Heltal ctr. decimaltal
Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 21:46

Hej.

Jeg har en del tekstbokse til indtastning af tal samt variabler jeg skal
have erklæret i forbindelse med nogle udregninger. Jeg har erklæret alle
mine variabler som typen integer, da jeg kun skal kunne indtaste og se
resultat som heltal.

Jeg har dog desuden også nogle konstant som kan være decimaltal (fx 0.3)

Problemet er så, hvis jeg fx ganger et heltal med et decimaltal, så kan
resultatet selvfølgelig ikke længere gemmes i en variabel af typen heltal.

Kan det omgås i disse tilfælde, hvor alle indtastninger og resultater mv.
kun skal kunne skrives og læses som heltal?

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 18-01-06 07:56

hej...

jada....

int*int = int
int*real = real

du kan jo ogsaa regne alt i real(single-double) og saa bare bruge
round(real)... som runder tallet af...

haaber at det var dette svar du var paa jagt efter...

/finn

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 16:26

"Finn Bindeballe" <ohno@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> round(real)... som runder tallet af...
>
> haaber at det var dette svar du var paa jagt efter...

Hej Finn.

Tja, tjo. Det var det vel nok, men det var ikke det svar, som jeg håbede på

Som jeg læser

> int*int = int
> int*real = real

så vil _alt_ i sidste ende, så snart jeg et enkelt sted i mine udregninger
har et tal af typen real, være nødt til ligeledes at være real.

Jag havde håbet på, at man kunne gange integer med real og så på en eller
anden måde ala RealToInt eller lignende kunne bibeholde typen integer hele
vejen igennem på nær de steder, hvor man har decimaltallene.

Fx fordi jeg ikke gider "se" eller i visse tilfælde bruge decimalerne til
ngoet.

Ved ikke, om ovenstående var læseligt / forståeligt eller volapyk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-01-06 16:52

"Michael Sørensen" <ms1 (a) skindbeni . DANMARK> wrote in message

> Jag havde håbet på, at man kunne gange integer med real og så på en eller
> anden måde ala RealToInt eller lignende kunne bibeholde typen integer hele
> vejen igennem på nær de steder, hvor man har decimaltallene.

Hvad forhindrer dig i at bruge round funktionen?

Eks: round (4 x 1.6) = 6

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 16:54

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> "Michael Sørensen" <ms1 (a) skindbeni . DANMARK> wrote in message

> Hvad forhindrer dig i at bruge round funktionen?

Min viden