Slankedoktoren
Fra : Mr.K

Dato : 09-01-06 09:35

Hejsa,

er der nogen der har erfaringer, gode som dårlige, med slankedoktoren ?

Hilsen Anja

Fra : Helle

Dato : 09-01-06 10:46

"Mr.K" <kj0735@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> er der nogen der har erfaringer, gode som dårlige, med slankedoktoren ?
>
> Hilsen Anja

Jeg har netop lige meldt mig ind her fredag aften og det er rigtig godt. Der
er helt vildt meget læsestof og jeg bliver i hvert fald meget motiveret.

Det er sådan at man skal gå ind og indtaste (dagligt) hvad man har spist
(behøves ikke at vejes) og hvor meget motion man har fået. Man kan også
skrive i en dagbog om tanker og følelser for den dag. Derudover skal man
veje sig hver morgen og skrive sin vægt ind i skemaet som man finder når man
logger sig.

Du kommer på et hold for andre i din aldersgruppe og på det hold kan man
debatere, støtte hinanden og bakke hinanden op - der er også mulighed for
debat på tværs af holdene.

Alt efter hvilket medlemsskab du vælger, får du også råd og vejledning fra
en diætist og motionsvejleder.

Jeg har valgt vejledning hver 3.uge. Det er det næstbilligste program.

Indtil nu har jeg kun haft meget positive oplevelser med Slankedoktoren.

mvh Helle

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 11:26

Helle skrev den 09-01-2006 10:46:

> [...]
>
> Jeg har valgt vejledning hver 3.uge. Det er det næstbilligste program.
>
> Indtil nu har jeg kun haft meget positive oplevelser med Slankedoktoren.

Med undtagelse af diætist og motionsvejleder, så kan man det samme på
http://www.slankerummet.dk. Og det er helt gratis.

mvh

Carsten, og ja jeg bruger slankerummet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-06 19:48

> Med undtagelse af diætist og motionsvejleder, så kan man det samme på
> http://www.slankerummet.dk. Og det er helt gratis.

Og hverken diætist eller motionsvejleder fungerer som personlige vejledere,
og man skal være ret heldig for at de overhovedet har læst, hvad du skriver.
Jeg synes det var spild af penge, men jeg har heller ikke det store behov
for "tøsefnider".

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 20:17

Maria Frederiksen skrev den 09-01-2006 19:48:

> Og hverken diætist eller motionsvejleder fungerer som personlige vejledere,
> og man skal være ret heldig for at de overhovedet har læst, hvad du skriver.
> Jeg synes det var spild af penge

jamen slankerummet.dk er gratis. gratis = ingen penge.

> , men jeg har heller ikke det store behov
> for "tøsefnider".

tøsefnidder? slankerummet.dk????

Der er sandelig også opbakning, men også "spark i røven" eller analyser
af hvad man kan gøre.
Det kommer helt an på om man selv bidrager med noget eller ej, samt hvor
god man er til at fortælle om sit problem.

mvh

Carsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-06 21:59

> tøsefnidder? slankerummet.dk????

Neeej, rolig nu.

> [...]
> Det kommer helt an på om man selv bidrager med noget eller ej, samt hvor
> god man er til at fortælle om sit problem.

Jeg kommenterede bare videre på dit indlæg om slankedoktoren. Der er man
nemlig sat i gruppe, så man kan "tøsefnidre". Jeg var i hvert fald i gruppe
med 19 hunkøn, og det kom der ikke noget godt ud af - set fra mit synspunkt.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 22:51

Maria Frederiksen skrev den 09-01-2006 21:59:

> Neeej, rolig nu.

ok,

mvh

Carsten

Fra : Mr.K

Dato : 09-01-06 12:00

Bliver der lagt kost- og motionsplan for en? Hvis ja, hvor detaljeret er de?

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 12:59

Mr.K skrev den 09-01-2006 11:59:
> Bliver der lagt kost- og motionsplan for en? Hvis ja, hvor detaljeret er de?

Sådan en kostplan kan man snildt selv lave

Følg princippet om

- 5-6 måltider pr. dag (1 æble om eftermiddagen er også et måltid)
- mindst 600 gram grønsager og frugter
- skær ned på fedt. Særlig det animalske
- Undlad "de hurtige kulhydrater" (sukker (herunder: slik), ris, pasta,
kartofler, brød)
- Undlad færdigretter. Lav alt maden fra bunden.
- skru op for det fedtfattige kød.
- drik mindst 2 liter vand pr. dag.

Og så min personlige favorit: Smid alt det ud derhjemme som ikke har
noget med ovenstående principper at gøre.
Du kan ikke spise det som ikke er der.

Og motionen, tja: 30 minutter pr. dag. Læs lige Lisbeths Jacobsens
indlæg omkring bevægelse og motion.
Voila. så er den ko barberet.

Det er alligevel dig som skal lave arbejdet, så hvorfor så ikke lave en
skræddersyet plan til dig af dig for dig.

mvh

Carsten

Fra : Michael Hansen

Dato : 09-01-06 14:27

Carsten Riis wrote:
> [...]
> - mindst 600 gram grønsager og frugter
> - skær ned på fedt. Særlig det animalske
> - Undlad "de hurtige kulhydrater" (sukker (herunder: slik), ris,

Ja, kartofler og groft brød er _virkelig_ farligt.

> - Undlad færdigretter. Lav alt maden fra bunden.

Og hav uendeligt med tid. Færdigretter kan være ok; det er bare de
færreste der er det.

> - skru op for det fedtfattige kød.

Hvem sagde Atkins?

> Og så min personlige favorit: Smid alt det ud derhjemme som ikke har
> noget med ovenstående principper at gøre.
> Du kan ikke spise det som ikke er der.

Og lad være med at bo for tæt på en tank/pizzaria/eller andet.
Sandsynligheden taler imod det, men så må du flytte langt ud på landet.
Når du gør det så undgå bil men brug cyklen de 100 km til byen hvor du
arbejder. Det er så imod princippet om at have uendelig tid...

Jeg håber at ironien kunne læses mellem linjerne i dette indlæg...

Læs (forhåbenligt lidt mere objektivt) om low-carb og Atkins på
http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet
http://en.wikipedia.org/wiki/Atkins_Nutritional_Approach

Mvh Carsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 15:43

Michael Hansen skrev den 09-01-2006 14:27:

> Ja, kartofler og groft brød er _virkelig_ farligt.

Tja, det er med til at give udsving i blodsukkeret som så kan medføre
større sliktrang ....så det er så vidt derfor jeg nævnte dem.

> Og hav uendeligt med tid. Færdigretter kan være ok; det er bare de
> færreste der er det.

Det tager ikke lang tid at lave fx en wok-ret eller bøffer m/ kogte
grønsager.
Tilgengæld smager det mange gange bedre end supermarkedernes poseretter
eller DanishPrimes frosne bøffer med slatne grønsager.
Som bieffekt ved man også hvad man putter i munden. Det ved man
ikke...selvom man nærlæser E-listen (også kaldet ingrediensfortegnelsen)
på emballagen.

og ja, det er jo en livsstilsændring man har gang i. Deriblandt den
måde man prioriterer tid på.
Hvis man vil ændre hvad man putter i munden, så bliver man nød til at
omprioritere de ressourcer (herunder: tid) man bruger på det.

> Hvem sagde Atkins?

Det gjorde du. Måske fordi du er forblændet af noget mangel på viden
hvad der findes indenfor lowcarb-mulighederne

Jeg følger ikke Atkins.

Hvis man/du skal sætte mig i "kostplan-bås", så sæt mig i SouthBeach i
kombination med DrPhil's 7NøglerTilVarigtVægttab (ikke den der underlige
herbalife-loolalike som han bliver sagsøgt for pt.)
På jævnt dansk: Ikke nogen klassisk "bås" overhovedet. Hvilket
filosofisk set egentlig også er en bås, men det er en anden diskussion.

> Og lad være med at bo for tæt på en tank/pizzaria/eller andet.

Næh, man kan for så vidt bare gå forbi tank, pizzaria eller andet som
man mener er fristende.

Hvis man ikke går ind til tank, pizzaria eller andet (hvilket så gør det
lidt besværlig at købe ind, men lad nu det ligge), så undgår man den
fristende slikhylde, pizza'er eller hvad man ellers syntes er fristende.

> [...]
> arbejder. Det er så imod princippet om at have uendelig tid...
>
> Jeg håber at ironien kunne læses mellem linjerne i dette indlæg...

ja, man kan naturligvis altid afspore en ordentlig diskussion med
latterliggørelse.

> Læs (forhåbenligt lidt mere objektivt) om low-carb og Atkins på
> http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet

Derfor også 600 gram grønsager og frugt. grønsager og frugt består jo
som bekendt af kulhydrater.

Der er bare langt færrere kalorier i 600 gram broccoli vs. 600 gram pasta.

> http://en.wikipedia.org/wiki/Atkins_Nutritional_Approach

Husk lige på, at low-carb er andet end Atkins.

Fra : Michael Hansen

Dato : 09-01-06 16:09

Carsten Riis wrote:
> ja, man kan naturligvis altid afspore en ordentlig diskussion med
> latterliggørelse.

Det var såmænd ikke meningen; blot en måde at gøre opmærksom på at du
ved at opremse en mængde råd hvor 2 af dem ikke nødvendigvis er noget
der er hverken sundt eller giver vægttab uden i øvrigt at give nogen
referencer til hvorfor man dog skulle gøre det har sat dig selv i en bås.

> Husk lige på, at low-carb er andet end Atkins.

Derfor de _to_ referencer. Der findes sikkert en million andre low-carb
diæter. Der er ingen garanti for at de virker bedre for en given person
end alle mulige andre kure man kunne tænke sig at gå på.

Jeg kunne også sige at man blot skal følge de normale
kostråd/kostpyramiden (hvor der er masser af kartofler, ris og andre
non-low-carb ingredienser) der er anbefalet af ernæringsrådet og så i
øvrigt spise mindre end man forbrænder så skal man nok slanke sig.

Det er så en trosag om man vil bruge den ene eller den anden eller den
tredje kur. Du tror tydeligvis på low-carb, andre tror på noget andet.
Men når du opremser nogle kostråd bør du så måske gøre opmærksom på
hvorfor du anbefaler dem; de har muligvis virket på dig (ligesom andre
kostråd sikkert også ville have virket på dig) men de vil ikke
nødvendigvis virke på andre.

Indlægget skal på ingen måde opfattes negativt men blot som en
påmindelse om at low-carb ikke på nogen måde er de vises sten.

Mvh Carsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 23:58

Michael Hansen skrev den 09-01-2006 16:08:

> Det var såmænd ikke meningen;

men det er det du opnåede.

> blot en måde at gøre opmærksom på at du
> ved at opremse en mængde råd hvor 2 af dem ikke nødvendigvis er noget
> der er hverken sundt

Hvad usundt er det ved ikke at indtage ris, pasta, kartofler, brød?

> eller giver vægttab uden i øvrigt at give nogen
> referencer til hvorfor man dog skulle gøre

Tja, nu har jeg skrevet temmelig meget her i nyhedsgrupperne og de
fleste her i forummet kender godt min relation til de kostkoncepter som
huserer rundt omkring på markedet.

En lille opsummering

Herbalife og måltidserstatninger: Fusk
DDV: Ja, det virker (og det gør det). Tilgengæld kræver det total
stram styring
WW: Kender det ikke, men jeg syntes det ser kompliceret ud med
Atkins: Fordele og ulemper. For mig personlig er ulemperne i overskud.
Enkeltingrediens-kostplaner og andet ugeblads-halløj: virker ikke på sigt:
livsstilsændring og andre omprioriteringsplaner: Tja, det afhænger
helt af hvad indholdet af planen er.
HvisNogetVirker-koncept: så gør det endeligt. Whatever it takes!

> det har sat dig selv i en bås.

Næh. Jeg kom med en bred vifte af fornuftige kostråd.

Du sagde:
----
Hvem sagde Atkins?
----

alene ved at hive én ting (skrue op for det fedtfattige kød) ud af en
sammenhæng.

Derudover har //skru op for det fedtfattige kød// intet med Atkins at
gøre. Atkins svjh er ligeglad med fedtprocenten.
Selv dit højtelskede ernærningsråd anbefaler, at man vælger det
fedtfattige kød.

> Derfor de _to_ referencer. Der findes sikkert en million andre low-carb
> diæter. Der er ingen garanti for at de virker bedre for en given person
> end alle mulige andre kure man kunne tænke sig at gå på.

så som ernæringsrådets?

> Jeg kunne også sige at man blot skal følge de normale
> kostråd/kostpyramiden (hvor der er masser af kartofler, ris og andre
> non-low-carb ingredienser) der er anbefalet af ernæringsrådet

Nu sidder Arne Astrup i ernæringsrådet. Han har tidligere vist sig ikke
være alt for objektiv/oprigtig i de råd og produkter han anpriser.
Behøvedes jeg at sige: speasy og sukkerfederikke.
At han stadig får lov til at vise sig offentligt. det er mig lidt af en
gåde.
Hvis jeg var dig, så ville jeg tage hans udtalelser med et gran salt. Du
kunne jo spørge ham om han igen udtaler sig jf. sine opdragsgivere som
han gjorde med sukker-sagen for et par år siden.

Det gode ved rapporten fra ernæringsrådet er, at man også har en
interessekonflikt-fortegnelse bagerst i rapporten.

Spis du bare masser af pasta, ris, kartofler og brød.
Undlad bare at undre dig den udeblivelse af vægttab.

Så lad os se på ernæringsrådets rapport 2005:

----
Ris, pasta, kartofler, gryn og brød består af kulhydrat, vand, protein,
vitaminer, mineraler, kostfiber og meget lidt fedt. Der er ikke
videnskabeligt belæg for, at hvidt brød feder mere end andre
stivelsesrige fødevarer, men det er fornuftigt at foretrække
fuldkornsprodukter, da de har dokumenterede sundhedsfremmende effekter.
En kost med et højt indhold af kostfiber kan medvirke til at forebygge
overvægt.

En kost, hvor 50-60% af energien stammer fra kulhydrat, kan bidrage
til beskyttelse mod udvikling af hjerte-kar-sygdomme ved at nedsætte
fedtindtaget.
------

Lige i øjeblikket har jeg en pose Pasta i huset, hvor kulhydratindholdet
for pasta er på 82% af alt den energi som er i pasta'en.
Og der er 1480 Kj i 100 g pasta (står desværre ikke om det tilberedt
eller ej). Ikke ligefrem kaloriefattigt IMO.

For ris, tja der har jeg en emballage fra grødris, hvor kulhydraterne
står for 90% af energi som er i risene.
Jeg går ud fra, at det ikke er meget bedre for almindelige ris.
Der er ligeledes 1480 Kj (står desværre ikke om det er tilberedt eller
ej) i 100 gram. Ikke ligefrem kaloriefattigt IMO.

Og kostfibre... tja på risene bliver de ikke nævnt, men i pasta'en er
der kun 3,5 gram kostfibre pr. 100 gram pasta (står desværre ikke om det
er tilberedt eller ej).
Uhhaa, det er meget kostfiber.

Og hvad med den sidste sætning: er det de 50-60% af energiindtaget
fra kulhydrat som nedsætter risikoen for hjertekar-sygdomme. Eller er
det fedtindtaget?
hvad hvis de alle kulhydrater man fåer kommer fra grønsager/frugter? Er
det godt eller skidt for risikoen for hjertekar-sygdomme.
Giv du Arne Astrup en pose penge og sig til ham, at han skal lave
forskning som viser, at det er livsfarligt at trække vejret mere end 10
gange i minuttet, så kommer han om 8 måneder og fortæller dig at det er
livsfarlig. Du skal nok have den store check med. Dansukker havde.

Det er altså ikke ligefrem lavkalorieforslag det gode ernæringsråd
kommer med.

Og hvad er det nu man har brug for under et vægttab?

> og så i
> øvrigt spise mindre end man forbrænder så skal man nok slanke sig.

ja, det er jo den "evig gyldige" sandhed. Uanset om man følger
ernæringsrådets anbefalinger eller andet.

Uanset om du vælger det ene koncept eller et andet eller et tredje, så
gælder det for at opnå et vægttab, at man skal indtage færrere kalorier
end man forbruger.

> Det er så en trosag om man vil bruge den ene eller den anden eller den
> tredje kur. Du tror tydeligvis på low-carb,

Nej, jeg tror på livsstilsændring, hvor en undladelse af "de hurtige
kulhydrater" er kun en ud af den brede vifte af teknikker som man kan
benytte sig af.

> andre tror på noget andet.

du tror åbenbart på en mand som har udtalt: sukker feder ikke og havde
økonomiske interesser i et produkt som han som ernæringsekspert
anbefalede...tilgengæld glemte han at fortælle om sin økonomiske
interesse i produktet.
Ej du. Arne Astrup har - i mine øjne - misbrugt sin fine titel mere end
en gang for meget og putter sin forskning der, hvor pengene kommer fra.

Ikke ligefrem objektivitet.

Man kunne fristes til at sige, at den eneste forskel i forhold til
Jørgen Ege er, at Jørgen E går med kniv.

> Men når du opremser nogle kostråd bør du så måske gøre opmærksom på
> hvorfor du anbefaler dem;

Det gør jeg fordi jeg ved de virker!

> de har muligvis virket på dig (ligesom andre
> kostråd sikkert også ville have virket på dig) men de vil ikke
> nødvendigvis virke på andre.

Vis mig lige et af kostrådene som "ikke-virker".
Husk lige, at det de skal ses i samspil med de andre.

> Indlægget skal på ingen måde opfattes negativt men blot som en
> påmindelse om at low-carb ikke på nogen måde er de vises sten.

Lad mig bruge det du selv kalder for objektive oplysninger:

----
The South Beach diet is often incorrectly compared to the Atkins diet
(see Atkins Nutritional Approach), which is predominately a
low-carbohydrate diet.
----
citat: http://en.wikipedia.org/wiki/South_Beach_Diet

SouthBeach skruer ned for "de hurtige kulhydrater" men den er langt
fra kulhydratfri (hhv. fattig).

Du kan også give dig til at tænke lidt over, hvorfor danskerne bliver
større og større, når nu man i 20 år (det er vist det antal år den
traditionelle kostpyramide har været markedsaktivt) har anbefalet den.
Hvis den traditionelle kostpyramide er //de vises sten//. Hvorfor bliver
danskerne (og for dens sags skyld også resten af den vestlige verden)
størrere og størrere?

mvh

Carsten

Fra : Michael Hansen

Dato : 10-01-06 11:18

Carsten Riis wrote:
> Hvad usundt er det ved ikke at indtage ris, pasta, kartofler, brød?

Og tilsvarende kunne jeg jo spørge: Hvad sundt er der ved _ikke_ at
indtage disse ting? Sådan kunne vi jo blive ved.

> HvisNogetVirker-koncept: så gør det endeligt. Whatever it takes!

Fint, så er vi enige på det punkt.

> Næh. Jeg kom med en bred vifte af fornuftige kostråd.

Hvor du postulerer at man ikke skal spise ris, pasta, kartofler og brød.

> alene ved at hive én ting (skrue op for det fedtfattige kød) ud af en
> sammenhæng.

Jeg er enig i de kostråd du giver bortset fra ris, pasta, kartofler,
brød "no-go" og "skru op for det fedtfattige kød" (den sidste kan
selvfølgelig gradbøjes; i hvor høj grad skal der skrues op, skal der
skrues op hvis man i forvejen spiser meget fedtfattigt kød, osv ,
hvorfor jeg ikke kan se det som et serisøt kostråd)

> Selv dit højtelskede ernærningsråd anbefaler, at man vælger det
> fedtfattige kød.

Jeg har vist intet sagt om at jeg elsker ernæringsrådet højt. Hold dig
til fakta.

> Nu sidder Arne Astrup i ernæringsrådet.

Jeg tror at du skal have opdateret dine oplysninger.

> Spis du bare masser af pasta, ris, kartofler og brød.
> Undlad bare at undre dig den udeblivelse af vægttab.

Sjovt. Jeg har i de det sidste halve års tid tabt mig ca. 1 kg om
måneden; og spiser da stadig ris, pasta, brød og kartofler. Men her gør
du vel det som mange mennesker gør fejl: Generaliserer over dit eget
tilfælde, selv om du længere oppe skriver om "HvisNogetVirker-koncept".

> Det er altså ikke ligefrem lavkalorieforslag det gode ernæringsråd
> kommer med.

Jeg tror du forveksler lavkalorie med lavkulhydrat.

> Og hvad er det nu man har brug for under et vægttab?

Mindre kalorier end man forbrænder. Det skriver ernæringsrådet vist
heller ikke noget som helst om at man ikke skal.

> Nej, jeg tror på livsstilsændring, hvor en undladelse af "de hurtige
> kulhydrater" er kun en ud af den brede vifte af teknikker som man kan
> benytte sig af.

Godt du siger "kan" her. Man kan også snildt lade være.

> [...]
> økonomiske interesser i et produkt som han som ernæringsekspert
> anbefalede...tilgengæld glemte han at fortælle om sin økonomiske

Du bliver mere og mere useriøs. Jeg har aldrig sagt eller skrevet noget
sådant. Resten af dit indlæg bærer i samme grad præg af fuldstændig
useriøsitet.

> Det gør jeg fordi jeg ved de virker!

Nej, du gør det fordi de virker på dig.

> Vis mig lige et af kostrådene som "ikke-virker".
> Husk lige, at det de skal ses i samspil med de andre.

Jeg kan da godt komme med en personlig anekdote som heller ikke kan
bruges til noget: Sidste nytår kom mit BMI over 25 og jeg blev enig med
mig selv om at der skulle gøres noget; i første omgang skulle min vægt
stigning standses. Jeg begyndte derfor at gå på en "generisk low-carb"
kur (jeg kan slet ikke klare navne på den slags kure, så jeg gik ud fra
hovedprincipperne i forskellige specifikke low-carb kure jeg kunne finde
materiale om). Det er praktisk taget identisk med de "kostråd" du giver.
Efter fem måneder havde jeg taget 3 kg på og jeg var ved at blive
sindsyg over ikke at kunne spise kartofler, pasta og specielt brød så
jeg droppede "kuren".

Jeg tog derefter en måned hvor jeg minutiøst skrev alt ned hvad jeg
spiste (som jeg normalt ville spise, inkl. pasta et al) og kalorietalte;
det er ikke så slemt som det lyder: Efter bare en uges tid bliver man
ret ferm til at tælle kalorier alene på størrelsen at de ting man
spiser. Jeg satte mig derefter ned og fandt ud af hvor mine problemer
var; i mit tilfælde spiste jeg uden tvivl for meget aftensmad og dette
ændrede jeg på ved ca. en time inden maden at spise et æble eller anden
frugt og drikke noget vand; derefter var det meget nememre at nøjes med
en enkelt portion til aftensmaden.

Jeg har siden tabt mig ca. et kg om måneden; hvilket skal ses i forhold
til at målet blot var at standse vægtstigningen og at jeg stort set ikke
har været sulten igennem perioden, samt at jeg uden problemer kan blive
ved med at tabe mig med samme rate og med masser af kulhydrater fra
pasta, kartofler og brød.

Som sagt: En anekdote der - ligesom dine personlige erfaringer - ikke
kan hjælpe nogen stort.

Du mener tydeligvis at pasta, ris, brød og kartofler er af det onde. Det
er der ingen tydelig videnskabelig evidens for, og dine "filosofiske"
tanker omkring "Du kan også give dig til at tænke lidt over, hvorfor
danskerne bliver større og større" kan du forhåbenligt godt selv se det
useriøse i.

Jeg håber diskussionen stopper her: Du har tydeligvis dine kæpheste og
jeg har vist gjort klart hvad jeg mener så sagen skulle nok være
uddebateret.

Mvh Carsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-06 13:29

Michael Hansen skrev den 10-01-2006 11:17:

> Og tilsvarende kunne jeg jo spørge: Hvad sundt er der ved _ikke_ at
> indtage disse ting? Sådan kunne vi jo blive ved.

Du sparer kalorier på en ret nem måde.

De gode ting som er i ris, pasta, kartofler og brød kan du snildt finde
i andre grøntsager og frugter. Samt at grøntsager og frugter mætter
mere og længere.

Your turn

> Fint, så er vi enige på det punkt.

> Hvor du postulerer at man ikke skal spise ris, pasta, kartofler og brød.

Det var såmend noget man kan lave. Læs lige indlægget en gang til.

Hvis man vil lave noget andet, så gør man det bare det.

> [...]
> skrues op hvis man i forvejen spiser meget fedtfattigt kød, osv ,
> hvorfor jeg ikke kan se det som et serisøt kostråd)

Og fordi du ikke kan se det, så er det useriøst?

LOL!

> Jeg har vist intet sagt om at jeg elsker ernæringsrådet højt. Hold dig
> til fakta.

højtelsket som i at du ureflekteret holder fast i deres anbefalinger.

> Jeg tror at du skal have opdateret dine oplysninger.

----
* Kostrådene 2005 – de nye 8 kostråd
Arne Astrup er formand for den arbejdsgruppe I Ernæringsrådet, som har
revideret og I maj 2005 udgivet Danmarks nye kostråd. Foredraget giver
en gennemgang af de enkelte kostråd med en kort videnskabelig baggrund
for rådet med udgangspunkt I befolkningsgruppers næringsstofmangel, og
ernæringsmæssige problemer.
----
citat: http://www.artebooking.dk/arne_astrup.htm

Ok, han sidder der ikke fast, men han bliver brugt.

> Sjovt. Jeg har i de det sidste halve års tid tabt mig ca. 1 kg om
> måneden;

Hvor du kunne have tabt mere.

> og spiser da stadig ris, pasta, brød og kartofler. Men her gør
> du vel det som mange mennesker gør fejl: Generaliserer over dit eget
> tilfælde, selv om du længere oppe skriver om "HvisNogetVirker-koncept".

Og en masse andre mennesker som taber sig via lavkulhydrat-systemer.

Og hvis det virker for dig, at indtage "de hurtige kulhydrater"....jamen
tillykke med det.
Hvis man KAN styre det....jamen så er det jo ikke noget problem.

Hvis man vil finde et nemt sted at spare på kalorier, så ris og pasta et
godt sted at starte, da der er temmelig mange kalorier i ris og pasta.
Du er vel ikke uenig i, at ris og pasta indeholder masser af kalorier?

> Jeg tror du forveksler lavkalorie med lavkulhydrat.

Nope. lavkalorie.

Det er et nemt sted at starte når man vil spare kalorier ved at undlade
pasta og ris.

> Mindre kalorier end man forbrænder. Det skriver ernæringsrådet vist
> heller ikke noget som helst om at man ikke skal.

De skriver faktisk så meget, at det faktisk også er ingenting.
Særlig når man dykker ned i deres rapport2005.

Prøv lige at læse afsnittet om netop kulhydrater, hvor de skriver om at
det eneste man kan konkludere, at der er uenighed omkring "de hurtige
kulhydrater"...men de vælger nu alligevel at fastholde deres anbefaling
gennem de sidste 20 år. Ja, det ville da også være slemt at indrømme,
at man har bliver nød til at skifte kurs.

> Godt du siger "kan" her. Man kan også snildt lade være.

jaja, man kan og kan lade være. Det er jo heldigvis et frit land vi
lever i.

> Du bliver mere og mere useriøs. Jeg har aldrig sagt eller skrevet noget
> sådant. Resten af dit indlæg bærer i samme grad præg af fuldstændig
> useriøsitet.

Du bruger samme argumentation/budskab som Arne Astrup. Arne Astrup har
ved flere lejligheder vist, at han formidler de konklusioner som han er
blevet betalt for at bruge.

At du så ikke kender mandens fortid....tja, brug det dog som refleksion
over hvad man skal pledere for og hvad man nok lige ikke skal pledere for.

Måske burde du sætte dig lidt ind i "slankeguruens" fortid før du siger
de samme ting som han siger.

> Nej, du gør det fordi de virker på dig.

Jeg er altså bare et menneske. Og jeg indtager altså færrere kalorier
end jeg forbruger.

> [...]
> Efter fem måneder havde jeg taget 3 kg på og jeg var ved at blive
> sindsyg over ikke at kunne spise kartofler, pasta og specielt brød så

Tja, du indtog flere kalorier end du forbrugte.
For ud for det havde du allerede mentalt droppet slankeprocessen og
ubevidst indtaget flere kalorier end du har brugt (ellers ville du jo
ikke tage på)

Det kan du også opnå via din nuværende kost.

Uanset om du følger ernæringsrådets anbefalinger eller ej, så er
"forbrug mere end du indtager"-konceptet universelt i forhold til vægttab.

> [...]
> ændrede jeg på ved ca. en time inden maden at spise et æble eller anden
> frugt og drikke noget vand; derefter var det meget nememre at nøjes med

Så var dit problem: portionskontrol.
Det var din tilgang til problemet som var "forkert".

Andre er "carb addicts" (dvs. har svært ved at styre indtaget af "de
hurtige kulhydrater")

Andre igen har følelsesmæssige problemer og dækker dem med mad

Andre igen har hyppigheden af madindtagelse som problem.

Andre har ikke den rette viden omkring mad

Andre har af helt 6. årsager problemer med hvad der der vedrører mad.

Og en sidste gruppe har en bred vifte af ovenstående som gør, at de har
den størrelse som de har.

> [...]
> pasta, kartofler og brød.
>
> Som sagt: En anekdote der - ligesom dine personlige erfaringer - ikke

Og du tror, at det kartofler, ris, pasta og brød som gør tricket for
dig? Tror du ikke ,at det er din bevidsthed omkring mængden af kalorier
som gør tricket for dig?

Prøv at droppe bevidstheden omkring kalorierne.....og inden kort tid
stopper vægttabet...og på længere sigt vil du opdage en vægtøgning.

> Du mener tydeligvis at pasta, ris, brød og kartofler er af det onde.

Næh, hvis man vil spise det...jamen så gør det endelig.

ris, pasta, brød og kartofler er bare et nemt sted at spare på kalorierne.

> Det
> er der ingen tydelig videnskabelig evidens for,

Ej heller det modsatte.

Det eneste der jf. ernæringsrådet er: der er uenighed på området:
-------------------
Kogte kartofler, hvidt brød, grovbrød, og cornflakes er fødevarer med
højt GI, mens de fleste typer pasta, rugbrød, bælgfrugter, havregryn,
bulgur, frugt og grøntsager har lavt GI. Fødevarer med højt GI giver,
som anført i defi nitionen, en hurtig stigning i blodsukker og
efterfølgende stigende insulinniveau. Det er nærliggende at antage, at
disse forhøjede insulinniveauer kan resultere i relativt store fald i
blodsukkeret og dermed sultfølelse. Og modsat, at fødevarer med lavt GI
vil være mere mættende over en længere periode. En gennemgang af de
hidtil publicerede undersøgelser har dog ikke kunnet dokumentere,
at kulhydratrige fødevarer med højt GI har en anderledes betydning for
følelsen af mæthed, sult og kostindtag end kulhydratrige fødevarer med
lavt GI (32). Der er dog ikke enighed på området (33). Det kan også
nævnes, at hos personer, der ikke har sukkersyge, er ændringer i
blodsukkeret i forhold til fødevarens GI relativt beskedne, mens
udsvingene i blodsukkeret er meget større hos personer med sukkersyge.
Der er flere problemer ved den praktiske anvendelse af GI-begrebet
(31), men på trods af disse forbehold anses fødevarer med lavt GI dog
at have en mulig forebyggende effekt mht. risikoen for udvikling af
overvægt og type 2-diabetes (34).
--------------------
citat:
http://www.meraadet.dk/gfx/uploads/Rapporter_pdf/Kostraadene%202005_www.pdf

Det er jo lidt morsomt, at ernæringsrådet fastholder deres 20 år gammelt
råd, og samtidig anerkender, at der er ikke er enighed på området.
Rådet bliver udbasuneret, men at der er ikke er enighed...Det skal man
dykke ned i rapporten for at finde ud af.

NB: Jeg vil gerne se hvad det er for en pasta som har et lavt GI.

> og dine "filosofiske"
> tanker omkring "Du kan også give dig til at tænke lidt over, hvorfor
> danskerne bliver større og større" kan du forhåbenligt godt selv se det
> useriøse i.

Prøv at tænk lidt over det. Fornægtelse af "fremmede tanker" er
også en måde at undgå virkeligheden.

Du har det tilsyneladende godt med at gøre som du gør....jamen rigtig
hjertelig tillykke med det. men lad dog være med at belære andre om at
du har mener, at du har patent på sandheden.

> Jeg håber diskussionen stopper her: Du har tydeligvis dine kæpheste og
> jeg har vist gjort klart hvad jeg mener så sagen skulle nok være
> uddebateret.

Tja, sådan man kan også trække følehornene til sig, når man har opdaget,
at man er ude på et skråplan.

mvh

Carsten

Fra : Mus

Dato : 09-01-06 18:47

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> [...]
> kartofler, brød)
> - Undlad færdigretter. Lav alt maden fra bunden.

Dvs De danske vægtkonsulenter. Det er nemlig omtrent deres grundprincipper
du der nævner.

Jeg er så bare ikke helt enig , selv om jeg selv hælder til nogle af
DDV's principper. Det skal jo være en holdbar løsning. For nogen passer det
godt, for andre ikke. Jeg blev syg efter pasta, kartofler, pasta og brød,
hvis jeg ikke får det. Men med DDV skal man heller ikke undgå men begrænse.

> Og så min personlige favorit: Smid alt det ud derhjemme som ikke har
> noget med ovenstående principper at gøre.
> Du kan ikke spise det som ikke er der.

God ide og dog. Man skal jo lære ikke at spise det, selv om det er i huset.
Man kan jo dårlig forbyde retsen af huset på sigt ikke at spise det - og
have det i huset - så man kan ligeså godt lære det fra starten

LN

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 20:27

Mus skrev den 09-01-2006 18:47:

> Dvs De danske vægtkonsulenter.

Snarere sige: SouthBeach, da du er fri for at veje maden.

Hvis ovenstående i hele taget er nogen af de kendte principper.

Man kan også kalde dem: langsomme kalorier med stort ernæringsudbytte.

langsomt i den forstand, at det tager forholdsvis lang tid at fordøje
maden hvilket giver en god og lang mæthedsfornemmelse.
stort ernæringsudbytte i form af, at man får alle de ting fra maden som
man har brug for både kulhydrater, fedt og proteiner, vitaminer og hvad
der ellers er af spændende ting som man har brug for, tilgengæld undgår
man kalorierne.

Det er jo hverken kulhydraterne, proteinerne eller fedtet som man skal
spare på, men den dejlige samlebetegnelse: kalorierne.
(jf. gruppens mantra om mindre kalorie indtag end forbrug)

> Det er nemlig omtrent deres grundprincipper
> du der nævner.

Jeg nævner vel bare fornuftige principper omkring kost.

> [...]
> hvis jeg ikke får det. Men med DDV skal man heller ikke undgå men begrænse.

Believe me. Det er utrolig nemt, at leve uden ris, kartofler, pasta
og brød.
Der er en tilvæningsperiode, men det er da også det.

Tænk på alle de andre lækre ting du får.

I SouthBeach kommer man igennem noget man kalder Fase1, hvor man
virkelig lever uden de hurtige kulhydrater.
Efter 14 dage kan man begynde med at indsætte de ting som er frarådet
under Fase1. Derfra er det faktisk trial'n'error-metoden man bruger.
Fortsætter man vægttabet når man indtager fx pasta. Så kan pasta
forblive på listen over ingredienser man kan spise. Udebliver
vægttabet, så undlader man bare pasta igen. Derfra tager man så fat på
den næste ingrediens.
Når man så har gennemført det vægttab man vil gennemføre, så kan man jo
prøve igen med de ingredienser som ikke var så godt for vægttabet. Kan
man fastholde sin vægt, så kan ingrediensen forblive på listen over
ingredienser man kan spise. Hvis man tager på, så forbliver den på
"forbudt"-listen........ Og så fremdeles.

I sidste ende har man så en solid liste over ting som er en del af den
kostplan som er god for vægtkontrol. Og en liste over ting der er knap
så gode for vægtkontrol.
Jeg vil næsten garantere for, at listen over gode ting er ingredienser
som ligger forholdsvis lavt på det glykemiske index. Og tingene på de
"forbudte" ting er ingredienser som ligger højt på det glykemiske index.

> God ide og dog. Man skal jo lære ikke at spise det, selv om det er i huset.

Jep, tilgengæld gør man det nemmere for sig selv at starte med en
oprydning af de ting man ved man ikke har godt af.

Og så ligeså stille finde ud af hvad man kan styre af, at have i huset
og hvad ikke.

Jeg har fundet ud af, at mens jeg går ledig så skal jeg ikke have nødder
i huset. for så bliver de spist på rekord tid. Nødder er godt nok
"tilladt" på SouthBeach, men der er jo altså også kalorieperspektivet i
nødderne man lige skal tage højde for.

> Man kan jo dårlig forbyde retsen af huset på sigt ikke at spise det - og
> have det i huset - så man kan ligeså godt lære det fra starten

Det kan man klare med nogen klare aftaler fx visse skabe eller beholdere
hvor man har de ting man bør holde sig fra. Og hvis de andre vil
have det, så må de selv tage det.
At sætte etiketter på nogen af tingene har jeg også fået at vide kan
være en god hjælp til at holde tingene adskilt.

Måske har "resten af huset" også godt af en god omgang vægttab...så
kunne det jo være noget man er fælles om. Eller også bare, at resten af
huset kan give en noget opbakning. Ligesom når man skal bakke sønnike
op omkring hans fodboldkampe eller datterens håndboldhalløj...Eller hvad
med ægtefællens interesse som man bakker op omkring.
Hvorfor kan man så ikke få et noget opbakning fra de andre omkring ens
interesseområde: at tabe sig.

mvh

Carsten

Fra : Mus

Dato : 09-01-06 22:40

> Snarere sige: SouthBeach, da du er fri for at veje maden.
>
> Hvis ovenstående i hele taget er nogen af de kendte principper.

Ok ser ud til at principperne så i nogen grad ligner hinanden.

> Det er jo hverken kulhydraterne, proteinerne eller fedtet som man skal
> spare på, men den dejlige samlebetegnelse: kalorierne.
> (jf. gruppens mantra om mindre kalorie indtag end forbrug)

Nemlig

> Jeg nævner vel bare fornuftige principper omkring kost.

Ja fornuft og fornuft. For mig er det ikke fornuft at undgå feks ris, pasta
og brød etc.
Hvis ikke det er nødbvendigt for at tabe sig og man er glad for disse
fødevarer synes jeg personligt ikke det er fornuftigt.

> Believe me. Det er utrolig nemt, at leve uden ris, kartofler, pasta
> og brød.
> Der er en tilvæningsperiode, men det er da også det.

Nope har prøvet i 3/4 år ca. Det holdt bare ikke. Det var let nok for mig en
tid, men ikke i længden.

> [...]
> ingredienser man kan spise. Hvis man tager på, så forbliver den på
> "forbudt"-listen........ Og så fremdeles.

Lidt a la DDV på stabiliseringsfasen. Her er det bare kcal man ser på. Eller
vægtvogteren her er det point man ser på.

> Jep, tilgengæld gør man det nemmere for sig selv at starte med en
> oprydning af de ting man ved man ikke har godt af.

Selvfølgelig gør man det nemmere for sig selv. Men ikke på sigt. Man skal jo
lære at sige nej selv om det er der. Men hvis nogen har brug for en gradvis
overgang så er det jo det man skal gå efter. Dvs ikke for mange fristelser i
starten hvor det er sværest for mange.

> [...]
> i huset. for så bliver de spist på rekord tid. Nødder er godt nok
> "tilladt" på SouthBeach, men der er jo altså også kalorieperspektivet i

Det er klart at der kan være ting der er uimodståelige

> Det kan man klare med nogen klare aftaler fx visse skabe eller beholdere
> hvor man har de ting man bør holde sig fra. Og hvis de andre vil
> have det, så må de selv tage det.

Ja selvfølgelig. Mener jo heller ikke man skal proppe det i munden på de
andre i familien. Selvfølgelig må de selv tage det. At det står bestemte
steder i køkkenet er jo heller ikke det samme som at rydde huset for det.

> At sætte etiketter på nogen af tingene har jeg også fået at vide kan
> være en god hjælp til at holde tingene adskilt.

Hmm hvordan skulle etiketter virke mod at man går i det. Det er vel kun
viljestyrke og familiens opbakning der forhindrer man går i det

> Måske har "resten af huset" også godt af en god omgang vægttab...så
> kunne det jo være noget man er fælles om.

Ja og måske ikke!

> [...]
> med ægtefællens interesse som man bakker op omkring.
> Hvorfor kan man så ikke få et noget opbakning fra de andre omkring ens

Opbakning kan være mange ting. Feks ikke at sidde og spise foran en, når man
selv føler sig fristet. At spørge om det er for hårdt, hvis de hygger med
lidt lækkert. Eller hvis man er ved at falde i, at de råder en fra det og
feks siger - Skal vi ikke gå en tur i stedet. Det var min mand rigtig god
til sidste gang.
Jeg måtte virkelig nogen gange sige til ham at det var helt ok at tage noget
slik eller lign. Han opmuntrede og roste. Kom med små gaver når jeg havde
tabt nogle kilo etc etc. Han spiste alt det jeg lavede af mad. Dvs mad med
mange grøntsager og ikke alt for meget animalsk fedt etc.

Sådan har vi alle nogle måder der hjælper os.
Og hvis det med at ryde huset for usundt hjælper nogen, jamen så er det jo
bare det man skal gøre.

Der er ikke en løsning for alle.

LN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-01-06 08:23

Selvfølgelig kan man det. Der er ingen, der har _behov_ for at spise "lidt
lækkert" i form af slik, chips, kager og sodavand. Har andre lyst, så må de
styre den uden for huset.

Og måske er en del af problemet lige netop i det ord: Interesseområde. Hvis
vægttab er et interesseområde, så er der meget kort til hobby, og en hobby
er noget man dyrker.

> [...]
> man
> selv føler sig fristet. At spørge om det er for hårdt, hvis de hygger med

De skal slet ikke hygge sig med noget lækkert i betydningen noget, du
undgår. Så meget opbakning må der som minimum være i huset - ellers er
opbakningen jo bare ord, og det kan man ikke bruge til noget.

Mvh Maria

Fra : Mus

Dato : 10-01-06 09:10

> [...]
> lækkert" i form af slik, chips, kager og sodavand. Har andre lyst, så må

Ok men sådan lever vi ikke i vores hus. Og jeg vil altså slet ikke have at
fordi jeg lægger min kost om, må der ikke være noget lækkert til dem der
ikke skal tabe sig her i huset. Jeg mener man skal lære at det eksisterer
rundt om en. De andre i familien kan vise hensyn - men det er gensidigt.
Min mands hobbyer styrer altså heller ikke familien. Og det er ikke alle
hobbyer vi har fælles.
Sådan lever man forskelligt og bør have respekt for dette.

> [...]
> er noget man dyrker.

> De skal slet ikke hygge sig med noget lækkert i betydningen noget, du

Det er så en sandhed der gælder for dig. Husk vi er ikke alle ens og der er
ikke en endegyldig sandhed for alle.
Min familie må gerne hygge sig. Men de behøver ikke gøre det foran mig. Og
nogen gange må de gerne. Ofte har de faktisk nydt at få en skål frugt og
grønt sammen med mig. Men her hedder det ikke tvang.

>Så meget opbakning må der som minimum være i huset - ellers er
> opbakningen jo bare ord, og det kan man ikke bruge til noget.

Selvfølgelig kan man det. At man alle spiser den samme mad. At manden laver
mad efter de principper jeg lever efter, at manden roser, komlimenterer,
tager hensyn mht de varer jeg undgår etc er da andet end ord. Hvis du ikke
kan bruge det til noget er det ok, men det er bestemt ikke det samme som at
man ikke kan.

LN

Fra : Mus

Dato : 09-01-06 23:02

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> Mus skrev den 09-01-2006 18:47:

Jeg er i øvrigt kommet frem til det ikke er lige nu skal igang med en
omfattende kostomlægning.

Er simpelthen ikke motiveret nok og uden motivation og overskud går det
ikke. Men det skal nok komme. Vi skal bare lige have lidt mere ro og
overskud i vores liv, end vi har lige nu. Men det forhindrer mig ikke i at
gå nogle gode ture og bare tænke lidt mere over hvad jeg putter i munden.

LN

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 09-01-06 21:16

"Mr.K" <kj0735@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> er der nogen der har erfaringer, gode som dårlige, med slankedoktoren ?

Hej Anja

Jeg prøvede at melde mig ind, men var ikke særlig begejstret, men måske
havde jeg for meget vægtvogter inde i hovedet da jeg jeg tidligere var
medlem hos dem. Nu er jeg tilbage hos vægtvogterne igen, og det er bare
super godt, ww er det helt rigtige for mig, for der må man spise alt, og
samtidig tabe sig.

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Mr.K

Dato : 10-01-06 15:09

Jeg vil gerne sige tak til Helle, Maria og Bolette for deres input.
Til resten vil jeg gerne sige tak for underholdningen
Man spørger i øst og får svar i vest. Jeg er da utrolig glad for jeres iver,
men I svarede faktisk ikke på mit spørgsmål m.h.t. Slankedoktoren.

Hilsen Anja

Fra : Inge

Dato : 18-01-06 22:00

Hej!

Jeg er ny i gruppen, men faldt lige over denne tråd, da jeg har overvejet at
melde mig til Slankedoktoren.

Er det virkelig rigtigt, at man ikke får personlig vejledning af diætisten?
Det havde jeg da regnet med til den pris, ellers har det da ikke noget
formål, så kan man da lige så godt finde en kur andet steds.

M.v.h.
Inge

Fra : Helle

Dato : 18-01-06 23:19

"Inge" <3hundassy@oncable.dk(fjern 3hund)> skrev i en meddelelse

> [...]
> diætisten? Det havde jeg da regnet med til den pris, ellers har det da
> ikke noget formål, så kan man da lige så godt finde en kur andet steds.

Jeg får skam fint vejledning af min diætist derinde..

Helle