ALK Abello
Fra : Flemming

Dato : 03-01-06 21:06

Er der nogen der har en idé om ALK Abello (Tidligere Chr. Hansen) vil være
een af top(afkast)aktierne i 2006...Deres nye græsallergi pille som kommer
på markedet i 2006 lyder meget lovende? Jeg har allerede investeret, men
overvejer om jeg skal investere endnu mere?

Og - Hvilke andre aktier er der muligheder i i 2006 (måske danisco, da jeg
har læst i penge og privatøkonomi at de måske står overfor kapitalfondenes
næste køb)?

Mange tak for eventuelle svar

mvh
Flemming

Fra : Flemming

Dato : 05-01-06 21:35

Er det den forkerte nyhedsgruppe jeg spørger i ...

flemming

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-06 23:33

Den 05-01-06 21.34 skrev Flemming følgende:
> Er det den forkerte nyhedsgruppe jeg spørger i ...

Næh, den er såmænd god nok. Men du kan ikke regne med at få et
kvalificeret svar, højest et gæt.

De professionelle har allerede regnet på, om nye produkter som
allergipillen får betydning for indtjeningen, og det har sikkert
allerede afspejlet sig i kursen (jeg kender ikke aktien). Du skal altså
satse på, at eksperterne tager fejl.

Det samme med Danisco. Det er et lotteri, om der er opkøb - eller blot
opkøbsrygter - på vej. Og det er et lotteri, om det vil resultere i en
højere kurs, hvilket dog plejer at være tilfældet.

Hvis der var nogen af os her i gruppen, der kunne svare på dine
spørgsmål, ville vi slet ikke have tid til at svare på dem. Vi ville
have travlt med at tage pengebad i vores pengetank.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Peter H

Dato : 06-01-06 00:23

At satse er een aktie og oveni købet købe flere, lyder som lotteri og ikke
investering. For der skal bare en uheldig kliniske fase til for at
allergiproduktet falder sammen. Men det er ikke svært at investere. DAF har
deres gyldne regler, men når du nu spørger til det så er mit svar NEJ, alene
af den grund at det er det eneste du har. (eller der det?) Så efter min 21
års erfaring som aktiehandler/spekulant og idag som daytrader er det i mine
øjne lotto at satse på at lige netop du, kan se noget andre ikke kan, men
naturligvis kan det ikke udelukkes. Jeg ville blot stille spørgsmålet:
Hvorfor kan du ane muligheder andre ikke kan, for hvis andre også kan ligger
det muligivs, men ikke nødvendigvis, i kursen, ikke helt ulig Kim L's svar.

Men eksperter kan tage fejl, vil jeg lige tilføje, Og det er min erfaring og
det kræver en lang udredning at handling af det modsatte af
eksperter/trenden har været meget meget givtigt for undertegnede. Når der er
mange sælgere til en aktie, så køber jeg og når der er mange købere, så
sælger jeg, men derfor kan det godt være dette ikke virker for alle fordi de
fleste er flokdyr, langt de fleste.

For tiden tror man rentestigninger af mindre omfang. Det betyder i min
verden at renten falder i løbet af året, fordi eksperter mener noget fordi
de allerede har handlet på det. Det har været flere artikler i BØRSEN der
viser at køb af aktier der er sat til underperform performer bedre end
aktier der af eksperter er sat til outperform. Fordi man anbefaler først en
aktie officielt når eksperten selv har købt den ind og når mange eksperter
har købt den så ER den jo allerede steget og så er det for sent.

Men det er muligt du kan se noget vi andre ikke kan, derfor kan du stille
dig selv spørgsmålet: Hvorfor kan jeg se et potentialle andre ikke kan, for
det KUNNE være rigtigt hvis du har en særlig baggrund/uddannelse? For hvis
andre kan se et potentiale, så er aktien jo sikkert steget af samme grund.
Men det er ikke sikkert andre kan se hvad du kan se, ligesom jeg er
daytrader og ser muligheder andre ikke ser og ca 1/10 (ifølge uofficel
statistik) af daytradere laver afkast så jeg er blot en af de 10 og så er
der et par tusinde andre som jeg. Du kunne jo være den 1/10 der kan se
muligheder det store flertal ikke kan se, men hvorfor dig?

Der er også 100,000 vis af investorer der laver afkast, men der er betydligt
færre vil jeg gætte der laver afkast via lotto lign, positioner herunder at
satse på eet selskab. Så for at etablere en viden for at sikre
afkast/minimere tab ville jeg foreslå at kigge forbi DAFs side eller i et
stykke tid abonnere på deres blad AKTIONÆREN, eller i ugevis/månedsvis læse
BØRSEN for at lære grundreglerne om investering.

Og hvis det er for stort et arbejde, kunne du anerkende dit bud som
avanceret lotto.

Fra : Flemming

Dato : 08-01-06 12:00

Tak for jeres svar...Jeg kan udlede i essensen af svarerne at aktie markedet
er lige så svært at forudse som rentens udvikling.....

Min "investering" i ALK har jeg tænkt skulle være uberørt i en periode på
3-5 år (så min indstilling til aktiemarkedet er ikke ligeså proffessionelt
som jeres, da i sidder hver dag og handler) ....Jeg har købt fordi jeg
virkelig tror på at der er et kæpmemarked for denne allergi pille i europa
(og senere, i hele verden) på længere sigt....

Da jeg købte aktien i slutningen af december var kursen 680 og nu er den
740.....Den stigning må betyde at der er store ting på vej som markedet er
begyndt at analysere på?....Det er iløbet af 2006 at deres græspille vil
blive godkendt + de har lige opkøbt et tysk selskab til brug for
lanceringen, for et ukendt beløb....Og idet ALK når at komme på markedet før
deres tætteste konkurrent (Stallergenes), så kan det ske de når at få sat
sig på markedet og blive markedsførende? Og længere ud i fremtiden kunne man
forestille sig at Lundbeckfonden vil sælge ALK fra når det begynder at gå
rigtig godt (ligesom de gjorde med Chr. Hansen ingrediensdelen) og
indkassere en kæmpegevinst.....Dette vil også få kursen til at skyde i
vejret (til den tid).....

Men det er selvfølgelig alt sammen gætterier....Men er det ikke ting som
markedet ville kunne få øjnene op for når der i 2006 begynder at komme
pressemeddelser fra ALK? Eller har markedet allerede lagt alt dette oveni
deres kalkulation? Markedet er vel også alle de private (ligesom mig) der
ikke har en større indsigt/erfaring med aktiemarkedet og derved først
begynder at købe denne aktie når de positive pressemeddelelser/analyser
begynder at komme i aviserne (forhåbentligt) i 2006?

Mange tak for svarerne igen

mvh

Flemming