Dette må sgu' da være gruppen:
Fra : Soren Pedersen

Dato : 17-01-06 15:26

Hvordan gør jeg ? - Hvor lang tid skal den hænge, og er det nødvendigt
at den hænger ? - Og med / uden indvolde ?
Jeg har prøvet at plukke én, men det gider jeg ærligt talt ikke igen.

Jeg har allerede fået den, så det haster lidt med svaret......

Mvh
Søren - Som til alles store overraskelse kan fortælle at han ikke er
jæger :)

Fra : Buhl

Dato : 17-01-06 15:51

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mvh
> Søren - Som til alles store overraskelse kan fortælle at han ikke er jæger

Jeg gør sådan:

I dette vejr med temperaturer lige over 0 vil jeg hænge den i 4-5 dage,
nogle vil sikkert lade den hænge længere, men det bryder jeg mig ikke rigtig
om. Indvoldene tager du ud EFTER du har fålet fyren. Jeg plejer at lægge et
forsigtigt snit på brystet - pluk evt. området på brystet frit først, så er
det lettere at se og komme til - skil med to fingre fra den ene hånd
skindet, medens du snitter forsigtigt med den anden - når du har en revne på
ca. 10 cm kan du stikke grabberne ind og så arbejder du stille og roligt
overfrakken af kalorius. Det siger sig selv, at hovedet skal skæres af,
ligesom jeg plejer at skære løbene af lige over "knæet" - halen kan også
være et problem - tag kniven til hjælp hvis det driller - hiv evt.
halefjerene ud først...

Vingerne er heller ikke meget værd at æde, her kan du bruge kniven igen,
evt. en fjerkræsaks/grensaks.

Jeg går ud fra at du har prøvet at tage indvoldene ud før på sådan en fyr -
ellers må du sige til, så kan du få en opskrift på det også.

mvh.
Hans Houmøller

Fra : Soren Pedersen

Dato : 17-01-06 18:31

> Jeg går ud fra at du har prøvet at tage indvoldene ud før på sådan en fyr -
> ellers må du sige til, så kan du få en opskrift på det også.
>
> mvh.
> Hans Houmøller

Jo, det har jeg da....Men har da ikke nogen opskrift ?? (piller dem bare
ud, og skyller grudigt). Så jeg vil da gerne have din opskrift.

Mvh
Søren

Fra : Kito

Dato : 18-01-06 07:40

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> Søren - Som til alles store overraskelse kan fortælle at han ikke er jæger

Nu er fasaner som regel noget man flår, og det tager ca. 30 sekunder at gøre
det når man har prøvet før.
Vildt skal hænge i ca 42 graddage og det vil sige når dagen gennemsnits
temperatur er udregnet dividerer du tallene op i 42. altså hvis temperaturen
er ca 10 grader skal den hænge i 4 dage et sted, uden for solens rækkevidde.
Men jeg ville nok ikke lade den hænge ude en dag med 42 grader da der er
meget utøj, fluer til stede på denne årstid. jeg vil nok heller ikke lade
den hænge i 42 dage med 1 grad. Kød mørnes også i fryseren, men det tager
bare meget længere tid.

vh
Poul

Fra : Buhl

Dato : 18-01-06 13:07

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
> Nu er fasaner som regel noget man flår, og det tager ca. 30 sekunder at
> gøre det når man har prøvet før.

Fasaner er ganske rigtigt meget lettere at flå end at plukke, men som så
meget andet her i verden er den letteste løsning ikke altid den bedste - går
man efter smagen, er der efter min mening ingen vej uden om plukningen.
Dette bliver dog lettere hvis man bruger kogende vand inden plukningen.
Omvendt plukker jeg aldrig hvis jeg har mere end 2-3 fasaner, dertil rækker
min tid (og temperament) ikke

> [...]
> den hænge i 42 dage med 1 grad. Kød mørnes også i fryseren, men det tager

Mørning, eller autolyse som det hedder, er en nedbrydning af kødets
proteiner der foretages af kødets naturlige protiner. Omvendt findes der
uværgeligt baktusser på vildtkød, hvorfor det handler om at mørne kødet ved
en temperatur hvor autolysen trives, og bakterierne ikke trives - det
betyder helst under 10 grader - omvendt går autolysen meget langsomt når man
nærmer sig 0 grader, og ved nogle få minusgrader står den næsten stille -
ved minus 18 grader sker der absolut ingen mørning af kødet.

mvh.
Hans Houmøller

Fra : Soren Pedersen

Dato : 18-01-06 09:08

Soren Pedersen wrote:
> [...]
>
> Mvh
> Søren - Som til alles store overraskelse kan fortælle at han ikke er
Tak for jeres indsats - Bæstet er flået, renset og i fryseren....Det tog
ca 1/10 af den tid det tager at plukke den, og med det i mente tror jeg
at jeg klarer mig uden skind ;)

Mvh
Søren