Grønsisken
Fra : Aksel Petersen

Dato : 02-01-06 12:03

Nederst i haven har vi en del høje elletræer. Af og til kommer der sværme
af
småfugle som fouragerer på de små kogler. Det er næsten ikke til at
identificere dem, for højt opp med lys himmel som baggrund er det
vanskeligt at
se detaljer - selv med min 10 x 24 kikkert.
Forleden fløj en af dem mod glasset i udestuen. Det var en fin lille
grønsisken. Så fandt vi da endelig ud af småfuglenes art - i hvert fald
for
denne floks vedkommende. Er der et trick, man kan bruge til bestemmelse
af
disse småfugle? Selv på et foto synes de kun mørke.
Mvh. Aksel

Fra : Felix Arabica

Dato : 02-01-06 15:33

Aksel Petersen wrote:
Er der et trick, man kan bruge til bestemmelse af
disse småfugle? Selv på et foto synes de kun mørke.

De fleste ornitter bruger stemmerne til artsbestemmelse.

Mikkel

Fra : Aksel Petersen

Dato : 03-01-06 12:17

"Felix Arabica" <VonHaven@forskaal..dk> skrev i en meddelelse
> De fleste ornitter bruger stemmerne til artsbestemmelse.
>
> Mikkel

Kan du - uden at citere en hel lærebog - forklare dette nærmere? Hvilke
stemmereferencer er der?
Aksel

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 03-01-06 18:44

> "Felix Arabica" <VonHaven@forskaal..dk> skrev i en meddelelse

> Kan du - uden at citere en hel lærebog - forklare dette
> nærmere? Hvilke stemmereferencer er der?

Tag ud og se på fugle med nogle øvede feltornitologer, tag evt.
med på nogle af Dansk Ornitologisk Forenings ture. Der vil du
hurtigt kunne lære de fleste småfugles stemmer/kald.

> Hvilke stemmereferencer er der?
Kun din egen rutine/øvelse.
Grønsisken er i øvrigt pærelet at kende på flugtkaldet.

http://www.geocities.com/RainForest/9003/birdcall.htm klik på
Eurasian Siskin, Carduelis spinus

og her er der lidt sang:
http://www.putni.lv/index_sounds_eng.htm klik på Siskin