Superellipse
Fra : Jørn Sørensen

Dato : 18-01-06 19:54

Hej NG
Jeg står og mangler en måde hvor jeg i ACAD 2006 kan tegne en superellipse.
Jeg har søgt på Internettet og har set at man evt. kan få en .arx
tilføjelse. Men de link der er, ender blindt. Er der nogle der kender en
sådan fil, eller har andre forslag til, hvordan jeg får ellipsen tegnet.
Venlig hilsen Js

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 19-01-06 16:47

Den nemmeset måde er at digitere en og gemme den som en seperat
tegning.
Når du så skal bruge den kan du indsætte den som block og skalere
den til den størrelse du skal bruge, du kan f.eks. skalere den lige
efter du har digiteret den og inden du gemmer tegningen, så den kun er
en tegne enhed lang og når du så skal skalere den efter du har indsat
den , er det meget nemmere at give den de rigitig mål direkte.

P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/kineserier-2.jpg

Fra : Jørn Sørensen

Dato : 19-01-06 19:55

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg er ikke helt med på hvad du mener? skal jeg skanne et billede ind eller
hvad.

JS

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 19-01-06 21:59

"Jørn Sørensen" <js_lyne@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilføjelse. Men de link der er, ender blindt. Er der nogle der kender en
> sådan fil, eller har andre forslag til, hvordan jeg får ellipsen tegnet.

Prøv at læse lidt på denne side http://www.matematiksider.dk/piethein.html
En superellipse er jo en simpel mellemting imellem en elipse og et
regtangel, formelen er den samme som for en elipse men eksponenten er blot
større end elipsens 2. Set i det lys kunne man godt undre sig over at
AutoCADmed sit nye 2004 fil format ikke også kan tegne superellipser.

Din løsning kunne være at beregne et antal punkter også forbinde dem med en
spline.

http://www.activeart.de/dim-shops/training/SuperEllipse/indexDE.html kan
du se super ellipser med forskellige eksponenter.

Mvh Peter A. Jensen

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 20-01-06 03:01

Hi
"Jeg er ikke helt med på hvad du mener? skal jeg skanne et billede ind
eller
hvad. "

Jeg kan ikke forklare det tydeligere --- hvis du kender en Block , ved
hvad en digitizer er, er det blot at finde en tegning af en super
ellipse og "tegne den efter" med digitizeren ( svært med en mus
medmindre du klistrer en gennemsigtig tegning op på din skærm ), ,jeg
foreslår en digitizer fordi kan du skaffe en tegning af en super
ellipse kan du jo blot tegne efter den i en ny tegning og bruge denne
nye tegning som insert block i din tegning ivenikøbet i det rigtige
størrelses forhold når du gør det rigitig ,samtidig formoder jeg at
der er bestemte forhold mellem længde-bredde/bue stykker i forhold til
udjævninng af kurver ect. Altsammen noget du givet kunne få tegnet
med en Spline eller Bezier kurve istedet for at finde en formel og få
den omsat til streger på en skærm. Iøvrigt er det lidt mærkeligt
med den såkaldte Superellipse, fordi hvis man interpolerer mellem en
circle og et kvadrat, eller mellem en oval og et kvadrat, så får man
altså _ikke_ en super ellipse.

Fra : Odin

Dato : 20-01-06 19:36

Jeg kan ikke forklare det tydeligere --- hvis du kender en Block , ved
hvad en digitizer er, er det blot at finde en tegning af en super
ellipse og "tegne den efter" med digitizeren

Klamp!

Så svær er formlen sgu da heller ikke. Følg Peters link og find Piet Hein formel.
Det tager ikke mange minutter at lave den i ACAD.

Odin

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 22-01-06 08:53

[...]

Klip

Jeg er heller ikke helt med, mit svar er et alternativ til din som er meget
unøjagtig,
hvis du endeligt vil vektorisere et bitmap billede bør du indsætte billedet
direkte i AutoCAD via Insert "Raster Image". Denne metode er også helt fint
når det gælder papir tegninger logoer osv. hvor det er eneste kilde, man
skal bare have styr på "transparency" og "display order".

Du kan finde ellipser i 2:3 her
http://www.matematiksider.dk/hein/superpdf.pdf og her
http://da.wikipedia.org/wiki/Superellipse
At printe dem ud og derefter anvende en digitizer til at lægge dem tilbage i
AutoCAD er en omvej som bare tilføjer unøjagtigheder.

Nu skriver Jørn ikke hvad han skal bruge superellipsen til og det kan
selvfølgelig være afgørende for valg af metode. (Jørn kan du ikke lige
fortælle)
Hvis der er tale om f.eks et CNC fræst metal emne vil selv små
unøjagtigheder kunne ses i kurve forløbet, jeg vil tro at der skal
interpoleres ned omkring 0.01mm.
Derimod kan det jo også være et blomsterbed oplagt i brosten.

At anvende en formel har også den fordel at man kan ændre på hæjde og bredde
samt experimentere med exponenten Der er mange som vil mene at 2,6-2,8 er
kønnere end PietHeins 2,5.

Mvh Peter

Fra : Jørn Sørensen

Dato : 22-01-06 09:25

Jeg skal bruge det til at lave fræsebaner til en CNC fræser (spisebord), så
det er vigtigt, som du påpeger, at der ikke er "hak" i buerne. Jeg er ikke
helt sikker på hvad størrelsen skal være, og vil derfor helt klart
foretrække en mulighed for at tegne direkte i ACAD, da det alt andet lige er
nemmere at eksperimentere på denne måde.

Venlig hilsen
JS

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 20-01-06 22:51

Hi

Odin det synes jeg er en rigtig god ide ; hvilken funktion er det du
vil bruge til at tegne stregen på skærmen , vil du tegne den i
vectorer eller give input til en Polyline eller en Spline , jeg synes
det lyder vældigt spændende --- ,måske kan vi få en helt ny AutoCAD
funktion ,jeg ville bare gerne vide hvor i entity databasen og som hvad
den skal gemmes om ud vil bruge en færdig Polyline og udregne buldge
faktoren eller afsætte den som vectorer hvilket vel vil være lige så
meget klamp --- hvordan Odin ? og registreret hvordan.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 21-01-06 00:35

Odin jeg blev godt nok noget knotten og nu fortæller jeg hvorfor ; det
råd jeg gav virker, det løser problemet og de entities der bliver
gemt i tegnings databasen vil virke sammen med AutoCAD ------- hvordan
vil du sikre dig at resultatet af din formel overhovedet kan vises på
en skærm kender du virkelig AutoCAD så godt at du kan compile via.
Autodesk's funktions biblioteker ,hvilket sprog ville du vælge,
hvordan sikre at din nye entity følger alle specifikationer og f.eks.
kan gemmes bag et andet objekt ved en "hide" ?

Det er ok. at kalde noget for klamp hvis det ikke duer og man har et
realistisk bedre forslag. Det tror jeg ikke du har , for havde du det
ville du ikke sidde her og "give råd", og kalde andre folks gode men
brugbare råd for klamp. Bemærk venligst at jeg ikke siger det er
umuligt , men det skulle nok være en anden formel for at give AutoCAD
de nødvendige oplysninger og nok en formel sat op på en anden måde
,selvfølgelig kan det lade sig gøre men ikke uden at kunne programere
så AutoCAD kan evaluere det, og kun med entities der allerede er
tilstede --- men hvad er mon mest realistisk , hvor lang tid ville det
mon tage at programere en helt ny AutoCAD funktion i forhold til en
fuldt forsvarlig digitering ?

Fra : Freddy

Dato : 21-01-06 10:36

Hej

Jeg har lagt en .arx fil ud på dk.binaer til tegning af en superellipse.

Vh Freddy

Fra : Jørn Sørensen

Dato : 21-01-06 17:31

Først til Per, jeg var nok lidt langsom i opfattelsen med hensyn til dit
første indlæg. Jeg er nu helt med på hvad du mener med digitizeren, og vil
nok bruge den metode hvis andre muligheder glipper.

Odin skriver at det ikke skulle være noget proplem hvis man kender formlen
til Superellipsen, den kender jeg udmærket, men finder det ikke så nemt at
overfører den viden til AutoCad, men hvis det er så nemt vil jeg da vældigt
gerne om du kune give en uddybende anvisning på, hvordan det kan gøres.

Til Freddy, du skriver du har lagt en arx fil på dk.binaer, desværre kan jeg
ikke få adgang til denne, er det evt. muligt, at du kan maile den direkte,
eller er det til for meget besvær.

I princippet synes jeg egentlig også at det er for dårligt at Acad ikke har
denne mulighed indbygget, det ser jo ud til at andre tegneprogrammer kan det
(programmer jeg ikke har).

Ellers mange tak for jeres inlæg indtil videre.

Fra : Freddy

Dato : 21-01-06 22:52

En mail er sendt direkte.

Vh Freddy

Fra : Jørn Sørensen

Dato : 21-01-06 23:41

Jeg takker mange gange, men kan det passe at den ikke kan bruges til 2006,
og i så fald, hvilken version har du evt. fået den til at virke i.

Venlig hilsen Jørn

Fra : Freddy

Dato : 22-01-06 11:12

Øv... Det er meget længe siden jeg brugte Superellipse.arx, og jeg kan
heller ikke loade den nu. Hvilken AutoCAD jeg brugte den gang kan jeg
desværre ikke huske.

Vh Freddy

Fra : Jørn Sørensen

Dato : 22-01-06 12:32

Nu har jeg fået den loadet i ACAD 2000, men syntes ikke jeg kan få det til
at virke. Kan du huske hvordan du startede funktionen, eller noget om
hvordan det egentligt virker.
vh Jørn

Fra : Freddy

Dato : 22-01-06 15:51

Hmm.. Nej ikke rigtig.
Skriver Autocad ikke under indlæsning (loading), med hvilken kommando
funktionen skal startes?
Jeg kan huske at det var svært at aflure hvilke input der betød hvad.

MEN - når det nu er til er spisebord vil jeg nok ikke bruge meget tid på
det.
Hvis jeg var dig ville jeg bare bruge formlen for superellipsen (med en
passende potens). Med Exel eller på anden måde indlægge nogle x-værdier og
få udregnet de tilsvarende y- værdier.
Derved får du en række punkter (det er nok med 1/4 ellipse (spejl 2 gange
til sidst)) forbind disse punkter med en polylinie.
Brug PEDIT - FIT, derved kurvetilglattes polylinien via delcirkler gennem
disse punkter.
Brug ikke spline, da en CNC-maskine kun kan køre cirkulært og liniært.
Der kan være med ret store afstand mellem dine punkter når det er et bord,
jeg ville prøve med 3-5 cm, og det vil stadig blive pænt.
Jeg går ud fra at du har et CAM system eller på anden måde kan omdanne en
AutoCAD kontur til CNC-kode.

Vh Freddy

Fra : Jørn Sørensen

Dato : 22-01-06 17:41

Jeg har nu fået det til at virke, men som du så rigtigt skrev er det
utroligt svært, at overskue, hvad der skal bruges tl hvad. Derudover foregår
det hele via skydeknapper, hvilket gør det umuligt at sætte præcise mål.

Jeg følger derfor dit råd, og laver det via Excel.

Jeg takker for dit besvær.

vh Jørn

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 22-01-06 17:02

> [...]
> Nu har jeg fået den loadet i ACAD 2000, men syntes ikke jeg kan få det til
> at virke. Kan du huske hvordan du startede funktionen, eller noget om

Prøv at starte superellipse.arx med "supel"

Mvh Peter

Fra : Jørn Sørensen

Dato : 22-01-06 17:46

Det var også det jeg var nået frem til. Som du vil kunne se andetsteds har
valgt en anden løsning.

vh Jørn

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 22-01-06 09:05

> [...]
vældigt
> gerne om du kune give en uddybende anvisning på, hvordan det kan gøres.

Hvis i har problemer med formelen så kig på det regneark her
http://www.bjergsnaes.dk/matematik/kraack/superellipse.xls (jeg har ikke
kontrolleret at der regnes rigtigt)
I dette tilfælde er der 20 step hvilket skulle vise en pæn kurve men a og b
er ikke i forholdet 2:3 som Piethein foretrak.
For at få koordinaterne ind i AutoCAD skulle det iøvrigt være muligt at
formatere regne arket således at man kan "cut og paste" koordinaterne ind i
spline funktionen, men det er nok en ny problem stilling.

Mvh Peter

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 22-01-06 09:18

"Jørn Sørensen" <js_lyne@email.dk> skrev i en meddelelse
Klip>
> [...]
jeg
> ikke få adgang til denne, er det evt. muligt, at du kan maile den direkte,

Den ARX du har fat i virker ganske rigtigt ikke selvom den ligger mange
steder på nettet, programmøren er ifølge Rhino3d.com Ilya Grinblat
http://www.geocities.com/ilyagrin2004/ men der ender sporet blindt.

Mvh Peter

Fra : Jørn Sørensen

Dato : 22-01-06 17:43

Jeg vil gerne takke alle for jeres hjælp, jeg har valgt at sætte formlen ind
i Excel, og indskrive værdierne i ACAD derfra.

vh Jørn

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 24-01-06 13:21

Hi

Undskyld jeg ikke har fulgt diskutionen på det sidste, --- jeg ser at
problemet er løst men jeg synes jeg lige vil tilføje et par ting. At
scanne er jo noget der i aller højeste grad kommer an på hvad
scanneren kan og når man scanner får man jo blot et raster billede
som så skal importeres med de fejl scanneren tilbyder uden man opdager
dem. Jeg har lidt svært ved at se fordelen ved at scanne i forhold til
at digitize og så er det somom de der har noget imod at digitere
glemmer at dette ikke handler om at tegne streg efter streg næ ----
med sådan en super ellipse vælger man vel den rigtige Polyline, så
man ved næste punkt sørger for en kurvet udglatning der i sidste ende
kan vise sig at være en mere korrekt Super ellipse end den scannede
eller digiterede. -------- AutoCAD tilbyder jo netop udglattede
kurvestykker når man digiterer hvilket jo er en vældig fordel når
man skal se på det, og der er vel de færreste der ville vælge
enkeltstyk linier når man ved at digitere med polylinier kan få en
linie der nærmest repererer eventuelle fejl.

Nu ved jeg ikke hvor avsnceret din N.C. maskine er, men får du
problemer med de kooerdinater du importerer via excel, kan du jo blot
divide Superellipsen på et nyt layer , sørge for at Pdmode gør
punkterne synlige og Pdsize tegner i en størrelse så du kan tegne en
ny linie punkt efter punkt med en passende Polyline sådan at linien er
delt op med ens mellemrum, på den måde skulle enhver post processor
kunne håndtere linien.
P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/kineserier.jpg

P.s. jeg var ikke helt tryg ved at loade en ukendt .arx , hvilken type
linie bliver brugt har nogen undersøgt det ------ det er jo ikke helt
ligegyldigt hvilken udglatnings metode der bliver brugt og om N.C.
maskinen overhovedet kan omregne en Spline f.eks.