Beskatning ved salg af inversteringsbevise~
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 23-12-05 00:29

Min far vil sælge alle sine IT-boble investeringsbeviser (skulle han
nok have gjort for lang tid siden!), men er lidt usikker på om tab kan
trækkes fra 100 procent i fortjeneste på salg af andre
investeringsbeviser.

Det mener jeg han kan, men vil lige høre her inden jeg leger
skatterådgiver for ham

Hans beholdning er ca. 292.500 kr. værd og er oprindelig købt for
280.000 kr. altså et lille plus på omkring 12.500 kr., som jeg så
mener er det eneste skattepligtige. Har jeg ret?

Beviserne kostede i sin tid omkring 7.500 kr. i tegningsgebyr, kan det
fratrækkes gevinsten. Og kan de endelige salgsomkostningerne også
fratrækkes?

Alle beviser har været ejet over tre år. Ingen af dem er
udbyttebetalende længere, men der har været udbetalt udbytte fra GR og
Carnegie, som der er svaret alm. skat af.

Her er hans beholdning:

1000 stk. Carnegie W. Danske Aktier
Aktuel kurs: 231
(købt til kurs 100)
Overskud: 131.000 kr.

508 stk Gudme R selection
Aktuel kurs: 57
(købt 1.000 stk Gudme R IT til kurs 100, senere fusioneret ind i anden
afdeling)
Underskud: ca. 71.000 kr.

550 stk SEB Vækst
Aktuel kurs 59
(købt 800 stk SEB IT til kurs 100, senere fusioneret ind i anden
afdeling)
Underskud ca. 47.500 kr.

På forhånd tak

Lars

Fra : D.Hansen

Dato : 23-12-05 17:04

Hej Lars

Det er desværre ikke så simpelt som du fremlægger det, MEN jeg mener du har
ret i dette tilfælde. Det afgørende er skattemyndighedernes klassifikation
af investeringsforeningen og i dette tilfælde er alle tre
investeringsforeninger klassificeret som "a" og investere dermed kun i
aktier.

Det er dermed aktiebeskatningsloven disse investeringsforeninger falder ind
under og dermed kan tab i slagsåret modregnes i tilsvarende avancer fra
følgende børsnoterede værdipapirer: Aktier, akkumulerende
investeringsbeviser og aktiebaserede udbyttebetalende investeringsbeviser.
(Tab kan altså modregnes)

Omkostninger i forbindelse med afståelse af fordringer fradrages den
faktiske afståelsessum, hvilket betyder at du kan fratrække dine
handelsomkostninger.

Havde nogle af investeringsforeningerne være klassificeret anderledes havde
er sikkert ikke været modregningsret, men det er der her.

Hilsen
D.Hansen

OBS!!: Aktiebeskatningsreglerne ændres fra 01.01.2006.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 23-12-05 19:36

On Fri, 23 Dec 2005 17:04:27 +0100, "D.Hansen" <no_way@sorry.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hilsen
>D.Hansen
>
>OBS!!: Aktiebeskatningsreglerne ændres fra 01.01.2006.

Fornemt - tak for svaret.

Så vidt jeg forstår de nye beskatningsregler (læst på tax.dk) vil det
fortsat være muligt at fradrage tab og omkostninger i aktieindkomst.

Og da min far er over beløbsgrænsen for personlig beholdning (han er
enlig) og har ejet alle investeringsbeviser i over 3 år, skulle det
vel ikke gøre nogen forskel, om han sælger før eller efter 1.1.2006.

Eller er der noget, jeg har overset?

vh
Lars

Fra : D.Hansen

Dato : 28-12-05 12:01

Hej

Der skulle ikke være noget problem, men der opstår nogle gange nogle
faldgrupper når man går fra en lov til en anden. Det er set før at der har
været komplikationer. Tror dog ikke du skal være bekymret.

Godt nytår
D.Hansen