Ny i investeringsforening
Fra : LD

Dato : 18-12-05 19:41

Jeg overvejer at sætte penge i en investeringsforening og hånber
gruppen vil være behjælpelig med et par svar og betragtninger :)

Først skatteregler:
Jeg forstår at fra 2006 bliver der to skattesatser, en på 28%
for aktieindkomst op til 43.000, samt en på 43% for derover.

Dog vil kursgevinster af aktier købt inden d. 31.12.05
forblive skattefrie som overgangsordning, hvis aktierne beholdes
i mere end tre år. Dette står på Danskeinvests hjemmeside. Det
står lidt mere uklart hos Skatteministeriet. Er dette virkeligt
rigtigt forstået?

Jeg havde regnet med at vente et par måneder da jeg med dette
"varsel" kun kan skrabe små 10.000 sammen - men hvis man
alligevel regner med at investere, kan man vel ligeså godt
sætte hvad man kan med denne gunstige ordning.
(Der må være noget jeg har misforstået?)

Derudover har jeg bl.a. set på Danskeinvests Østeuropa-afdeling.

Det slår mig at Danskeinvest sætter afdelingen som højrisiko.
Det er selvfølgeligt klart at et fald er mere sandsynligt end i
andre af deres porteføljer, og det er da også sket et i 2000
(-13,19%),og i 2002 (-1,46%).

Dette er selvfølgeligt forståeligt, men investeringerne er
spredt over vidt forskellige østeuropæiske lande, flere som
enten er nuværende eu-medlemmer, eller forbereder lovgivningen
på medlemsskab.

Den største risiko jeg ser er at 42% er investeret i Rusland:
http://tinyurl.com/exqba
og deraf er 10% investeret i et enkelt selskab, Lukoil Holding,
som er et olieselskab. (ING Eurasia Bank ejer dog 64% af
selskabet, denne bank ejes igen af hollandske ING.)

Jeg er klar over risikoen for tab, men regner på den anden
side med mindst 35 år til pensionering, så en 10+ årig
investering er ganske mulig og sansynlig.

De forventede administrationsomkostninger er 1,40%, og dertil
skal vel lægges gebyrer for køb og salg til (emmission?)

Har jeg forstået overgangsreglerne rigtigt? Så må det alt
andet lige kunne betale sig også at bruge et "mindre" beløb
som 10.000 inden d. 31.12

Nogen generelle kommentarer til min tidshorizont, og
"højrisiko" porteføljer (hedder det?) som Danskeinvests
Østeuropa?

Takker for alle svar :)

Fra : LD

Dato : 18-12-05 20:01

> Har jeg forstået overgangsreglerne rigtigt? Så må det alt
> andet lige kunne betale sig også at bruge et "mindre" beløb
> som 10.000 inden d. 31.12

http://www.danskebank.dk/nylovomaktierprivate

Her er det beskrevet hos Danske Bank. Det lader til at jeg
har opfattet det korrekt.

Fra : Peter H

Dato : 19-12-05 20:39

ok, et svar herfra.

Hvorfor vælger du DI Østeuropa som højrisikoinv-forening?
Jeg kan forstå at man på lang sigt vælger en højrisiko, især efter flere år
med fald (godt set).

Der kan vælges mellem Egnsinvest østeuropa, nordea østeuropa, jyske-
bankinvest- danske- carnegie- østeuropa og andre højrisiko ligger Alfred
berg Rusland, SYDinvest BRIK, Bankinvest emerging, carnegie emerging, og så
de megahøjrisiko JI Tyrkiet, JI Indien, JI kina, Bankinvest Indien&Kina,
udover alle IT, biotech og energi.invforeninger, Bankinvest FRITID findes
også.

At du er i gang med en afdeling der deler 4-5 landes økonomier er jo meget
fornuftigt, men jeg havde dog valgt en global afdeling for at nedsætte
risikoen, hellere Sydinvest BRIK, der er mere global højrisiko, Men det ser
ud til at du går efter risiko og har ikke skrevet at det handler om afkast
for risiko/afkast følges kun ad indtil det normaliseres og der findes
inv.afdelinger der udelukkende søger aktier/lande/sektorer hvor bud/udbud
eller afkast/risiko ikke er fulgt med tiden - indtil alle har opdaget det så
gør de det en dag og disse afdelinger har lavere risici og højere afkast i
kombination, hvilket også fremgår af deres hjemmesider for SKAGEN,
Sparinvest mm

Men jeg vil da foreslå at du nøje gennemtænker om det er risiko du ønsker
eller afkast, for disse ting er ikke nødvendigvis parallelle. Jo for banker,
hr og fru hansen, og boglærdom følges det ad, men så svarer det til, at de
rige tager højere risici, den højtlønnede tager højere risici, Mærsk tager
en højere risiko osv, men man kan nu engang godt opnå højere afkast med
samme risiko, ligesom hvis du søger job, kan du også få højere løn for samme
arbejde med det korrekte benarbejde.

Ser du på http://www.ifr.dk/composite-776.htm VÆLG 'aktier østeuropa' ser
det jo meget fornuftigt ud med dit ønske om valg.
Men jeg havde dog spredt mig i mange afdelinger. Det koster kun 19kr pr
handel i Nordnet hvis du er ny, så du kan købe 5 afdelinger for en pris der
er mindre end hvis du kun handlede Een aktie i en normal bank.

Flere gange længere nede i trådene har vi (jeg) opremset mange forslag til
spredning i inv.foreninger. Jeg gør det selv og har tjent ualmindelig godt
de senere år på pensionsdepoter.

Da du ønsker kommentarer kan jeg foreslå du gennemlæser de tråde der handler
om inv.foreninger og dem er der 3-4 af.

Jeg tager hatten af for dig, at du undersøger dit eget forslag inden
igangsætning!

Peter H

Fra : LD

Dato : 21-12-05 13:45

> [...]

> udover alle IT, biotech og energi.invforeninger, Bankinvest FRITID findes

Jeg har et godt kendskab til især det polske marked og følger nogenlunder
med i hvad der sker i erhvervssektoren i øst- og centraleuropa, så det er
det jeg er mest tryg ved og selv mener jeg har den bedste indsigt i.
IFR var jeg ikke tidligere inde og se på, men harsammenlignet med bl.a.
Nordea og Jyske Østeuropa, og der så DI også smartest ud.

> Men jeg vil da foreslå at du nøje gennemtænker om det er risiko du ønsker
> eller afkast, for disse ting er ikke nødvendigvis parallelle. Jo for banker,
> hr og fru hansen, og boglærdom følges det ad,

Det er rigtigt nok. Jeg havde egentligt også regnet med at vente et par
måneder og derved kunne sætte mig rigtigt godt ind i hele aktieverdenen, og
også se på andre afdelinger eller investeringsforeninger, samt jeg ville
kunne rejse et noget større beløb, men med regeringens skattefordel inden
31.12, virker DI Østeuropa som et godt sted at starte.

> Men jeg havde dog spredt mig i mange afdelinger. Det koster kun 19kr pr
> handel i Nordnet hvis du er ny, så du kan købe 5 afdelinger for en pris der
> er mindre end hvis du kun handlede Een aktie i en normal bank.

Ok, for lige at få skåret det ud i pap: Nordnet er en mægler som f.eks.
Danske Bank. Der kan også handles i investeringsforeninger som er noteret
på børsen, som f.eks DI. Dette behøver altså ikke at foregå gennem Danske
Bank.

> Da du ønsker kommentarer kan jeg foreslå du gennemlæser de tråde der handler
> om inv.foreninger og dem er der 3-4 af.

Er læst og noteret :)

Tak for svar.