lige et par spørgsmål
Fra : Lars, Marianne og Bø~

Dato : 08-01-06 14:14

-Har en masse væske i kroppen. Hvad er det for føde/drikkevarer der får en
til at ophobe væske og hvad kan man gøre for at komme af med det igen?
-Hvis jeg begynder at spise små potioner mad, skrumper min mavesæk så, eller
vil den altid være den størelse den har nu? og hvis den skrumper ind igen
hvor længe går der så?
Marianne

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-01-06 16:12

> -Har en masse væske i kroppen. Hvad er det for føde/drikkevarer der får en
> til at ophobe væske og hvad kan man gøre for at komme af med det igen?

Vand. Og det er ikke nogen vittighed. Ofte vil det at drikke noget ekstra
vand sørge for at skylle nogle af de stoffer (specielt salte) ud, som gør
at vædsken ophobes i kroppen. Det er faktisk derfor at man har mere "vand i
kroppen" om sommeren end om vinteren.

Mvh Maria

Fra : Marianne

Dato : 08-01-06 17:37

> -Har en masse væske i kroppen. Hvad er det for føde/drikkevarer der får en
> til at ophobe væske og hvad kan man gøre for at komme af med det igen?

Salt, soya, miso - og andet saltholdigt binder vand.

Kulhydrater generelt binder også vand.

> -Hvis jeg begynder at spise små potioner mad, skrumper min mavesæk så,
> eller vil den altid være den størelse den har nu? og hvis den skrumper ind
> igen hvor længe går der så?

Om mavesækken fysiologisk skrumper, ved jeg ikke, men du kan vænne dig til
at indtage mindre portioner, hvis du vil. Min erfaring er, at det tager max.
14 dage. De 4 første dage er lidt af en udfordring - især dag 2 og 3. Belav
dig på hovedpine, hvis du skærer meget i kulhydraterne.

mvh
marianne

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-01-06 21:43

Marianne skrev den 08-01-2006 17:36:

> Salt, soya, miso - og andet saltholdigt binder vand.
>
> Kulhydrater generelt binder også vand.

Kombinationen appelsin og bananer gør også. Det er noget med stoffet
Pektin som binder vædske.

Hvis man gerne vil af med vædske, så hjælper det at drikke
koffeinholdige drikke, da koffein er vanddrivende. Pas dog på med
mængden af koffein, da koffein også er appetitvækkende....og det er jo
ikke lige det man har brug for, vel.

> [...]
> 14 dage. De 4 første dage er lidt af en udfordring - især dag 2 og 3.

Enig

> Belav
> dig på hovedpine, hvis du skærer meget i kulhydraterne.

Hvor har du ret!

Jeg døjer meget sjælden med hovedpine, men lige i starten af
SouthBeach....damn der blev jeg ramt.

mvh

Carsten

Fra : Niels Christoffersen

Dato : 08-01-06 22:35

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Pas dog på med
> mængden af koffein, da koffein også er appetitvækkende....og det er jo
> ikke lige det man har brug for, vel.

Plejer kaffe ikke at være appetitsænkende??

Sådan virker det da på mig, og så vidt jeg erindrer, var der noget med en
kaffekur engang??!

Niels

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-01-06 23:16

Niels Christoffersen skrev den 08-01-2006 22:35:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Plejer kaffe ikke at være appetitsænkende??

Er det ikke det jeg skriver?

> Sådan virker det da på mig, og så vidt jeg erindrer, var der noget med en
> kaffekur engang??!

Kender ikke til nogen kaffekur.

Det er dilemmaet ved koffein: Det er både vanddrivende og appetitvækkende.

Hvis man ikke kan styre sin appetit, så er indtagelse af koffein for den
vanddrivende effekt ikke den bedste ide.

Min personlige oplevelse med koffein/kaffe er dog ikke nogen speciel
"lækkersultenhed" eller tilsvarende trang efter ekstra mad.

Så er det vel som med alt andet her i livet: alt med måde.

mvh

Carsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-01-06 23:23

Carsten Riis skrev den 08-01-2006 23:15:

> Er det ikke det jeg skriver?

dooohhhh, jeg trænger vist til en gang http://www.steensen.dk/Screen_TFT.htm

snip: resten af indlægget.

På netdoktor.dk står der, at koffein stimulerer mavesyreproduktionen
Er den logiske "bivirkning" af øget mavesyre ikke, at maven "tror" at
der mad på vej og derved stimulerer appetit? (bemærk: spørgsmål, ikke
udsagn).

mvh

Carsten

Fra : Lars, Marianne og Bø~

Dato : 09-01-06 16:25

Tak for svarene. Jeg vil gå i gang med at drikke en masse vand og spise
mindre. Suk..
Marianne

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 09-01-06 17:18

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote in message

> Salt, soya, miso - og andet saltholdigt binder vand.

Selv hvis man går fra lav-salt til temmelig meget salt, så tager man altså
ikke mere end et kilos penge på max.

Medmindre man er kredsløbs- eller nyresyg, så hober man ikke vand op i
nævneværdig grad.

> Om mavesækken fysiologisk skrumper, ved jeg ikke, men du kan vænne dig til
> at indtage mindre portioner, hvis du vil.

Jeg tror du har ret i, at det mestenddels er det sidste det er igen den
der med maven, der bliver mæt før øjnene.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Marianne

Dato : 09-01-06 19:55

> Selv hvis man går fra lav-salt til temmelig meget salt, så tager man altså
> ikke mere end et kilos penge på max.
>
> Medmindre man er kredsløbs- eller nyresyg, så hober man ikke vand op i
> nævneværdig grad.

Jeg tager hver gang 1,5 - 2 kg på, når jeg har spist noget med soya (det er
lidt over 'alm. portion' vi taler om). Det er væk dagen efter. Har altid
troet, det var vand (og jeg er så vidt jeg ved ikke syg).

mvh
Marianne

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 11-01-06 19:59

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote in message

> Jeg tager hver gang 1,5 - 2 kg på, når jeg har spist noget med soya (det
> er lidt over 'alm. portion' vi taler om). Det er væk dagen efter.

Hvis du siger det...

Men så meget salt er der nu heller ikke i soya...

- Mikkel