Stopklods
Fra : Jens Jensen

Dato : 20-01-06 17:35

Kan I fortælle mig hvad stopklods betyder og hvordan det virker på en
aktiehandel.
På forhånd tak
Jens B Jensen

Fra : Anders V.

Dato : 21-01-06 15:51

Jens Jensen wrote:
> Kan I fortælle mig hvad stopklods betyder og hvordan det virker på en
> aktiehandel.
> På forhånd tak
> Jens B Jensen

Hej Jens

Det er som regel noget man bruger naar man arbejder med gearede
investeringer, hvilket vil sige at man investerer for mere end sit
indskud (resten er laant af handelsstedet). Men det kan naturligvis
ogsaa bruge det i normal 1:1-aktiehandel, og er for saa vidt meget
fornuftigt.

Det handler om at hvis du koeber en aktie til kurs 90, saa vil du sikre
dig mod at du ikke lider alt for stort tab hvis den nu pludselig skulle
dykke. Saa kan du f.eks. saette en stopklods paa kurs 80, hvilket vil
sige at handelssystemet automatisk vil saelge dine aktier ved denne
kurs. Derved undergaar du et stort tabe hvis nu aktien havde styrtdykket
til kurs 50.

Mvh Anders V

Fra : Leonard

Dato : 21-01-06 16:00

"Anders V." <asvSLET@DETTEvaerge.com> wrote:

> [...]
>sige at handelssystemet automatisk vil saelge dine aktier ved denne
>kurs. Derved undergaar du et stort tabe hvis nu aktien havde styrtdykket

dog kan du aldrig være sikker på at sælge til en bestemt kurs, hvis
der virkelig er tale om et styrtdyk er det ikke sikkert der har været
købere til kurs 80, og så bliver de vel solgt til kurs 70 eller 60
eller hvad der nu kunne handles til?
--
Leonard, Kerteminde

Jeg ved ikke meget om økonomi,
jeg har bare brugt rigtig mange penge i tidens løb

Fra : Jens Jensen

Dato : 21-01-06 18:54

Tak for svaret begge to så blev jeg det klogere.
MVH.
Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-06 19:12

Anders V. skrev:

> [...]
> sige at handelssystemet automatisk vil saelge dine aktier ved denne
> kurs. Derved undergaar du et stort tabe hvis nu aktien havde styrtdykket

Eller også medvirker han til panik og krak. Det var sådan et af
de store krak kom i stand fordi gud og hvermand havde sat
stopklods på. Da alle stopklodserne triggede på en gang, faldt
bunden ud af markedet.

--
Bertel

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 24-01-06 12:31

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> de store krak kom i stand fordi gud og hvermand havde sat
> stopklods på. Da alle stopklodserne triggede på en gang, faldt

Hvilket er en *god ting* af flere årsager,

Den vigtigste er at aktierne et kort øjeblik reelt bliver billige og dermed
en god investering i stedet for en risikabel satsning som de generelt er det
meste af tiden.

En anden fordel er at der bliver statueret et eksempel med "det er heeeeelt
vildt" tosserne, de mest tåbeligt vurderede hype-virksomheder og TV2 Finans.

Desuden ryger eens PUT's på hype-virksomhederne vildt in-the-money så man
endeligt får en profit på hade-aktierne

Fra : Anders V.

Dato : 24-01-06 15:56

Frithiof Andreas Jensen wrote:
> [...]
>
> Desuden ryger eens PUT's på hype-virksomhederne vildt in-the-money så man

Okay, det forstod jeg ikke saa meget af - men jeg tror nok det handler
om at I synes Stoploss ikke er saa godt(?).

Mener du/I saa at det er bedre ikke at saette nogen stop-loss? - og
dermed bare haabe at hvis der er styrtdyk saa kommer den nok tilbage...

Jeg tror nu stadig jeg vil arbejde med stop-loss paa gearede investeringer.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 23-01-06 19:37

"Anders V." <asvSLET@DETTEvaerge.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at handelssystemet automatisk vil saelge dine aktier ved denne kurs.
> Derved undergaar du et stort tabe hvis nu aktien havde styrtdykket til

Næh - hvis aktien styrtdykker kan man være sikker på at eens sølle slat
aktier ryger omkring sidst, på bunden.

Et andet problem er at brokeren kan se stop-loss i systemet. Den smarte
broker lægger så en salgsordre under de fleste stops ind i systemet lige før
markedet åbner, ordren eksekverer så man har en handel og den handel trigger
så en kaskade af stop loss ordrer. Så køber brokeren op. Cirka een time
senere er det hele stabilt igen og de sælger med en avance på 5-10%. Det er
sådan de tjener restaurent-penge.

DATEK lavede det nummer på mig *to* gange før jeg blev klogere og flyttede
alt.

Hvad kan man så gøre:

Man kunne købe PUT's men det er dyrt og man bliver totalt ribbet i skat
takket være Lykketoft og Stavads skattesystem.

Man kunne lade være med at have så store positioner at det betyder noget
hvad de gør.

Man kunne bruge en anden strategi som at lægge stoppet som en salgsordre
hvis kursen falder en vis % under f.ex. 200 dages glidende gennemsnit og så
satse på at de korte udsving generelt ikke betyder så meget. Men det kommer
nok an på aktien. Jeg tror ikke det virker på vestas.