AVR skrivning til et bit på port
Fra : Bjarne Hansen

Dato : 09-01-06 22:10

Hej NG

Jeg er lige begyndt at rode lidt med en avr uC, og mangler lige at få
knækket en nød. Så jeg håber en af jer kan hjælpe mig.

Da man ikke kan skrive til et enkelt bit på en port, er jeg ved at lave en
workaround på dette ved at skrive til en funktion som så klarer resten.

Jeg har defineret port og bit for et signal, og vil gerne kunne sende disse
til en funktion. Hvilken data type skal jeg angive i "OutPut" funktionen ?
Efter hvad jeg kan se i "io8515.h" filen er PORTB et alias for en 8 bit
register adr. og jeg regnede derfor med at jeg kunne bruge typen char, men
den gik ikke.

Håber i kan hjælpe, elle komme med en smart ide til hvordan man ellers
skriver til et enkelt bit af gangen.

Hilsen
Bjarne

Udsnit af koden
********************************
#define LED0_Port PORTB
#define LED0_Bit 5

#define LED1_Port PORTD
#define LED1_Bit 2

void OutPut ( ???? Port, char Bit, char Value )
{
if ( Value == 1 )
Port |= ( 0x01 << Bit );
else if ( Value == 0 )
Port &= ~( 0x01 << Bit );
}

int main ( void )
{
Init ();
OutPut ( LED0_Port, LED0_Bit, 1 );
}

Fra : Jesper Larsen

Dato : 10-01-06 00:09

Bjarne Hansen wrote:
> [...]
>
> #define LED1_Port PORTD
> #define LED1_Bit 2
>
> void OutPut ( ???? Port, char Bit, char Value )

Du er nødt til at overføre adressen på portens output register. Altså:

void OutPut(char* Port, char Bit, Char Value)
{
if ( Value )
*Port |= ( 0x01 << Bit );
else
*Port &= ~( 0x01 << Bit );
}

int main(void)
{
Output(&LED0_Port, LED0_Bit, 1);
}

Men det er da en noget omstændig løsning. Hvorfor ikke bare skrive

LED0_Port |= (1<<LED0_Bit);

direkte i main()? Derved kan compileren også optimere det ned til en
enkelt instruktion...

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 11-01-06 22:37

Hej Jesper

Tak for hjælpen.

Ideen med at gøre det via en funktion var at det var samme måde uanset om
men ville sette eller resette et port bit. Men jeg kan godt se din pointe
med optimeringen, så jeg tror jeg hopper på din vogn og dropper min
funktion.

Hilsen

Bjarne

Fra : Jesper Larsen

Dato : 11-01-06 22:57

Bjarne Hansen wrote:
> [...]
> men ville sette eller resette et port bit. Men jeg kan godt se din pointe
> med optimeringen, så jeg tror jeg hopper på din vogn og dropper min

Go' ide

Godt du kunne bruge det til noget.

Fra : Troels Thomsen

Dato : 13-01-06 12:27

> Men det er da en noget omstændig løsning. Hvorfor ikke bare skrive
> LED0_Port |= (1<<LED0_Bit);
> direkte i main()? Derved kan compileren også optimere det ned til en
> enkelt instruktion...

Yep,

#define LED0_ON LED0_Port |= (1<<LED0_Bit);
#define LED0_OFF LED0_Port &= ~(1<<LED0_Bit);
#define LED0_TOGGLE LED0_Port ^= (1<<LED0_Bit);
..... samme for LED1 , LED2 , LED3

desuden:
#define LED0_DATAPORT PORTBDD // (port b data direction , hvis nu det
hedder sådan)
..... samme for LED1 , LED2 , LED3

#define LED0_SETUP LED0_DATAPORT PORTBDD |= (1<<LED0_Bit);
..... samme for LED1 , LED2 , LED3

#define LEDS_SETUP LED0_SETUP;LED1_SETUP;LED2_SETUP;LED3_SETUP;
Denne kalder du så under startup

Nu begynder det et ligne et Hardware Abstraction Layer, Board Support
Package , kært barn har mange navne

De af dine supporterede targets der ikke har Led'er, kan jo blot definere
makroerne tomme ...

Udtænk en lignende struktur til dine inputs ...

tpt

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 13-01-06 20:58

Hi