Sparinvest
Fra : Jens

Dato : 28-12-05 17:11

Hej!

Sparinvest har to afdelinger, Value Aktier og Global Value. De minder meget
om hinanden, men hvad er forskellene?

På forhånd tak!

mvh Jens

Fra : Peter H

Dato : 28-12-05 22:45

"Jens" <Jens@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Sparinvest har to afdelinger, Value Aktier og Global Value. De minder
> meget om hinanden, men hvad er forskellene?

Det tror jeg deres hjemmeside besvarer bedre end os, ellers ring til dem og
fortæl gerne svaret her, for jeg har også undret mig, dog uden at undersøge
det

Fra : Jens

Dato : 29-12-05 08:50

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg deres hjemmeside besvarer bedre end os

Ja, og jeg har da også prøvet at læse mig frem til et svar. Global Value er
Akkumulerende og Value Aktier er udbyttebetalende. Det med, at de er
akkumulerende har ifg Penge og Privatøkonomi nogle skattekonsekvenser, men
jeg forstår det ikke helt. Man bliver jo også beskattet af udbyttet..
En anden forskel er basisvalutaen, som er hhv DKK og Eur. Jeg ved ikke hvad
konsekvens det har.

Endelig er der kursen.

Da de 2 afd. i høj grad har lignende beholdninger, må man gå ud fra, at
forventningerne er de samme. Ikke?

mvh Jens

Fra : Peter H

Dato : 29-12-05 08:59

> [...]
> hvad konsekvens det har.
>
> Endelig er der kursen.
>
> Da de 2 afd. i høj grad har lignende beholdninger, må man gå ud fra, at

En akkumullerende afdeling kan blive beskattet efter lagerprincippet, dvs
hvert år uden realisering af afkast. Men om der er nye relger ligesom de
andre skatteregler tror jeg sparinvest kan svare på for det er et specielt
men relevant spørgsmål.

Da SKAGEN er noteret i NOK & den bliver beskattet efter lagerprincippet
ville jeg derfor også antage at Sparinvest afdelinger i andre valuter, jeg
mener der er flere der er noteret i EUR, også bliver beskattet efter
lagerprincipper fx Procedo og Securus. Men sparinvest svarer bedre end jeg.