"Skilderier" fra 1800-tallet ???
Fra : Erik Nielsen

Dato : 22-01-06 16:07

Hej
Når man i et dødsbo fra 1870'erne får at vide, at der var adskillige portrætter,
der, efter at enken var død uden arvinger, blev solgt på auktion - er der så nogen
som helst mulighed for at finde sådanne gamle portrætter. Er der nogen der samler på
sådan, sikkert værdiløse gamle skillerier?
Jeg har en mistanke om, at ét af billederne var af en vestindisk købmand (død 1804).

--
Erik R N

Fra : henrik Woer

Dato : 22-01-06 21:43

"Erik Nielsen" <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan, sikkert værdiløse gamle skillerier?
> Jeg har en mistanke om, at ét af billederne var af en vestindisk købmand

Har du nogen anelse om hvilket auktionshus der blev benyttet? Har du evt.
navnet på den vestindiske købmand?

Mvh.

Henrik

Fra : Erik Nielsen

Dato : 23-01-06 17:30

Hej
og tak for dit svar
mit svar er "ja" til begge dele
auktion holdtes 8/2 1888 efter enke Christiane Sara Birgitte Jensen, født Hansen ved
"Kiøbenhavns Auctionscontoir"
der var flere "skilderier" og jeg tænker at der var portrætter af Christianes far
jurist Abraham Hansen, hans kone Charlotte Amalie, født Jørgensen; men specielt må
der have været et portræt af Christianes farfar vestindisk købmand Niels Hansen (der
var ham der i familien var den rige) og hans kone Christiane Winther (søster til
datidens berømte kgl. operasanger [og forbillede for de Holbergske Magdeloner]
Birgitte Christine Winther (død ca. 1810)).
Der skrives, at enken Christiane døde uden slægtninge; men hun fik som 14årig et
barn født i hemmelighed på Den Kgl. Fødselsstiftelse og det barn var min oldemor

Erik

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk