Er motion og fastfood, bedre en inaktivite~
Fra : J.Nielsen

Dato : 22-01-06 23:53

Hej

Hvad er bedst (sund mad uden mortion) eller (fastfood og motion)

Johnny

http://www.meraadet.dk/gfx/uploads/Rapporter_pdf/Kostraadene%202005_www.pdf
Hvis alle danskere dagligt spiste 300 g frugt og grønt, ville 1.400
mennesker hvert år kunne undgå at få en dødelig blodprop i hjertet,
svarende til 10% af alle hjertedødsfald (4). Spiste alle 500 gram frugt
og grønt, kunne 3.000 hjertedødsfald hvert år forebygges og forlænge
middellevetiden med knap halvandet år (20).

http://www.meraadet.dk/gfx/uploads/Rapporter_pdf/Kostraadene%202005_www.pdf
Hvis man går ud fra,
at danskerne er ligeså fysisk inaktive som amerikanerne, kan 7.000-
8.000 dødsfald årligt i Danmark tilskrives fysisk inaktivitet (79).

/John

Fra : HC

Dato : 23-01-06 08:03

> Hvad er bedst (sund mad uden mortion) eller (fastfood og motion)

Det bedste er sund mad og motion. D'oh.

HC

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-01-06 09:27

"J.Nielsen" <nospam@nomail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er bedst (sund mad uden mortion) eller (fastfood og motion)

Fastfood er ikke nødvendigvis usund mad.
Slowfood er sørme heller ikke nødvendigvis sund mad.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frandsen

Dato : 23-01-06 15:06

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=331580

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-01-06 15:14

"Frandsen" <DetKanDuGlemme@invalid.kd> skrev i en meddelelse

> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=331580

Du henviser til en artikel, der handler om JUNKfood.

Der blev spurgt til fastfood!

Slowfood og fastfood kan være junk! Men det kan sørme også være kanonsundt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frandsen

Dato : 24-01-06 10:14

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43d4e46d$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> Der blev spurgt til fastfood!
>
> Slowfood og fastfood kan være junk! Men det kan sørme også være

Rolig nu. Pointen er, at selv om man motionerer og er slank, så er det ikke
nogen garanti for, at man er "sund" inde i kroppen.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-01-06 14:24

> Rolig nu. Pointen er, at selv om man motionerer og er slank, så er det
> ikke
> nogen garanti for, at man er "sund" inde i kroppen.

Øhhh... jeg er vist ikke helt med. Det er ikke pointen i den artikel, der
henvises til, så jeg er ikke lige med på, hvad der er anledning til, at du
lige nævner den vinkel.

Jeg er da i øvrigt enig i, at man ikke nødvendigvis er sund bare fordi man
motionerer og er slank. Man kan eksempelvis motionerer i et omfang, der er
særdeles skadeligt for kroppen.

Det oprindelige spørgsmål gik dog på, om det ene var bedre end det andet.
Der blev iokke spurgt, om det ene eller andet var sundt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frandsen

Dato : 25-01-06 10:32

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43d62c4a$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Øhhh... jeg er vist ikke helt med. Det er ikke pointen i den artikel, der
> henvises til, så jeg er ikke lige med på, hvad der er anledning til, at du
> lige nævner den vinkel.

Jeg snakker ikke om artiklerne, jeg har ikke engang læst dem, og der var
heller ikke nogen referencer til nogle artikler i mit svar. Det som jeg
svarede på, var:
Hvad er bedst (sund mad uden mortion) eller (fastfood og motion)
Alt andet var taget ud af mit svar, og jeg forholder mig kun den ene
sætning, og sjovt nok var der en artikel i avisen på samme tidspunkt, om en
gut som gjorde sig meget i junkfood (fastfood) og motion, og som fik en
tidelig død.

> Jeg er da i øvrigt enig i, at man ikke nødvendigvis er sund bare fordi man
> motionerer og er slank. Man kan eksempelvis motionerer i et omfang, der er
> særdeles skadeligt for kroppen.

Helt enig.

> Det oprindelige spørgsmål gik dog på, om det ene var bedre end det andet.
> Der blev iokke spurgt, om det ene eller andet var sundt.

Præcis, og jeg henviste til en artikel om en ung mand, der ikke havde succes
med fastfood og motion, så jeg ville vælge sund man uden motion. Men det er
vel at vælge mellem pest eller kolera. Det kan da godt være, at jeg ikke dør
af en blodprop, men så kan 'uden motion' sikkert give andre ubehageligheder.
Heldigvis behøver jeg ikke at træffe sådan et valg.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-01-06 13:05

> [...]

> en
> gut som gjorde sig meget i junkfood (fastfood) og motion, og som fik en

Undrer mig over, at du sætter lighedstegn mellem junkfood og fastfood!?

> Præcis, og jeg henviste til en artikel om en ung mand, der ikke havde
> succes
> med fastfood og motion,

Nope.. du henvist til en artikel om en ung mand, der ikke havde succes med
motion og JUNKfood.

Det er vigtigt, synes jeg, at holde fast i, at det er ikke noget problem at
spise fastfood - hvis det er sundt. Hvad det kan være.

> så jeg ville vælge sund man uden motion.

Jeg ville vælge sund mad OG motion *S*

> Det kan da godt være, at jeg ikke dør
> af en blodprop, men så kan 'uden motion' sikkert give andre
> ubehageligheder.

Måske handler det ikke om at lægge år til livet, men om at lægge liv til
årene.

> Heldigvis behøver jeg ikke at træffe sådan et valg.

Og hvem behøver overhovedet træffe det valg?

Mvh. Lisbeth (som lige har spist en portion fastfood - havregrød lavet på 2
minutter.)

Fra : Frandsen

Dato : 26-01-06 09:59

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43d7693c$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Undrer mig over, at du sætter lighedstegn mellem junkfood og fastfood!?

Jeg synes helt ærligt, at det tangerer til ordknepperi. Jeg ville mene, at
det er implicit, at når der stilles et valg mellem *sund* mad og fastfood,
at vedkommende dermed sidestiller fastfood med *usund* mad. Hvis man går ind
og diskuterer definitioner og ikke selve forståelse, så kan man jo komme
frem til spørgsmålet: " Hvad er bedst (sund mad uden motion) eller (sund mad
og motion)." Det er jo et "dumt" spørgsmål, og man kan spørge sig selv, om
det var det vedkommende mente - jeg tror det ikke.

> Nope.. du henvist til en artikel om en ung mand, der ikke havde succes med
> motion og JUNKfood.

Nej! Fastfood dækker ikke over andet, end at det er mad der er hurtigt
tilberedt/lavet. I dette tilfælde er junkfood også fastfood og omvendt, så
min påstand ud fuldt ud gyldig. I artiklen står der junkfood, men det er
altså også fastfood.

> Det er vigtigt, synes jeg, at holde fast i, at det er ikke noget problem
at
> spise fastfood - hvis det er sundt. Hvad det kan være.

Og i den artikel det modsatte, hvis der er usundt, hvad det kan være. Det
kan da godt være vigtigt, at holde fast i, at fastfood godt kan være et
"sundt" alternativ, men det hensyn har taget overhånd i denne diskussion.

Junkfood kan være fastfood, men ikke nødvendigvis.
Fastfood kan være junkfood, men ikke nødvendigvis.

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-01-06 11:37

Frandsen skrev den 26-01-2006 09:58:
> Jeg synes helt ærligt, at det tangerer til ordknepperi.

Du har såmend bare mødt Lisbeth Jacobsen.

mvh

Carsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-01-06 09:16

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Du har såmend bare mødt Lisbeth Jacobsen.

Det forekommer mig, at du ofte fokuserer mere på "person" end "bold" i en
debat. Hvad skyldes det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-01-06 12:19

Lisbeth Jacobsen skrev den 27-01-2006 09:16:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Det forekommer mig, at du ofte fokuserer mere på "person" end "bold" i en
> debat. Hvad skyldes det?

Blev skrevet af en som skrev:

Det er ufattelig, at det kun er dig som gider at gå op i så små detaljer
omkring fastfood skulle være andet end junkfood og gide starte en
ordkneppende debat heromkring.
Hvad er det du vil beskytte? Tror du, at andre ikke kan kan kende
forskel og det kun er dig som har indsigt i det danske sprogs
mangfoldigheder, samt hvorfor har du udnævnt dig selv til, at være den
som simpelthen ikke kan lade være med at komme med "uuuhhhhhhhhhhhh, nu
skal I alle høre om bitte små forskelle som kun jeg mener er
væsentlige"-kommentarer.

Det er ikke første gang, at du gider at gå op den type uvæsentlige
detaljer. Alle andre kan ud fra konteksten se hvad der menes eller som
i en del af deres svar indbygger deres definition af et bestemt udtryk
(fx her: fastfood=junkfood)

Ud fra J.Nielsens indlæg så kan du tydelig se, at fastfood sættes lig
med usund mad.

Lad mig citere:
---
Hvad er bedst (sund mad uden mortion) eller (fastfood og motion)
---

Der blev spurgt til kombinationen

sund mad uden motion

sat overfor kombinationen

fastfood med motion.

hvordan kan du i din hjerne få det til, at der i denne sammenhæng skulle
være tale om, at den mad som hurtig kan tilberedes samtidig skulle være
sund mad?

Det giver ingen mening, at spørge til

sund mad og motion
vs.
sund fastfood uden motion.

fordi sund fastfood også er sund mad, men bare tilberedt hurtigt.

mvh

carsten

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 27-01-06 21:10

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> Det er ufattelig, at det kun er dig som gider at gå op i så små detaljer
> omkring fastfood skulle være andet end junkfood og gide starte en
> ordkneppende debat heromkring.

Man kunne også undre sig over, at begge parter (og andre) gad forfølge
debatten videre... hvis alle vil have det sidste ord, hvornår skal det så
ende?

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-01-06 00:09

Mikkel Gybel Jensen skrev den 27-01-2006 21:09:
> "Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> Man kunne også undre sig over, at begge parter (og andre) gad forfølge
> debatten videre... hvis alle vil have det sidste ord, hvornår skal det så
> ende?

Det er nok fordi han ikke kender Lisbeth?

mvh

Carsten

PS: Der er blevet lavet et forsøg i dk.snak.vittigheder omkring at
have det sidste ord i en tråd. Til tider ganske morsom.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 28-01-06 08:47

> Det er nok fordi han ikke kender Lisbeth?

Det ændrer ikke på, at man blot kunne holde sin kæft, hvis man ikke er
interesseret i 'ordknepperi' - hvad enten man "kender Lisbeth" eller ej.

EOD

- Mikkel

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-06 08:56

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Det er ufattelig, at det kun er dig som gider at gå op i så små detaljer
> omkring fastfood skulle være andet end junkfood og gide starte en
> ordkneppende debat heromkring.

Du svarede ikke på det, jeg spurgte om - og finder det tydeligvis stadig
mere interessant at diskuktere min person end emnet.

Som Mikkel skriver, hvis emnet forekommer dig at være
uvæsentligt/flueknepperi, hvorfor så ikke bare stå helt af?

Er vi monstro enige om, at det ikke tjener noget godt formål at tilkendegive
mishagsytringer om personer, bare fordi man ikke bryder sig om deres
meninger?

> Tror du, at andre ikke kan kan kende forskel

Jeg ved, at nogle kan - og nogle kan ikke. Jeg er eksemepelvis ikke sikker
på, om spørgeren er klar over, at fastfood ikke nødvendigvis er usundt.

> Det er ikke første gang, at du gider at gå op den type uvæsentlige
> detaljer.

Måske det FOR dig er uvæsentligt! For mig er det væsentligt.

> Ud fra J.Nielsens indlæg så kan du tydelig se, at fastfood sættes lig med
> usund mad.

Ja det kan jeg tydeligt se. Og det har jeg så tilkendegivet min mening om -
altså om det at sætte fastfood lig med usund mad.

> hvordan kan du i din hjerne få det til, at der i denne sammenhæng skulle
> være tale om, at den mad som hurtig kan tilberedes samtidig skulle være
> sund mad?

Hvordan har du fået det til, at det er dét, jeg tror, der er tale om?
Jeg tror kun, at der er tale om misvisende brug af ordet fastfood.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-02-06 16:04

Carsten Riis wrote:

> Det er ufattelig, at det kun er dig som gider at gå op i så små
> detaljer omkring fastfood skulle være andet end junkfood og gide
> starte en ordkneppende debat heromkring.

Og mindst lige så ufatteligt, at du næsten monomant reagerer som her.
Hvis du nu ikke synes, at Lisbeths forholden sig til præcision i sproglige
sammenhænge (som jeg har stor sympati for), hvorfor ignorerer du det så ikke
bare?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-01-06 09:14

> Jeg synes helt ærligt, at det tangerer til ordknepperi.

Det ER ordknepperi!

> Jeg ville mene, at det er implicit, at når der stilles et valg mellem
> *sund* mad og
> fastfood, at vedkommende dermed sidestiller fastfood med *usund* mad.

Det tror jeg du har helt ret i! Netop derfor synes jeg det ikke er
uvæsentligt at slå fast, at fastfood ikke nødvendigvis er usundt.

> Nej! Fastfood dækker ikke over andet, end at det er mad der er hurtigt
> tilberedt/lavet.

Det er jo det jeg hele tiden har sagt *S*

> I dette tilfælde er junkfood også fastfood og omvendt, så
> min påstand ud fuldt ud gyldig. I artiklen står der junkfood, men det er
> altså også fastfood.

Men junkfood er ikke nødvendigvis fastfood!

Der er masser af langsomt lavet mad, der er mere elendig junkfood end
fastfood.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frandsen

Dato : 27-01-06 13:09

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43d9d62c$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Det ER ordknepperi!

En skam, det ikke forbrænder lige så mange kalorier som andre slags
knepperier

> Der er masser af langsomt lavet mad, der er mere elendig junkfood end
> fastfood.

Ja - mums

Fra : JS

Dato : 07-02-06 14:36

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Der blev spurgt til fastfood!
>
> Slowfood og fastfood kan være junk! Men det kan sørme også være

Du ved jo godt hvad han mener. Hvorfor kværulere?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-02-06 11:12

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du ved jo godt hvad han mener. Hvorfor kværulere?

Ja bestemt ved jeg, hvad han mener! *S*

Nogle synes ikke det er så vigtigt, om oplysninger i denne gruppe er
korrekte, men det er nu engang en af mine kæpheste. Og det er helt fint med
mig, at ikke alle rider med på den.

Ikke mindst indenfor dette emne - ernæring og vægttab - udbredes der meget
sludder og mange myter. At fastfood skulle være usundt og fedende, er en af
mange.

Mvh. Lisbeth

Fra : peet_dk

Dato : 23-01-06 15:24

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sund_vaegt/hellere_fed_og_vaagen_end_slank_og_doven/

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-01-06 18:45

J.Nielsen skrev den 22-01-2006 23:53:
> Hej
>
> Hvad er bedst (sund mad uden mortion) eller (fastfood og motion)

bedst i forhold til hvad?

vægttab?
sygdomsforbyggende?
velvære?

mvh

Carsten

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-02-06 12:32

Jan Bøgh wrote:

> Hvis du nu ikke synes, at Lisbeths forholden sig til præcision i sproglige
> sammenhænge (som jeg har stor sympati for), hvorfor ignorerer du det så ikke
> bare?

Fordi Lisbeth da har en fornuftig holdning til mange ting og derfor er
ganske interessant at læse. Men Carsten og Frandsen har stadig ret -
at begynde at snakke om sund fast-food i denne diskution er ordknepperi
der blot øger forvirringen.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-06 14:51

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> ganske interessant at læse. Men Carsten og Frandsen har stadig ret -
> at begynde at snakke om sund fast-food i denne diskution er

Ikke hvis man nu nærer en vis interesse for at medvirke til den almindelige
(imo) ringere og ringere sproglige præcision, der er med til at
udtydeliggøre kommunikation, der er stringent og nogenlunde fælles for alle.
Næste gang termen 'fastfood' bliver brugt, vil den sandsynligvis være
synonym med 'dårlig mad' igen, hvis ingen protesterer. Her i huset er bl.a.
grøn salat med en hånd´fuld rejer eller muslinger indkluderet i vores
sprogbrug, når vi taler om 'fast food'. men vi opfatter det ikke som usund
mad. Når vi bestiller et læs barbequeribs fra den lokale leverandør af
amerikanske specialities, så er det nok fastfood - men det beskrives bedre
som junk-food. Så derfor mener jeg at den brug af 'fastfood' som Lisbeth
opponerer imod faktisk er med til at sabe misforståelser i stedet for
klarhed.
Om det er ordknepperi (hvilken besynderlig konstruktion - måske en form for
oralsex?) eller ej, er vel en temmelig subjektiv betragtning - hvis man ikke
gider tage det til sig, vil jeg stadigvæk mene at man bare kan lade være med
at reagere på Lisbeths indlæg.
Men hun skal - tiden taget i betragtning - måske sige undskyld for at krænke
sprogligt set ikke så (IMO) heldige deltagere?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-02-06 15:03

Jan Bøgh wrote:
> Så derfor mener jeg at den brug af 'fastfood' som Lisbeth
> opponerer imod faktisk er med til at sabe misforståelser i stedet for
> klarhed.

Vrøvl!

Der var ingen der var i tvivl om at der i denne tråd blev talt om
fast-food som betegnelse for usund burger-agtig mad. Selv Lisbeth, er
jeg overbevist om, var på intet tidspunkt i tvivl om at der var tale
om usund fast-food. Der var ingen forvirring eller misforståelser før
Lisbeth følte det nødvendigt at pointere noget der ikke havde med
emnet at gøre.

> Om det er ordknepperi (hvilken besynderlig konstruktion - måske en form for
> oralsex?)

flueknepperi naturligvis

> Men hun skal - tiden taget i betragtning - måske sige undskyld for at krænke
> sprogligt set ikke så (IMO) heldige deltagere?

Nej, men det ville være rart om hun holdt sig til emnet.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann