Køb af løft i storkøbenhavn
Fra : Lotte-m

Dato : 05-01-06 23:28

Om ikke så længe skal jeg afsted for at pakke og tømme min fars lejlighed.
Idet lejligheden ligger på 1. sal uden elevator har jeg brug for at blive
løftet op, enten med en trappetjener eller med en "falck-stol".

I nordjylland er det muligt at købe et løft hos Østergård via NT's
handicapkørsel - hvilke muligheder findes der i storkøbenhavn (Værløse)?

Kender en af jer til tilgængeligheden i skifteretten i Ballerup?
--
Mange hilsner

Lotte M - http://www.lotte-m.dk/
Klubben for Brugere og Hjælpere i Nordjylland - http://www.kbh-nord.dk/

Fra : Sara Lee Olsen

Dato : 06-01-06 20:26

Hej Lotte,

På Retten i Ballerups hjemmeside står der:

"Handicapadgang:
Kørestolsbrugere kan kontakte retten i god tid før mødet for at aftale
nærmere. Der er ingen elevator."
http://www.domstol.dk/?id=540

mvh.
Sara Olsen

Fra : Lotte-m

Dato : 08-01-06 01:20

Sara Lee Olsen skrev:

Hej Sara

> [...]
>
> "Handicapadgang:
> Kørestolsbrugere kan kontakte retten i god tid før mødet for at aftale

Nemlig og jeg lurer på hvad det betyder, om de har tænkt sig at bakse mig
op med en trappetjener. Desværre har jeg ikke haft held til at få fat i en
medarbejder derovre endnu

Ved du, eller en anden, om det er muligt at købe løft via handicapkørsel i
København, eller ligende, ligesom vi kan herovre i Nordjylland via NT's
handicapkørsel.

Fra : Holst

Dato : 08-01-06 10:25

Lotte-m wrote:

> Nemlig og jeg lurer på hvad det betyder, om de har tænkt sig at bakse mig
> op med en trappetjener. Desværre har jeg ikke haft held til at få fat i en
> medarbejder derovre endnu

Tror du ikke, det betyder, at de flytter sagsbehandlingen ned i
stueetagen, som er tilgængelig for en kørestolsbruger.

Fra : Lotte-m

Dato : 08-01-06 22:43

Holst skrev:

> Tror du ikke, det betyder, at de flytter sagsbehandlingen ned i
> stueetagen, som er tilgængelig for en kørestolsbruger.

Jeg aner ikke hvad de har af løsningsmuligheder, det er derfor jeg spurgte

Selv om jeg efterhånden har været kørestolbruger i mange år, så kommer det
stadig bag på mig, når jeg skal forholde mig til
tilgængelighedsudfordringer i det offentliges bygninger!

Fra : Leonard

Dato : 08-01-06 23:05

Lotte-m <post@lotte-m.dk> wrote:

>Selv om jeg efterhånden har været kørestolbruger i mange år, så kommer det
>stadig bag på mig, når jeg skal forholde mig til
>tilgængelighedsudfordringer i det offentliges bygninger!

Ja, det er vi mange der erfarer.
Måske skulle vi altid sende et brev til den minister, der har
bygningens formål som område og klage?

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen

Fra : Holst

Dato : 08-01-06 23:06

Leonard wrote:

> Måske skulle vi altid sende et brev til den minister, der har
> bygningens formål som område og klage?

Tror du, du kan få dækket portoudgiften som en merudgift?

Fra : Leonard

Dato : 08-01-06 23:16

Holst <newsjan06@shelter.dk> wrote:

>Tror du, du kan få dækket portoudgiften som en merudgift?

Jeg ville ikke engang gide at søge om det.

Fra : Holst

Dato : 08-01-06 23:22

Leonard wrote:

> Jeg ville ikke engang gide at søge om det.

Så må du enten være meget rig eller bo i et meget tilgængeligt område :)

Fra : Leonard

Dato : 08-01-06 23:37

>Så må du enten være meget rig eller bo i et meget tilgængeligt område :)

Hverken eller.

Men for det første vil det nok ende i en parodi af et afslag og en
ankesag, hvis jeg søger. For det andet er det jo ikke hver dag jeg er
i kontakt med en ny dårligt tilgængelig bygning.

Og hvis ikke jeg har råd til at bruge et frimærke, en kuvert og et ark
papir ekstra engang om måneden, så har jeg nok meget større problemer
end adgang til offentlige bygninger at bekymre mig om.

Fra : Holst

Dato : 08-01-06 23:46

Leonard wrote:

> Og hvis ikke jeg har råd til at bruge et frimærke, en kuvert og et ark
> papir ekstra engang om måneden, så har jeg nok meget større problemer
> end adgang til offentlige bygninger at bekymre mig om.

Der skal nok desværre også noget mere til end et enkelt brev en gang om
måneden, førend der sker nogle forbedringer.

Fra : Leonard

Dato : 08-01-06 23:56

Holst <newsjan06@shelter.dk> wrote:

>Der skal nok desværre også noget mere til end et enkelt brev en gang om
>måneden, førend der sker nogle forbedringer.

Hvis der kom et brev fra hver eneste der oplevede problemet, så ville
det blive til mere end et om måneden.
Forøvrigt har alle ministre en emailadresse, så det behøver faktisk
ikke koste andet end lidt tid.

Fra : Robert P

Dato : 08-01-06 23:50

Leonard wrote:

> Ja, det er vi mange der erfarer.
> Måske skulle vi altid sende et brev til den minister, der har
> bygningens formål som område og klage?

Mon det går hurtigt nok?

robert

Fra : Leonard

Dato : 09-01-06 00:02

"Robert P" <robertr@post.tdcadsl.dk> wrote:

>Mon det går hurtigt nok?

Hvad er hurtigt nok?
- i 1972 kom det første cirkulære om at adgang til offentlige
bygninger skal indrettes så kørestolsbrugere også kan komme.
Siden da er begrebet offentlige bygninger forsvundet ud af reglerne,
så der nu er krav om at der skal være niveaufri adgang til alle
bygninger udover private boliger (og dem skal der gives dispensation
til, hvis adgangsforholdene ikke er iorden).
Og sådan har det nu været i mere end 30 år.
I dag gælder der faktisk en regel om at der ved enhver ombygning også
skal laves ordentlige adgangsforhold - uanset hvad ombygningen ellers
vedrører.

Jeg har opgivet alt om hurtighed i dette spørgsmål, men hvergang en
bygning ændres til det bedre holder det i mange år, så det kan kun
blive bedre med tiden.

Fra : Lotte-m

Dato : 09-01-06 00:58

Leonard skrev:

> Måske skulle vi altid sende et brev til den minister, der har
> bygningens formål som område og klage?

Det er faktisk en god ide! Endnu ved jeg ikke hvor relevant det er at klage
vedr. retten i Ballerup, men bliver jeg snart klogere på!

Fra : Holst

Dato : 08-01-06 23:05

Lotte-m wrote:

> Selv om jeg efterhånden har været kørestolbruger i mange år, så kommer det
> stadig bag på mig, når jeg skal forholde mig til
> tilgængelighedsudfordringer i det offentliges bygninger!

Det er jo lidt utroligt, at du efter så mange år ikke har lært det endnu

Men der er ingen tvivl om, at det er dybt kritisabelt, at
tilgængeligheden er så ringe så utroligt mange steder.

Fra : Lotte-m

Dato : 09-01-06 01:04

Holst skrev:

> Det er jo lidt utroligt, at du efter så mange år ikke har lært det endnu

Ja

Fra : cybs

Dato : 09-01-06 20:55

Lotte-m wrote:
> [...]
>
> I nordjylland er det muligt at købe et løft hos Østergård via NT's
> handicapkørsel - hvilke muligheder findes der i storkøbenhavn

Det er mulig, du kan gøre det gennem HUR handicapservice - men ellers
kører de fleste firmaer derfra også free-lance - og det betyder at de
har trappemaskine. Jeg ved at min ven er godt tilfreds med Harbirk
(http://www.harbirk.dk/). Andre firmaer som jeg lige kan komme i tanke
om er Ballerup minibus (http://www.vbt-as.dk/) og ACT (http://act.dk/).
Ellers kan du kontakte maxitaxi, som er et samarbejde af vognmænd:
http://www.maxitaxi.dk/WebsiteTaxi/KontaktOs.htm

Under alle omstændigheder bliver det dyrt, fordi du er uden-amts. Derfor
ville jeg gå efter kvaliteten - vælge et firma som kører med
trappemaskiner til daglig, fx fordi de kører for HUR handicapservice
eller institutioner. Øv - der plejer at stå på HUR's hjemmeside hvilke
firmaer de entrerer med for tiden, men jeg kan ikke finde det nu. Så må
du ha deres telefonnummer i stedet: 36 13 19 10 (eller evt. 36 13 14 15)

Hov forresten - hvis du er medlem af Falck, var det måske en ide at
starte med at kontakte dem - kunne måske hjælpe på prisen at du er kunde
i forvejen.......

> Kender en af jer til tilgængeligheden i skifteretten i Ballerup?

Nej, men jeg kan se af Saras link, at den ligger herinde i Kbh på
Blegdamsvej - det er ved Riget. Det er ikke længere væk end at jeg kan
cykle derhen og tjekke dem ud, hvis du ikke får gode nok oplysninger pr
tlf. Hvornår skal du derhen?

kh

cybs/susanne

Fra : Lotte-m

Dato : 09-01-06 21:39

cybs skrev:

> Det er mulig, du kan gøre det gennem HUR handicapservice - men ellers
> kører de fleste firmaer derfra også free-lance

[snip vognmænd]

1000 tak!

> Under alle omstændigheder bliver det dyrt, fordi du er uden-amts. Derfor
> ville jeg gå efter kvaliteten -

Uha ja - det er spændende på den ufede måde, når amatører får lov at
betjene en trappetjener.

> Hov forresten - hvis du er medlem af Falck, var det måske en ide at
> starte med at kontakte dem - kunne måske hjælpe på prisen at du er kunde
> i forvejen.......

Den har jeg haft fat i og de vil angiveligt lave en god pris til mig, dem
går jeg videre med i morgen.

> Nej, men jeg kan se af Saras link, at den ligger herinde i Kbh på
> Blegdamsvej - det er ved Riget.

Jeg har talt med dem i dag og det viser sig, at det bliver helt umuligt at
komme ind i bygningen. De var omkring at ville løfte mig op, men da jeg
insisterede i, at det i så fald skal være Falck eller lignende, så
strandede den ide. Løsningen er blevet, at retten flytter hen på mit hotel,
det er en ok og fleksibel løsning!

Det første svar fra retten var i øvrigt, at der plejer at være en gående i
familien, der kan møde - omvendt var der ingen vrøv, da jeg holdt fast i,
at familien ønsker jeg møder, da jeg har ordnet alle "papirsagerne" ifm
dødsfaldet.

> cykle derhen og tjekke dem ud, hvis du ikke får gode nok oplysninger pr
> tlf. Hvornår skal du derhen?

Sikke et sødt tilbud, 1000 tak Susanne!

- hvordan går det i øvrigt med jeres projekt-kørestol?
--
Mange hilsner
Lotte-m

Fra : Robert P

Dato : 10-01-06 18:13

Lotte-m wrote:

> [...]

> gående i familien, der kan møde - omvendt var der ingen vrøv, da jeg
> holdt fast i, at familien ønsker jeg møder, da jeg har ordnet alle

Så ka' de lære det - Lotte sparker vrøv ;-D

Godt at se du stadig viser nye initiat.....nye måder at udtrykke dig på.

Mange hilsner
robert p

Fra : cybs

Dato : 01-03-06 04:13

Lotte-m wrote:
(snip)
> - hvordan går det i øvrigt med jeres projekt-kørestol?

Mmm - uh - det er svært at svare på! Nok derfor jeg har været så længe
om det. Men selve stolen vil jeg gerne tale pænt om - der er gode
aflastningsmuligheder - både tilt og ryglæns-sænkning - og vi har fået
ret god telefonsupport de få gange der har været problemer (TA har helt
lukket i weekends, men ellers). Stadigvæk/igen har vi problemer med
siddesår, så vores færden er meget begrænset - man kan jo ikke være
tiltet/tilbagelænet hele tiden, og min kæreste har fået meget lang
transport herind, efter at hans botilbud er flyttet, så han har fået
brug for at kunne sidde længere. Vi havde forstået det sådan, at han
også skulle have en ny pude, og at de ville sætte gang i diverse
afprøvninger, men det trækker ud. Og ud.. Og ud....

Imens arbejder vi på 3. år videre på at han kan flytte til min kommune.
Nu er han endelig, efter et afslag og en anke, blevet "godkendt" - og
fra sidste weekend er vi også begyndt at få hjælp fra hjemmeplejen under
hans besøg her - det er... uh... spændende... Bl.a. er diskussionen om
hvem der skal levere hjælpemidlerne startet forfra - nøjagtigt den samme
der kørte for 7 år siden, da han begyndte at komme her, og som vi troede
var afklaret - dengang måtte vi vente på en afgørelse fra
indenrigsministeriet..

Men - (et positivt "men") - vi føler os ikke så alene med tingene
længere. Fx: I sidste uge beskrev vores visitator (fra hjemmeplejen her)
for mig i telefonen, hvordan sagen om en toiletstol hertil var blevet
"sendt i ring" (tre instanser der alle afviste ansvaret og henviste til
hinanden) - og at hun derfor nu havde fuld forståelse for, hvorfor vi
havde brug for hjælp til at koordinere hele menageriet.... I det hele
taget opfatter vi, at det har en positiv effekt, at der er nogen (udover
hans "botilbud"), der har med os at gøre nu - vi har fået ansigt og
krop - så vi er (trætte, men) optimistiske!!

Jeg vil da gerne høre, om der er andre der har interesse i det med at
være i klemme mellem flere kommuner/amt osv? Kunne få betydning for,
hvor detaljeret jeg vil rapportere om, hvordan det går os fremover...

Og hvis du, Lotte, vil fortælle, hvordan det gik dig i Kbh, er jeg meget
intereseret!

KH

susanne/cybs

Fra : Lotte M

Dato : 19-03-06 18:47

cybs skrev:
> [...]
> aflastningsmuligheder - både tilt og ryglæns-sænkning - og vi har fået
> ret god telefonsupport de få gange der har været problemer (TA har helt

Så langt så godt! Det havde jo været en katastrofe hvis du ikke kunne
sige noget pænt om stolen.

> Stadigvæk/igen har vi problemer med siddesår,

Øv!

> så vores færden er meget begrænset - man kan jo ikke være
> tiltet/tilbagelænet hele tiden,

Næ, det er besværligt! I perioder færdes jeg selv stort set liggende i
stolen og det er bestemt bøvlet!

> Vi havde forstået det sådan, at han
> også skulle have en ny pude, og at de ville sætte gang i diverse
> afprøvninger, men det trækker ud. Og ud.. Og ud....

Det lyder alt for bekendt - øv!

> [...]
> fra sidste weekend er vi også begyndt at få hjælp fra hjemmeplejen under
> hans besøg her - det er... uh... spændende...

Det værste næsten den livskvaliteten forringes i venteperioderne - jeg
føler med jer!

> [...]
> taget opfatter vi, at det har en positiv effekt, at der er nogen (udover
> hans "botilbud"), der har med os at gøre nu - vi har fået ansigt og krop

Det lyder godt!

> Jeg vil da gerne høre, om der er andre der har interesse i det med at
> være i klemme mellem flere kommuner/amt osv? Kunne få betydning for,
> hvor detaljeret jeg vil rapportere om, hvordan det går os fremover...

Min kæreste bor i nabokommunen og indtil videre har vi selv klaret alle
de nødvendige ændringer hos ham - bygget ramper, udskiftet håndvasken
til noget jeg kan bruge og ændret brusekabinen fra en glasting, jeg ikke
kunne forflyttes ind i, til noget brugbart. Badestolen tager jeg med
hjemmefra (så ingen spontane overnatninger). Jeg har lige fået opsat en
lift hjemme og jeg lurer på hvordan vi fremover klarer forflytninger hos
kæresten. Endnu kan jeg på gode dage forflyttes manuelt, men det duer jo
ikke at skulle planlægge efter. Indtil videre har jeg ikke haft mod på
at tage hul på problemstillingen, men har i gode erfaringer, så bliver
jeg nok mere modig.

> Og hvis du, Lotte, vil fortælle, hvordan det gik dig i Kbh, er jeg meget
> intereseret!

Ja, jeg har også været lidt langsom - det har været en sej vinter!

Forflytningerne op i min fars lejlighed købte jeg af Falck. De skulle
have 800 kr. pr dag, for forflytningerne med trappetjener. Ud af 4
forflytninger var kun 1 vellykket, de 3 andre var noget smertefuldt
bumleværk. Havde jeg vidst at Falck ikke brugte erfarne folk til så'n
noget, så havde jeg betalt for traditionelle løft af 2 mand i løftestol
(a la lufthavnen).

Skifteretten flyttede mødet fra retten ud i den ferielejlighed hvor jeg
boede. Det var en fin og meget fleksibel løsning.

--
Mange hilsner
Lotte M

Klubben for Brugere og Hjælpere i Nordjylland http://www.kbh-nord.dk