Hvordan starter jeg et akvarie op?
Fra : Vester

Dato : 26-12-05 11:29

Min datter på 8 år har fået et 60 liters akvarie i julegave. Der er
fiter, varmelegme m.v. med, så den del er på plads.
Jeg vil gerne høre, hvordan jeg skal starte op - især selve vandet.
Skal jeg bare hælde almindelig postvand i, og lade det stå indtil
temperaturen er på plads? eller skal vandet evt.s først? - eller,
hvordan??
Hvor lang tid skal der gå inden der må komme fisk i?

Fra : Claus 6000 Kolding

Dato : 26-12-05 12:21

hej.
der går som regel nogle dage inden filter og vand har opbygget en "kultur"
af bakterier og lign, så det variere alt efter hvilke fisk du skal have i,
skal du have gubbi'er/s lørhaler kan du hælde postevand i i dag og fisk i
morgen.
nogle fisk er mere ømfindelige end andre.
hvis du bor i nærheden af kolding, kan du få noget grus af mig... har noget
i overskud, men kan ikke nænne at smide det ud.
mvh
Claus
Kolding

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-12-05 14:10

Vester wrote:
> [...]
> hvordan??
> Hvor lang tid skal der gå inden der må komme fisk i?

Det smarteste er at gå på biblioteket og låne en god begynderbog - FØR du
gør noget som helst - når du har læst den, så har du styr på alt det
grundlæggende, og er forberedt på de problemer, der kan dukke op, når man
har med levende dyr at gøre.

Eller køb den hos boghandleren og hav den stående på hylden som opslagsbog,
hvis der skulle dukke uventede ting op.

Jan

Fra : Thomas B

Dato : 26-12-05 14:43

[...]

Lån eventuelt en bog på biblioteket. politikens akvariebog er en udemærket
bog.

Men start med at få bundlaget på plads sand eller grus.

Hvis i gerne vil ha de små pansermaller i er sand bund det bedste.

Fyld vand i og lad det stå et par dage. Sæt rødder og sten eller hvad i
ellers vil at i af dekorationer. sæt planter i. Og lad akvariet står en
uge's tid jo længer tid jo bedre. Start med at købe nogle få fisk eventuelt
små sugemaller maller. og lad dem gå et par uger de vil gå og æde de alger
der altid vil komme i et ny opstartet akvaire. Men køb ikke scalar til så
lille et akvarie selv om de måske er meget små de bliver for store til et 60

Men hvis i bor i nærheden af Aalborg. Så har jeg grus planteskud og fisk i
overskud.

mvh. Thomas

Fra : Michael

Dato : 26-12-05 20:19

Rens grus/sand grundigt, hæld vandet i, og lad det stå i 1-2 dage med
varmelegeme og pumpe tændt, og put så fisk i.

Der er mange, rigtig mange, forskellige meninger hvordan man holder fisk, og
mange har forskellige erfaringer.

Jeg hælder tempereret postevand i mit 200 l. akvarie, og intet andet, og
både mine fisk og planter stortrives.
....så skifter jeg ca. 30% af vandet en gang om mrd. og renser pumpen hver
anden uge, fodre hver anden dag, og mere gør jeg ikke ud af det.

Med venlig hilsen.

Fra : Frandsen

Dato : 27-12-05 09:35

> [...]
> hvordan??
> Hvor lang tid skal der gå inden der må komme fisk i?

Gaven der bliver ved med at give Her er mit bud:

Du kan komme fiskene i så snart vandet har den rette temperatur, og ja, du
skal bare hælde almindeligt vand i. Hold øje med om fiskene trives, da
bakteriekulturen i starten ikke kan følge med i ophobningen af ammoniak og
senere nitrit (og senere igen nitrat). Køb evt. et test-kit til at måle
disse værdier. Når de bliver for høje, eller du kan se, at fiskene ikke har
det så godt, så skifter du noget af vandet med tempereret vand. Jeg går ud
fra, at du selvfølgelig har planter i akvariet. Så er der bare at låne en
masse bøger på biblioteket, og vi skal nok være behjælpe med indbyrdes
forskellige råd her i gruppen

Fra : PMH

Dato : 27-12-05 10:22

[...]

Der er åbenbart mange forskellige meninger om hvordan et
akvarie bør startes op. Du kan evt. kigge på akvariesiden,
der fandt jeg en del hjælp da jeg startede mit akvarie.
http://www.akvariesiden.dk/faq/index_ny.php

Mvh
PMH