databaseprogram i flere dimensioner.
Fra : Ukendt

Dato : 26-12-05 22:31

Hej.

Jeg har et problem - eller skal vi kalde det for en opgave - det lyder
bedre... Det er lidt kompliceret i mine øjne, men sikkert ikke i Jeres. Jeg
er i hvert fald i tvivl, om det overhovedet kan lade sig gøre.

Til hjælp i min hverdag på en skole, vil jeg lave et lille program til at
administrere, hvad de forskellige klasser "køber" af papirvarer m.v. på
skolens kontor.

Dertil har jeg tænkt mig nogle databaser med flg. tabeller og felter.:

Tabel 1: "Klasser"
- KlasseID
- Klassenavn
- Klasselærer
- Budget (det beløb, klassen har fået til at "købe" for)

Tabel 2 - "Varer"
- VareID
- Varenavn
- Pris

Jeg vil så gerne lave det sådan, at man kan holde styr på, hvor mange af
hver vare de forskellige klasser bruger.

Dertil havde jeg forestillet mig en string-grid hvor man kunne skrive
tallet.

Nu kommer det komplicerede så.

Jeg vil gerne kunne se en opdeling over forbrug pr. måned. Og her er jeg så
låst.

Hvis jeg skal "tegne" et billede for jer, så har jeg forestillet mig noget
lignende, at man kan se en liste over de oprettede klasser. Herefter kan man
åbne en klasse og _her_ kan man så se et skema med varer nedaf og måneder
henaf og _her_ kan man så indtaste antallet pr. måned.

Håber det virker forståeligt, ellers skal jeg nok supplere, hvis i har
yderligere spørgsmål.

På forhånd tak for et skub i den rigtige retning

Fra : PØLLE

Dato : 26-12-05 23:25

Jeg kan måske godt lave et lille program til dig over det emne, hvis du ikke
selv vil

PØLLE

Send mig en mail med dit telefonnummer til peterPRIKjessie@gmail.com

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-12-05 08:04

"Kent N" <IngenSpamTak> wrote in message

> Dertil havde jeg forestillet mig en string-grid hvor man kunne skrive
> tallet.

Du mangler en tabel 3 - '"Køb":
- KlasseID
- VareID
- Dato
- Antal

Det er tabel 3, som du løbende skal oprette nye observationer i og det er
udfra en SQL kombination af alle 3 tabeller, at du kan beregne forbruget
evt. pr måned og/eller pr klasse.

> På forhånd tak for et skub i den rigtige retning

Håber skubbet var stort nok

hilsen
Uffe

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 27-12-05 08:12

Hej Kent,

du skal opfinde den klassiske Ordrer og Ordrerlinie model. Du kan gøre
følgende, hvis du vil kunne lave en månedsopgørelse.

Da en lærer formentlig kan have flere klasser, så ville jeg også opfinde en
Teacher tabel.

De felter med stjerne er Primærnøgler.

Teacher:
TeacherID*
Name1
Name2

Order:
OrdrerID*
TeacherID -> Fremmedenøgle til Teacher tabellen
Date -> Så du kan lave en forespørgsel på månedsbasis

OrderItems:
OrderID*
LineID* -> Surogat nøgle for at sikre entydighed
ArticleID (VarerID) -> Fremmedenøgle til din Varer tabel
Amount

I OrderItems, her skal du ikke vælge en sammensat nøgle af OrderID og
ArticleID! Dum ide, da du i så fald vil få en Key violation, hvis din bruger
indsætter den samme varer to gange. Dette problem vil du ikke få, hvis du
vælger OrderID og surogat nøglen LineID. LineID kan du blot implementere som
fortløbende.

/Brian