Hvilken snegl ?
Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-01-06 19:35

Jeg har I mit akvarie en snegl som formodentlig er ankommet sammen med en
plante.

Se billede i dk.binaer

Kan nogen fortælle hvilken slags snegl dette er og om den er skadelig i
akvariet. Her tænker jeg specielt på om den æder planter i stor stil eller
hvordan den opfører sig.
Den ynder at grave sig lidt end i gruset...

M.v.h.

Christian

Fra : J. Jørgensen

Dato : 25-01-06 19:48

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan den opfører sig.
> Den ynder at grave sig lidt end i gruset...

Hej Christian

Der er tale om en Malaysisk Spidssnegl.
Nogle vil absolut ikke have snegle, men denne regnes normalt for en gavnlig
snegl.
Den ødelægger ikke planter, men sørger for en vis bevægelse i bundlaget.
Hvis den bliver generende (kraftig formering) kan det nemt justeres med
tilførsel af een eller flere snegleædende fisk.
Hilsen
Jørgen

Fra : Christian Stidsen

Dato : 27-01-06 10:25

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis den bliver generende (kraftig formering) kan det nemt justeres med
> tilførsel af een eller flere snegleædende fisk.

Hvor får man fat i denne slags snegle, har aldrig set dem hos forhandlere ?
Jeg har fået min som bonus i en plante!

Christian

Fra : J. Jørgensen

Dato : 28-01-06 00:37

> "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor får man fat i denne slags snegle, har aldrig set dem hos forhandlere
> [...]
Hej igen Christian
Den er meget normal hos alle forhandlere.
Du får den ikke bare præsenteret - men hvis du spørger efter den - så kan
forhandleren sikkert også finde et par stykker til dig.
Forhandlerne har det med at gemme dem lidt for ikke at skræmme de kunder der
"hader" snegle.
Den hedder som tidligere nævnt i folkemunde "Malay snegl" eller "Malaysisk
Spidssnegl" eller latin (Melanoides tubercularia).
Prøv at kigge under www.feddersen.dk

Hilsen Jørgen

Fra : noone

Dato : 26-01-06 18:23

> [...]
> eller hvordan den opfører sig.
> Den ynder at grave sig lidt end i gruset...

Det er en tårnsnegl. Det er yderst sjældent, at den forgriber sig på
planter. Som du skriver, ynder den at grave sig ned. Den holder bundlaget
'i god form' ved at grave sig igennem det og fjerne foderrester. Hvis du
overfodrer - hvad langt de fleste akvarister gør - så kan den være
decideret nyttig.

noone

Fra : Thomas.b

Dato : 26-01-06 22:53

er der en der ved hvad man gør når man ikke kan se binar ved sin internet
udbyder.

mvh. Thomas

Fra : Malene Højkjær

Dato : 31-01-06 20:05

Hej Thomas
det ved jeg desværre ikke, men kan anbefale dig at hvis du falder over nogle
ting, som du gerne vil se fotos af, jamen så kontakt den person som sender
op på binar, så kan du muligvisfå et foto tilsendt privat