Inv. foreninger og overgangsregel
Fra : Dahl

Dato : 23-12-05 18:20

Hejsa,

Jeg vil investere op til de 136.000 kr i forskellige
investeringsforeninger, men er nu kommet i tvivl om nogle ting.
Formålet er langtidsinvestering og at udnytte skattefrihedden for
kursgevinst.

1) Giver det mening af investere i foreninger som udbetaler udbytte da
udbyttet vist bliver indkomst beskattet? Er det altid hele foreningens
'overskud' der udbetales som udbytte, eller opspares der også
'kursgevinst' i udbyttebetalende foreninger?

2) Er det kun foreninger der er noteret på københavns fondsbørs det
indgår i den skattefrie 136.000 kr. overgangsregel, eller er det alle
aktie baserede foreninger? F.eks. har jeg kig på "Spar Invest Global
Value Akk" som ikke er på fondsbørsen, men derimod på XtraMarkedet.
Vil kursgevinst fra denne forening være skattefri?

3) Da investeringen er langsigtet vil jeg gerne ha foreninger der
investere i østen og østeuropa. Kan i anbefale nogle foreninger som
både er akkumulerende og som indgår i den skattefrie 136.000 kr.
overgangsregel?

På forhånd tak
Jimmi