20:00. Derfor var jeg mere interesseret i fjernundervisning. Da jeg nogle
gange har en hel fridag midt på ugen, og andre uger er det en anden dag, og
nogle uger arbejder jeg hele week-enden og andre ikke. Men igen tak for
svaret. Nu ved jeg da at der findes aftenskole som måske kunne lade sig gøre
hvis jeg kunne få arbejdspladsen til at flytte lidt rundt på nogle tider. Så
er det bare et spørgsmål om hvad jeg vil... Sgu ik nemt at finde ud af...

MVH
Hans Pedersen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-05 23:29

> [...]

> er det bare et spørgsmål om hvad jeg vil... Sgu ik nemt at finde ud af...

Det er også muligt at tage uddannelsen over lidt længere tid, men så på
deltid. Der /er/ dog mødepligt til undervisningen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-11-05 07:59

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

>deltid. Der /er/ dog mødepligt til undervisningen.

Det er da vist kun, hvis man vil undgå at skulle op i fuld pensum.

--
What is life, except excuse for death,

-== http://www.shpongle.org/video/flashback1.swf ==-

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-05 08:10

Christian Bohr-Halling <nospam@kabelmail.dk> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

> Det er da vist kun, hvis man vil undgå at skulle op i fuld pensum.

Svarer det ikke til at sige, at det kun er forbudt at køre over for rødt
lys, hvis man vil undgå at komme i fængsel eller få en bøde for det?

I øvrigt bliver elever også udelukket fra selve undervisningen, hvis de
groft misligholder undervisningspligten. Det var jeg ude for med en
dreng, der året før var dumpet til studentereksamen. Han fik lov at gå
3g om, dukkede stort set aldrig op til timerne, og fik først skriftlig
besked om at nu var det fuldt pensum, derefter om at han ikke længere
var berettiget til at modtage undervisningen - naturligvis med kopier af
brevene til os lærere.

Han boede naturligvis stadig hjemme, og forældrene har troet at han hver
morgen, efter at han har pakket sin skoletaske, er taget i skole. I
stedet har han åbenbart føjet omkring i byen. En sådan dreng i 20-års
alderen kunne sikkert have været reddet, hvis forældrene havde fået
besked per sms om hans pjæk; men det må man ikke, da eleverne betragtes
som voksne, når de er fyldt 18.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-11-05 11:36

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

>Svarer det ikke til at sige, at det kun er forbudt at køre over for rødt
>lys, hvis man vil undgå at komme i fængsel eller få en bøde for det?

Svarer det ikke til at sige, universiteterne med
ikke-mødepligtigundervisning har en kriminel indstilling til
undervisningen og basalt set har misforstået, hvad læring er for en
størrelse?

Er fuld pensum er en straf, eller er nedsættelse deraf en beløning?

>I øvrigt bliver elever også udelukket fra selve undervisningen, hvis de
>groft misligholder undervisningspligten. Det var jeg ude for med en
>dreng, der året før var dumpet til studentereksamen. Han fik lov at gå

Taler vi nu om børneskolen, dvs. gymnasiet, hvor eleverne blot er
der som følge af, det virker som en naturlig fortsættelse af
grundskolen, eller taler vi om voksne mennesker, der har taget en
motiveret beslutning om at gå på fx VUC?

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-05 17:44

> [...]

> ikke-mødepligtigundervisning har en kriminel indstilling til
> undervisningen og basalt set har misforstået, hvad læring er for en

Universiteterne har generelt ingen mødepligt for studenterne, grund- og
gymnasieskoler har.

> [...]

> grundskolen, eller taler vi om voksne mennesker, der har taget en
> motiveret beslutning om at gå på fx VUC?

Vi taler ikke om VUC. Men jeg ved dog at pjækkeri-problemet er
betydeligt større dér end i gymnasieskolen.

I øvrigt var der ikke én fraværende i de klasser, jeg i dag havde.
--
Per Erik Rønne

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 23-11-05 13:10

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

>Vi taler ikke om VUC. Men jeg ved dog at pjækkeri-problemet er
>betydeligt større dér end i gymnasieskolen.

Hvordan ved du, der er tale om pjækkeri? Det kunne f.eks. være, en
havde et sygt barn. Kunne være, en havde fuldtidsarbejde ved siden
af. Kunne være en masse ting, du ikke på samme måde oplever i
børneskolen.

Måske er det også af samme årsag, man kun får én karakter, dvs. til
eksamen.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-11-05 16:46

Chr. Bohr-Halling <nospam@kabelmail.dk> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

> Hvordan ved du, der er tale om pjækkeri? Det kunne f.eks. være, en
> havde et sygt barn.

For en knægt på 20?

> Kunne være, en havde fuldtidsarbejde ved siden af.

Når der er tale om daghold, fuld tid?
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 27-11-05 10:50

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

>For en knægt på 20?

Ja, eksempelvis.

>Når der er tale om daghold, fuld tid?

Du kan tage enkeltfag. Du kan tage dem aften. Der var ikke nævnt en
præmis ang. måden i dit udsagn: "pjækkeri-problemet er betydeligt
større dér end i gymnasieskolen."

Dertil kommer, at der var tale om eksempler. Generelt set vil der,
vel naturligt, være forskel på, om du har et hold 15-årige eller et
hold 25-årige, men det er du måske ikke enig i.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-11-05 07:46

Christian Bohr-Halling <nospam@kabelmail.dk> wrote:

> Generelt set vil der, vel naturligt, være forskel på, om du har et hold
> 15-årige eller et hold 25-årige, men det er du måske ikke enig i.

Naturligvis er jeg da enig i det. Men i år er mine elever nok 16-20 år,
og de bor sikkert alle stadig hjemme.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-11-05 07:23

"Hans Pedersen" <Hansvejbo@hotmail.com> posting:

> [...]
>nogle uger arbejder jeg hele week-enden og andre ikke. Men igen tak for

Spørg dit lokale VUC. Der findes - modsat Rønnes indikation - flere
voksenuddannelsescentre end blot på Fredriksberg, fx
http://www.vuc-storstroem.dk/Naestved/Index.htm

Du kan der tage fagene som selvstudium, også fysik og kemi.

Du kan evt. også modtage undervisning aften, se f.eks.
http://www.vuc-storstroem.dk/Kursustilbud/Skemaer/Næstved/skema%20til%20avis%20mv%20aften%20%20nye%20hf%20aug0506.pdf

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-05 08:05

> [...]

> Spørg dit lokale VUC. Der findes - modsat Rønnes indikation - flere
> voksenuddannelsescentre end blot på Fredriksberg, fx

VUF på Frederiksberg er ikke det samme som et VUC. Det er et
studenterkursus fusioneret med et VUC, som altså også tilbyder
studentereksamen, og som ikke har en forstander men en rektor.

Et VUC leverer typisk undervisning på folkeskoleniveau, men har også
undervisning på hf. Et studenterkursus er en slags 2-årig gymnasieskole
for voksne.

> Du kan der tage fagene som selvstudium, også fysik og kemi.

På studentereksamensniveau? A-niveau? Det er det jeg læser ud af krav om
en htx eller matematisk studentereksamen.

> Du kan evt. også modtage undervisning aften, se f.eks.
>
>http://www.vuc-storstroem.dk/Kursustilbud/Skemaer/Næstved/skema%20til%2
>0avis%20mv%20aften%20%20nye%20hf%20aug0506.pdf

»The page cannot be found«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-11-05 11:27

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

>VUF på Frederiksberg er ikke det samme som et VUC. Det er et

VUF - VoksenUddannelsescenter Fredriskberg.

>Et VUC leverer typisk undervisning på folkeskoleniveau, men har også
>undervisning på hf.

Hvilket ikke er imodsætning til udgaven på Fredriskberg.

>Et studenterkursus er en slags 2-årig gymnasieskole for voksne.

Hvilket et VUC selvfølgelig ikke kan være.

>På studentereksamensniveau? A-niveau?

Hvis der er kursister til det, ja. Det er der dog nok ikke til fysik
og kemi på A-niveau, men der er det normalt til matematik på
A-niveau. Eftersom hf ikke har dette niveau i matematik, undervises
der ud fra retningslinjerne for matematisk gym.

>Det er det jeg læser ud af krav om
>en htx eller matematisk studentereksamen.

Sagen er, det nok kun er relevant med fysik, kemi og matematik på
relevante niveauer, og ikke så meget om det er fx htx eller ej.

Mig bekendt kan man i øvrigt fint tage en matematisk
studentereksamen uden at have fysik og kemi på mere end B (C)
niveau.

Dit program har ombrudt linket.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-11-05 07:15

> [...]

>akademiingeniører til »diplomingeniører«. En 3-årig uddannelse på
>ingeniørhøjskole, der altså ikke er lige så lang som den 5-årige på

Har DTU stoppet sine diplomingeniør-uddannelser (3,5 år)

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-05 07:28

Christian Bohr-Halling <nospam@kabelmail.dk> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

> Har DTU stoppet sine diplomingeniør-uddannelser (3,5 år)

Har DTU nogensinde haft dem? Jeg tror du tænker på DIA, som uddannede
akademiingeniører, som nu også kaldes diplomingeniører.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-11-05 07:41

http://www.dtu.dk/Uddannelse/Diplomingenioer.aspx

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-05 08:05

Christian Bohr-Halling <nospam@kabelmail.dk> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) posting:

> http://www.dtu.dk/Uddannelse/Diplomingenioer.aspx

Noget kunne tyde på at DIA er fusioneret med det tidligere DTH:

http://ida.dk/Bliv+medlem/Hvem+kan+blive+medlem/

- hvorfra jeg citerer:

==
Danske uddannelser
• Danmarks Tekniske Universitet*)
• Ingeniørhøjskolerne*)
• Syddansk Universitet
• Aalborg Universitet*)
*) DTU omfatter i denne sammenhæng også det tidligere Danmarks Ingeniør
Akademi, DIA.
==

Og jeg konstaterer at det åbenbart er tilfældet.

==
AAU omfatter også det tidligere AUC, Aalborg Universitetscenter, og
Ingeniørhøjskolerne omfatter også de tidligere teknika.

Andre uddannelser der giver adgang til umiddelbar optagelse:

Civilingeniøruddannelserne fra Århus Universitet:

Cand.polyt. i Biomedicinsk Teknik
Cand.polyt. i Teknisk informationsteknologi
Cand.polyt. i Teknisk Geologi
Cand.polyt. i Procesteknologi

Datalogi- og datateknologiområdet
• Cand.scient. og B.Sc. i datateknologi fra Syddansk Universitet
• Cand.scient. i datalogi fra alle universiteter v)
==

Og kan se at også jeg opfylder betingelserne for at blive medlem af IDA.

==
v) IDA har ikke forhandlingsretten på det offentlige ansættelsesområde.
==

Men det er stadig GL {for det gymnasiale niveau} og DM {for øvrige
stillingstyper} der har forhandlingsretten ...
--
Per Erik Rønne