Datanbaser igen igen..
Fra : Ingelsen

Dato : 11-01-06 15:23

jeg har en database hvor der findes et felt "Fornavn"

Senere hvis jeg så freksempel skriver en kommando Msgbox
data1.recordset("Fornavn")
eller hvis jeg prøver
navn = data1.recordset("Fornavn")

Får jeg meddelelsen Forkert behandling af "Null"

jeg har forstået det er hvis der ikke står noget i feltet og derfor er =
ingenting og ikke bare = ""
Men hvordan kan jeg så arbejde med dataerne.. Jeg er jo ikke altid sikker på
der står noget i feltet..

Hilsen Jan

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 11-01-06 16:27

I news:43c514b1$0$38648$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
skrev Ingelsen <SLET@mig.dk>:
> [...]
> Får jeg meddelelsen Forkert behandling af "Null"
> Men hvordan kan jeg så arbejde med dataerne.. Jeg er jo ikke altid

If Not IsNull(data1.recordset("Fornavn")) Then
navn = data1.recordset("Fornavn")
Else
navn = ""
end If

Det eneste "legale" at gøre ved en Null-værdi er at teste den med IsNull().

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Ulf

Dato : 11-01-06 19:27

Hej Jan,

I stedet for at teste på Null og lave en masse øvelser omkring det,
kan man snyde ved at sige:
navn = data1.recordset("Fornavn") & ""

Så er den ikke længere Null, men blank, og der hvor der er et indhold
bliver det ikke ændret ved at lægge "ingenting" til.

MVH
Ulf

Fra : Ingelsen

Dato : 12-01-06 10:17

"Ulf" <ulf@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så er den ikke længere Null, men blank, og der hvor der er et indhold
> bliver det ikke ændret ved at lægge "ingenting" til.

Genial løsning.. Hvorfor tænkte jeg ikke på det...

Takker...
Hilsen Jan