Mose Button Glem de andre
Fra : Henning Madsen

Dato : 29-12-05 23:27

Noget er gået galt. Denne Besked er kopierer fra sendt post hvor det hele
er med, håber det kommer med denne gang. 'Undskyld'
Jeg har 2 spørsmål som jeg håber en af jer vel løse for mig.
Det først spørsmål er hvordan jeg i Proceduren StringGrid1SelectCelle
kan vælge mellem højre og venstre muse knap ?? Se proceduren.

Næste spørsmål som nok er det sværeste, hvordan læser jeg skrift farven i en
selle??
under disse betingelser.

Ved klik på Col 3,Row 0 Skal en tæller finde første X i kolonnen og i en
variabel eller et Edit feldt skrive skrift farven på navnet i Col 1 og samme
Row som X'et står i.

// Sender programmet med for forståelsens skyld, men også for at andre kan
få glæde af det. Er ikke min opfindelse men en sammenkogning af jeres gode
råd og søgen på nettet.

private
{ Private declarations }
PROCEDURE SetCellTextColor(X, Y: Integer; Color: TColor);
public
{ Public declarations }
end;

var
Form1: TForm1;
Colors: array of array of TColor;
implementation

{$R *.dfm}
//------------------------------------------------------------------------------
procedure TForm1.StringGrid1DrawCell(Sender: TObject; ACol, ARow: Integer;
Rect: TRect; State: TGridDrawState);
begin
With(Sender as TStringGrid) do
begin
Canvas.Font.Color := Colors[ACol, ARow];
Canvas.TextRect(Rect,Rect.Left + 2, Rect.Top + 2, Cells[ACol, ARow]);
Canvas.FrameRect(Rect);
end;
end;
//------------------------------------------------------------------------------
PROCEDURE TForm1.SetCellTextColor(X, Y: Integer; Color: TColor);
begin
Colors[X, Y] := Color;
StringGrid1.Repaint;
end;
//------------------------------------------------------------------------------
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
var
I, J: Integer;
begin
SetLength(Colors,StringGrid1.ColCount);
for I := Low(Colors) to High(Colors) do
begin
SetLength(Colors[I], StringGrid1.RowCount);
for J := Low(Colors[I]) to High(Colors[I]) do
Colors[I, J] := clBlack;
end;
end;
//------------------------------------------------------------------------------
procedure TForm1.FormShow(Sender: TObject);
begin
StringGrid1.Cells[1,1]:= 'A Madsen';
StringGrid1.Cells[1,2]:= 'B Madsen';
StringGrid1.Cells[1,3]:= 'C Madsen';
StringGrid1.Cells[1,4]:= 'D Madsen';
StringGrid1.Cells[3,2]:= 'X';
StringGrid1.Cells[3,4]:= 'X';
end;
//------------------------------------------------------------------------------
begin // Er kun til prøve.
SetCellTextColor(1,1, clGray);
SetCellTextColor(1,2, clRed);
SetCellTextColor(1,3, clBlack);
SetCellTextColor(1,4, clGreen);
end;
//------------------------------------------------------------------------------
//------------------------------------------------------------------------------
procedure TForm1.StringGrid1SelectCell(Sender: TObject; ACol,
ARow: Integer; var CanSelect: Boolean);
begin
SetCellTextColor(ACol,ARow, clRed); // Fjernes nå de to næste linier
virker.
//If Button = MBRight Then SetCellTextColor(ACol,ARow, clBlack);
//If Button = MBLeft Then SetCellTextColor(ACol,ARow, clRed);
end;
//------------------------------------------------------------------------------
//------ Virker, men kun ved klik på Formen ------
procedure TForm1.FormMouseDown(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
If Button = MBRight Then Showmessage ('Det var højre knap');
If Button = MBLeft Then Showmessage ('Det var venstre knap');
end;
end.
I ønskes alle et godt nytår fra en som ikke var kommet videre uden jeres
store hjælp.
mvh
Henning.