Lidt problemer med Databaser.
Fra : Ingelsen

Dato : 04-01-06 11:21

Jeg er ved at lave et kunde kartotek.

Jeg har lavet en form hvor man opretter kunden.
Men hvordan får jeg den til at stille sig på en nu tom post til at starte
med??
Jeg skrev selvfølgelig data1.recordset.addnew i form.load, men
når man så lukker vinduet med form.visible.false
og næste gang åbner vinduet med form.visible.true, så loades formen jo ikke
igen,
og den har derfor ikke udført kommandoen data1.recordset.addnew

Nogen forslag uden at skulle trykke på en knap først??
Man kunne skrive det i den knap der åbner vinduet,
men man kan komme derhen fra flere forskellige knapper og
jeg loader også først databasen ind i form.load.

Mit andet spørgsmål lyder på.
Når jeg nu skriver noget i tekst felterne (som er assignet til felterne i
databasen)
og jeg alligevel ikke vil gemme kunden..
(havde tænkt der skulle være 2 knapper, en der hed:
Afslut og gem kunde
og den anden:
Afslut uden at gemme kunde)

Hvordan sørger jeg så for at det er den, den står på der bliver slettet
og ikke kommer til at slette en eksisterende kunde..??

En sidste ting er faktisk omkring selve design af databasen.
jeg bruger VB6.0 og den Add-On der hedder noget med Date-manager..
Hvordan designer jeg den så det første felt (KundeNr) automatisk stiger
(autonummerering)
Sådan at den altid giver en nu kunde et nyt nummer (+1)
og ALDRIG kommer til at bruge det samme nummer 2 gange...

Håber i vil hjælpe mig lidt på vej..

Hilsen Jan

Fra : Jens Brandt

Dato : 04-01-06 12:45

Jeg vil foreslå at du lukker din form med komandoen
unload me
visible = false skjuler kun din form og den bliver så ikke initieret
ordentligt når du sætter visible = true igen

det er meget længe siden at jeg har anvende data-manager programme, men
jeg er rimelig sikker på at du kan sætte ID'en i din tabel til at være
autonummereret. Der er dog ikke en 100% garanti at de kun stiger med +1
Hvis du vil have helt styr på hvad din ID stiger med må du selv kode
det. (jeg går ud fra at det er en Access database du har lavet med data-
manager.)

reply my mail:
remove 'nomail.'

Fra : Ingelsen

Dato : 04-01-06 12:56

"Jens Brandt" <JensBrandt@NOMAIL.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
Jeg vil foreslå at du lukker din form med komandoen
unload me
visible = false skjuler kun din form og den bliver så ikke initieret
ordentligt når du sætter visible = true igen

God ide, og det vil altså sige at visible=true rent faktisk Gør dette "load
me" hvis den er unloadet.
var bange for det var fordi alle forms blev loadet ved program start.

[...]

Ja access database
Det er ikke 100% vigtigt at den kun stiger med 1,
det vigtige ligger i at den ikke skriver samme nummer 2 gange!

ID?en i tabellen, med det mener du indexet??

Hilsen Jan
reply my mail:
remove 'nomail.'

Fra : O. Hansen

Dato : 04-01-06 13:38

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> wrote in message

> [...]

"load
> me" hvis den er unloadet.
> var bange for det var fordi alle forms blev loadet ved program start.

Du skal bruge eventet Show (fx Minform.Show), når formen skal vises. Du skal
bruge Unload Me, når formen skal lukkes.

vh Ove Hansen

Fra : Jens Brandt

Dato : 05-01-06 11:00

> ID?en i tabellen, med det mener du indexet??
>
> Hilsen Jan

Jeg tror at jeg mistorstod de med kundenr. og fik det blandet sammen med
en ID.

At kundenr. skal stide med en hver gang du tilføjer en ny kunde, må du
kode dig ud af, jeg tror at det er en dum ide at anvende autonum. felt
her. Den skal så indexeres som unique, så du sikre dig at der ikke er to
kunder der får samme kundenr.

I et 'pænt' databasedesign har man altid en "dum" nøgle, en ID og den er
typisk autonum. og indexeret. Da kundenr. er unique, så kan det også
være "ID'en"

reply my mail:
remove 'nomail.'