Validering af CPR
Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 20:29

Hej.

Det bliver benyttet ofte, så der må være en, der ligger inde med noget kode
til at validere et CPR-nummer (med modulus11) som er indtastet i en editboks

Er der en herinde, der har sådan noget og vil dele?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-01-06 20:35

"Museumsmedarbejderen" <Industrimuseet> wrote in message

> Er der en herinde, der har sådan noget og vil dele?

Kunne google ikke finde noget til dig?

Læs i øvrigt:
http://www.cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=2&n=0&t=1&d=393&s=4

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 20:39

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Museumsmedarbejderen" <Industrimuseet> wrote in message

> Kunne google ikke finde noget til dig?

Nej. Ikke til Delphi

Men til alt muligt andet inkl. Excel og papir/blyant

> Læs i øvrigt:
> http://www.cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=2&n=0&t=1&d=393&s=4

Ja ved det (desværre) godt. Men er interesseret alligevel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-01-06 21:21

> Nej. Ikke til Delphi
>
> Men til alt muligt andet inkl. Excel og papir/blyant

Det er en ret simpel formel, som nemt kan oversættes til delphi kode, hvis
man har f.eks. excel.

hilsen
Uffe

Fra : Hans

Dato : 09-01-06 20:40

"Museumsmedarbejderen" <Industrimuseet> skrev i en meddelelse
> [...]
> editboks
>
> Er der en herinde, der har sådan noget og vil dele?

Fandt dette på min HD

function cleancprnummer(cpr : string) : string;
var
x : byte;
begin
x:=1;
while x<=length(cpr) do
begin
if not (upcase(cpr(.x.)) in (.'0'..'9','A'..'Z'.)) then
delete(cpr,x,1)
else
inc(x);
end;
result:=cpr;
end;

function testcprnummerok(cprnummer : string) : byte;
var
cpr : string;
nr : array(.1..10.) of byte;
x : byte;
verdi : word;
tal : byte;
code : integer;
begin
testcprnummerok:=1;
cpr:=cleancprnummer(cprnummer);

if length(cpr)<>10 then
exit;

for x:=1 to 10 do
begin
val(cpr(.x.),tal,code);
nr(.x.):=tal;
end;
verdi:=4*nr(.1.)+3*nr(.2.)+2*nr(.3.)+7*nr(.4.)+6*nr(.5.)+5*nr(.6.)+
4*nr(.7.)+3*nr(.8.)+2*nr(.9.)+nr(.10.);

if verdi mod 11<>0 then
testcprnummerok:=2
else
testcprnummerok:=3;
end;

-------------------------------------

if testcprnummerok(editcprnummer.text)=2 then
begin
if messagedlg('Det indtastede cprnummer er ikke et gyldigt dansk
cprnummer. Er dette i orden?',mterror,[mbyes,mbno],0)=idno then
begin
editcprnummer.setfocus;
exit;
end;
end;

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 20:47

Hej Hans

"Hans" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> "Museumsmedarbejderen" <Industrimuseet> skrev i en meddelelse

> Fandt dette på min HD

Super godt - vidste ikke at det var SÅ besværligt at lave et tjek på
CPR-nummer.

Kunne jeg få dig til at uddybe de første funktioner lidt for mig. Jeg har
kun været vant til simple procedurer, hvor der ikke er variabler af alle de
typer og beregninger.

Fra : Hans

Dato : 09-01-06 21:09

> [...]
> kun været vant til simple procedurer, hvor der ikke er variabler af alle

<klip kode>

Jow da,

cleancprnummer fjerner ganske enkelt alle tegn som ikke er 0>9 eller A>Z,
grunden til at jeg beholder A>Z er at jeg også benytter den til udenlandske
personer.

Ang. testcprnummerok:

Hvis længden af cprnummeret ikke er 10 returneres værdien 1
Hvis cprnummer er ugyldig returneres værdien 2
Hvis cprnummer er i orden returneres værdien 3

Bemærk: Det er nok 20 år siden (uden at overdrive) at jeg skrev funktionen i
Borland Pascal version et eller andet, så der kan nok pyntes på den.

Mvh
HK

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-01-06 21:33

"Hans" <nomail@noname.dk> wrote in message

> Bemærk: Det er nok 20 år siden (uden at overdrive) at jeg skrev funktionen
> i Borland Pascal version et eller andet, så der kan nok pyntes på den.

Og det gør du så alligevel for Borland Pascal kom først til i 1992:
http://www.dragonsoftru.com/delphi_hist.php

Men har du været med helt siden turbo pascal 2, så kan det godt være sandt.
Jeg startede selv med TP3.

hilsen
Uffe

Fra : Hans

Dato : 09-01-06 21:44

> [...]
> http://www.dragonsoftru.com/delphi_hist.php
>
> Men har du været med helt siden turbo pascal 2, så kan det godt være

Ja Turbo Pascal var det det hed :), kan ikke huske hvad version jeg startede
med men det kan da godt være det kun har været 18 år siden så.

/HK

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 10-01-06 07:53

hey....

er du saa ung....*G*....
jeg startede med compas-pascal - til CPM....*S* -(nok omkring 83-84)...

/finn

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-06 17:45

Tak for det Finn

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-06 19:03

"Museumsmedarbejderen" <.> skrev i en meddelelse
> Tak for det Finn

Undskyld - det var selvfølgelig Hans, jeg skulle sige tak til