Atkins problemer?
Fra : Morten Larsen

Dato : 26-01-06 16:34

Hej alle.

Jeg har flere gange, mere eller mindre helhjertet, forsøgt mig med Atkins.

I mandags begyndte jeg for alvor, for både vægten og jeg skreg da jeg steg
op på den. Nu skulle det være... Det gik også udemærket indtil igår.
Pludselig har jeg fået decideret madlede og det har gennem det seneste døgn
fosset ud i begge ender. Jeg har levet meget af æg og kød samt en del salat
og har fuldstændig undgået sukker og stivelse.

Det skal også siges at jeg rent faktisk har tabt 2,5 kg, men jeg finder
specielt det seneste døgn ganske ubehageligt. I dag har jeg måtte spise
æbler (hvilket jo er bandlyst!) blot for at få lidt ro i maven.

Kan I fortælle mig hvad søren jeg har gjort galt... Er det et uheldigt
sammentræf af en evt madforgiftning, eller er akut diarré og opkastninger et
udslag af den nye kost?

Må indrømme at jeg er en stor sukkergris, det er egt gået udemærket med at
undvære det, men kroppen hungrer vel efter det?

Med venlig hilsen,

Morten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-01-06 09:20

"Morten Larsen" <mernstrand@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Det skal også siges at jeg rent faktisk har tabt 2,5 kg, men jeg finder
> specielt det seneste døgn ganske ubehageligt. I dag har jeg måtte spise
> æbler (hvilket jo er bandlyst!) blot for at få lidt ro i maven.

Det første voldsomme vægttab er væsketab - nemlig den væske, der er bundet
til kroppens lager af kulhydrater. Det er med andre ord et vægttab, der ikke
rigtigt tæller, hvis det er fedtdeller, man vil af med.

> Kan I fortælle mig hvad søren jeg har gjort galt... Er det et uheldigt
> sammentræf af en evt madforgiftning,

Det kan det jo være.....

> eller er akut diarré og opkastninger et udslag af den nye kost?

En af mine veninder oplevede præcis samme reaktion for et par måneder siden,
da hun for første gang forsøgte sig med Atkins. Hun var heller ikke klar
over, om det var Atkins eller maveinfektion. Men efter få dage på kuren
kunne hun ikke mere klare kosten, som hun fandt kedelig og ensidig. Hun
savnede alt det, hun plejede at spise - frugt, brød, grønsager, kartofler.

> Må indrømme at jeg er en stor sukkergris, det er egt gået udemærket med at
> undvære det, men kroppen hungrer vel efter det?

Kroppen hungrer ikke mere efter det, end man kan vænne den af med det. Og
Atkins eller ej bør man vænne sig af med et overdrevet sukkerforbrug, som på
ingen måde er sundt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Britta Larsen

Dato : 27-01-06 10:23

Hej Morten

Der er desvære diarré i omløb, har selv lige haft en tur og der er flere i
min familie der har det.

M.v.h.

Britta Trab

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-01-06 15:42

[Morten Larsen | Thu, 26 Jan 2006 16:34:14 +0100]

>Jeg har flere gange, mere eller mindre helhjertet, forsøgt mig med Atkins.

Jamen, tillykke. Jeg håber da at Atkins bliver det rette for dig, som
Atkins er for mig :)

>Pludselig har jeg fået decideret madlede

Så er det på tide at du varierer kosten - i Atkins bøger, især den
Illustrede kogebog er der massere af lækre opskrifter der kan vise dig mere
om at variere kosten.

Men indefor valgene mellem kød, æg, ost, mandler/nødder og rigtigt mange
grøntsager og lidt frugt, burde du kunne variere din mad rigtigt meget hvis
du tænker i lidt utraditionelle baner.

>og det har gennem det seneste døgn fosset ud i begge ender.

Av, det var ubehageligt - måske du har været uheldig og fået den generelle
diarré som folk går og drøjer med for tiden, da der ikke er noget i sig selv
i Artkins der giver det problem.

Generelt ved store kostomlægninger, kan ens fordøjelsessystem dog reagere
lidt forskelligt, så mon ikke at det stabiliserer sig.

Nogle spiser i hemmelighed meget sukkerfri chokolade/slik, hvis det er din
last forklarer det til gengæld meget dit problem, da en stor indtagelse af
sukkeralkoholer giver netop denne effekt.

>Må indrømme at jeg er en stor sukkergris, det er egt gået udemærket med at
>undvære det, men kroppen hungrer vel efter det?

Ja, kroppen hungrer efter sukker - nogle siger at symptomerne efter at have
skåret sukker væk føles for dem som at være værre end at holde op med at
ryge, så det er jo slemt. Men sukker har overhovedet ingen gravnlige
næringsstoffer, så det er kun godt at skære væk.

Jeg håber at du hurtigt får det bedre igen :)

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 27-01-06 21:08

"Rene' Hjorth" <rene@hjorth.com> wrote in message

> [...]
> diarré som folk går og drøjer med for tiden, da der ikke er noget i sig

Det er almindeligt kendt, at et pludseligt højt indtag af fedt kan medføre
fedtdiarré, ligesom øget fedtindtag kan nedsætte
ventrikeltømningshastigheden drastisk, hvilket kan medføre opkastninger...
om det er det i dette tilfælde, det ved jeg ikke.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj