|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Skat som selvstændig ? Fra : Helene Carøe
 | 
 Dato :  16-12-05 22:28
 | 
 |  | Hej.
 Jeg er startet som selvstændig pr 1-10-05, ved siden af mit
 lønmodtager job.
 
 Til mit firma skal jeg bruge en kassevogn, så jeg regner med at skulle
 ud og købe en brugt til ca. 80.000kr.
 
 Men da min bankmand ikke er særlig villig til noget som helst, har jeg
 sparet lidt op i firmaet, dvs ingen løn til mig.
 
 Men jeg er kommet til at tænke på om jeg skal betale skat af de
 kontanter der nu er opsparet i firmaet her pr. 31-12-05. ?
 
 Ville det være en fordel, at jeg venter til efter nytår med at sende
 regninger ud til mine kunder, for måske at undgå evt. beskatning.
 
 Ville det være en fordel at købe den bil inden nytår ?
 
 
 Mvh Helene Carøe
 
 
 |  |  | 
  Karsten H. Jensen (17-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. Jensen
 | 
 Dato :  17-12-05 00:02
 | 
 |  | Helene Carøe wrote:
 > Hej.
 > Jeg er startet som selvstændig pr 1-10-05, ved siden af mit
 > lønmodtager job.
 >
 > Til mit firma skal jeg bruge en kassevogn, så jeg regner med at skulle
 > ud og købe en brugt til ca. 80.000kr.
 >
 > Men da min bankmand ikke er særlig villig til noget som helst, har jeg
 > sparet lidt op i firmaet, dvs ingen løn til mig.
 >
 > Men jeg er kommet til at tænke på om jeg skal betale skat af de
 > kontanter der nu er opsparet i firmaet her pr. 31-12-05. ?
 >
 > Ville det være en fordel, at jeg venter til efter nytår med at sende
 > regninger ud til mine kunder, for måske at undgå evt. beskatning.
 >
 > Ville det være en fordel at købe den bil inden nytår ?
 >
 >
 > Mvh Helene Carøe
 
 Er der tale om et personligt drevet firma eller et selskab (ApS eller A/S)?
 --
 Med venlig hilsen
 Karsten H. Jensen
 
 
 
 |  |  | 
  Elmand (17-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Elmand
 | 
 Dato :  17-12-05 09:45
 | 
 |  | 
 "Helene Carøe" <oz5afj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:43a3314f$0$38624$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 Hej.
 Jeg er startet som selvstændig pr 1-10-05, ved siden af mit
 lønmodtager job.
 
 Til mit firma skal jeg bruge en kassevogn, så jeg regner med at skulle
 ud og købe en brugt til ca. 80.000kr.
 
 Men da min bankmand ikke er særlig villig til noget som helst, har jeg
 sparet lidt op i firmaet, dvs ingen løn til mig.
 
 Men jeg er kommet til at tænke på om jeg skal betale skat af de
 kontanter der nu er opsparet i firmaet her pr. 31-12-05. ?
 
 Ville det være en fordel, at jeg venter til efter nytår med at sende
 regninger ud til mine kunder, for måske at undgå evt. beskatning.
 
 Ville det være en fordel at købe den bil inden nytår ?
 
 
 Mvh Helene Carøe
 
 
 Da,jeg går ud fra, at det er et personligt drevet firma du har , er det
 underordnet om du har udbetalt
 noget til dig selv.
 Din skattepligtige indtægt er din fortjeneste efter fratrækning af dine
 udgifter.
 
 Dine  indtægter består af
 
 Dit salg - pengene er i kassen
 Dine tilgodehavender.- pengene er tjent men ikke kommet ind.
 Dine igangværende arbejder  pengene er tjent, men der er ikke skrevet
 faktura.
 Din lagerbeholdning.
 
 Dine udgifter består af
 
 Varer køb
 kontorudgifter
 driftsmidler.
 
 Af det kan du se, hvis du allerede har et fint overskud,skal dette
 beskattes. Køber du en bil
 inden 31.12 kan denne delvist fratrækkes i år. Du kan fratrække 30 % .-
 Næste år ( hvor du
 ikke har købt bil) kan du fratrække 30 % af restsaldoen  o.s.v.
 
 Med venlig hilsen
 ESPERSEN El & Antenne
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per Krabbe (17-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Krabbe
 | 
 Dato :  17-12-05 10:05
 | 
 |  | "Elmand" <elmand@vip.cybercitynospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:43a3d016$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Af det kan du se, hvis du allerede har et fint overskud,skal dette
 > beskattes. Køber du en bil
 > inden 31.12 kan denne delvist fratrækkes i år. Du kan fratrække 30 % .-
 > Næste år ( hvor du
 > ikke har købt bil) kan du fratrække 30 % af restsaldoen  o.s.v.
 > Med venlig hilsen
 > ESPERSEN El & Antenne
 
 Er det ikke kun 25% der kan afskrives - ?
 
 mvh
 Per
 
 
 
 
 |  |  | 
  Karsten H. Jensen (17-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. Jensen
 | 
 Dato :  17-12-05 14:34
 | 
 |  | Elmand wrote:
 > "Helene Carøe" <oz5afj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 > news:43a3314f$0$38624$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej.
 > Jeg er startet som selvstændig pr 1-10-05, ved siden af mit
 > lønmodtager job.
 >
 > Til mit firma skal jeg bruge en kassevogn, så jeg regner med at skulle
 > ud og købe en brugt til ca. 80.000kr.
 >
 > Men da min bankmand ikke er særlig villig til noget som helst, har jeg
 > sparet lidt op i firmaet, dvs ingen løn til mig.
 >
 > Men jeg er kommet til at tænke på om jeg skal betale skat af de
 > kontanter der nu er opsparet i firmaet her pr. 31-12-05. ?
 >
 > Ville det være en fordel, at jeg venter til efter nytår med at sende
 > regninger ud til mine kunder, for måske at undgå evt. beskatning.
 >
 > Ville det være en fordel at købe den bil inden nytår ?
 >
 >
 > Mvh Helene Carøe
 
 Det er nok mere formålstjenligt at eje bilen personligt (det er så også
 firmaets) og så få udbetalt skattefri kørselstilskud efter statens takster.
 Dvs alle udgifter til bilens drift alligevel er private udgifter, og så har
 man kun kørebogen at slås med skatteligningen om.
 --
 Med venlig hilsen
 Karsten H. Jensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (17-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-12-05 15:36
 | 
 |  | "Elmand" <elmand@vip.cybercitynospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:43a3d016$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 > "Helene Carøe" <oz5afj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 > news:43a3314f$0$38624$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej.
 > Jeg er startet som selvstændig pr 1-10-05, ved siden af mit
 > lønmodtager job.
 >
 > Til mit firma skal jeg bruge en kassevogn, så jeg regner med at skulle
 > ud og købe en brugt til ca. 80.000kr.
 >
 > Men da min bankmand ikke er særlig villig til noget som helst, har jeg
 > sparet lidt op i firmaet, dvs ingen løn til mig.
 >
 > Men jeg er kommet til at tænke på om jeg skal betale skat af de
 > kontanter der nu er opsparet i firmaet her pr. 31-12-05. ?
 >
 > Ville det være en fordel, at jeg venter til efter nytår med at sende
 > regninger ud til mine kunder, for måske at undgå evt. beskatning.
 >
 > Ville det være en fordel at købe den bil inden nytår ?
 >
 >
 > Mvh Helene Carøe
 >
 >
 > Da,jeg går ud fra, at det er et personligt drevet firma du har , er det
 > underordnet om du har udbetalt
 > noget til dig selv.
 > Din skattepligtige indtægt er din fortjeneste efter fratrækning af dine
 > udgifter.
 >
 > Dine  indtægter består af
 >
 > Dit salg - pengene er i kassen
 > Dine tilgodehavender.- pengene er tjent men ikke kommet ind.
 > Dine igangværende arbejder  pengene er tjent, men der er ikke skrevet
 > faktura.
 > Din lagerbeholdning.
 
 Indtægter kan aldrig være lagerbeholdning eller igangværende arbejder, hvor
 der ikke er skrevet fakturaer.
 
 > Dine udgifter består af
 >
 > Varer køb
 > kontorudgifter
 > driftsmidler.
 >
 > Af det kan du se, hvis du allerede har et fint overskud,skal dette
 > beskattes. Køber du en bil
 > inden 31.12 kan denne delvist fratrækkes i år. Du kan fratrække 30 % .-
 > Næste år ( hvor du
 > ikke har købt bil) kan du fratrække 30 % af restsaldoen  o.s.v.
 
 Den med de30% holder ikke. Det er 25%.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Elmand (17-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Elmand
 | 
 Dato :  17-12-05 16:44
 | 
 |  | 
 
 
 
 >
 >> Da,jeg går ud fra, at det er et personligt drevet firma du har , er det
 >> underordnet om du har udbetalt
 >> noget til dig selv.
 >> Din skattepligtige indtægt er din fortjeneste efter fratrækning af dine
 >> udgifter.
 >>
 >> Dine  indtægter består af
 >>
 >> Dit salg - pengene er i kassen
 >> Dine tilgodehavender.- pengene er tjent men ikke kommet ind.
 >> Dine igangværende arbejder  pengene er tjent, men der er ikke skrevet
 >> faktura.
 >> Din lagerbeholdning.
 >
 > Indtægter kan aldrig være lagerbeholdning eller igangværende arbejder,
 > hvor der ikke er skrevet fakturaer.
 
 Kære Museumsmedarbejder
 Det er bestemt ikke rigtigt
 I følge ligningsloven skal du ved året afslutning opgøre værdien af udførte
 ikke fakturerede
 arbejder - incl. fratrukket omkostninger.- Værdien tillægges som indkomst.
 
 Lagerbeholdning:
 Et lille eksembel:
 Du starter firma og køber for 100 kr varer.- du udfører arbejde og bruger
 materialer for 100
 kr ,som du for i kassen
 Du har for 75 kr tilbage på lageret.
 Hvad er din fortjeneste ??    Du har købt og solgt , det giver 0 kr
 Fortjenesten ligger på lageret, men er ikke solgt --- Dit skattemæssige
 indtægt er 75 kr
 
 Med venlig hilsen
 ESPERSEN EL & Antenne
 
 
 
 
 |  |  | 
    Petersen_Michael (17-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Petersen_Michael
 | 
 Dato :  17-12-05 19:24
 | 
 |  | In news:43a43233$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
 Elmand <elmand@vip.cybercitynospam.dk> Typed:
 
 > Lagerbeholdning:
 > Et lille eksembel:
 > Du starter firma og køber for 100 kr varer.- du udfører arbejde og
 > bruger materialer for 100
 > kr ,som du for i kassen
 > Du har for 75 kr tilbage på lageret.
 > Hvad er din fortjeneste ??    Du har købt og solgt , det giver 0 kr
 > Fortjenesten ligger på lageret, men er ikke solgt --- Dit
 > skattemæssige indtægt er 75 kr
 
 Hvor kommer de 75,- Kr. på lageret fra?
 De varer som ligger på lager, er jo købt på et tidspunkt, og har dermed
 været en udgift..
 Jeg kan ikke se at dit eksemPel holder vand..
 
 --
 Med venlig hilsen Michael Petersen
 residerende i Nyborg
 fjern dyret i min @dresse ved privat post
 
 
 
 |  |  | 
     Kim Ludvigsen (17-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  17-12-05 22:27
 | 
 |  | 
 
            Den 17-12-05 19.23 skrev Petersen_Michael følgende:
 >> Hvad er din fortjeneste ??    Du har købt og solgt , det giver 0 kr
 >> Fortjenesten ligger på lageret, men er ikke solgt --- Dit
 >> skattemæssige indtægt er 75 kr
 > 
 > Hvor kommer de 75,- Kr. på lageret fra?
 > De varer som ligger på lager, er jo købt på et tidspunkt, og har dermed
 > været en udgift..
 > Jeg kan ikke se at dit eksemPel holder vand..
 Måske det er lettere at forstå, hvis du ser det på denne måde: Der er 
 købt 4 varer for 25 kroner stykket, i alt 100 kroner. 1 af varerne er 
 solgt for 100 kroner, og da den kostede 25 kroner, er der tjent 75 kroner.
 Pengene ligger ikke i kassen, de står i stedet på varelageret, men de 
 skal stadig beskattes som overskud.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.
http://kimludvigsen.dk |  |  | 
      Ukendt (17-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-12-05 23:28
 | 
 |  | 
 "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
 news:43a482d3$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Den 17-12-05 19.23 skrev Petersen_Michael følgende:
 >
 >>> Hvad er din fortjeneste ??    Du har købt og solgt , det giver 0 kr
 >>> Fortjenesten ligger på lageret, men er ikke solgt --- Dit
 >>> skattemæssige indtægt er 75 kr
 >>
 >> Hvor kommer de 75,- Kr. på lageret fra?
 >> De varer som ligger på lager, er jo købt på et tidspunkt, og har dermed
 >> været en udgift..
 >> Jeg kan ikke se at dit eksemPel holder vand..
 >
 > Måske det er lettere at forstå, hvis du ser det på denne måde: Der er købt
 > 4 varer for 25 kroner stykket, i alt 100 kroner. 1 af varerne er solgt for
 > 100 kroner, og da den kostede 25 kroner, er der tjent 75 kroner.
 >
 > Pengene ligger ikke i kassen, de står i stedet på varelageret, men de skal
 > stadig beskattes som overskud.
 
 Enten holder den ikke, ellers er det fordi, at i taler forbi hinanden.
 
 For at tage det sidste.
 
 D. 1/1 køber man 4 varer til kr. 25,- stykket. En varebeholdning på kr.
 100,-
 K: Kasse / bank (balancen)
 D: Varelager (balancen)
 
 D. 15/1 sælger man 1 vare for kr. 100,- Heraf er der et vareforbrug på kr.
 25,- Eksemplet er sort/hvidt, men bogføringen bliver groft sagt:
 
 K: Varesalg (driften) kr. 100,-
 D: Kasse (balancen) kr. 100,-
 
 Når lageret gøres op, er der ikke længere en værdi på kr. 100,- og der skal
 laves en justering, der kan se således ud:
 K: Varelager (balancen) kr. 25,-
 D: Vareforbrug (driften) kr. 25,-
 
 Du bliver beskattet af kr. 75,- idet det er resultatet af driften.
 Du bliver _ikke_ beskattet af varelageret.
 
 Grunden til, at jeg pååeger dette, er, at Elmand skriver:
 ---
 Din skattepligtige indtægt er din fortjeneste efter fratrækning af dine
 udgifter.
 
 Dine  indtægter består af
 
 Dit salg - pengene er i kassen
 Dine tilgodehavender.- pengene er tjent men ikke kommet ind.
 Dine igangværende arbejder  pengene er tjent, men der er ikke skrevet
 faktura.
 Din lagerbeholdning.
 ---
 Og det er da helt forkert.
 
 Du bliver ikke både beskattet af dit salg (pengene er i kassen) - her i
 eksemplet er salget på kr. 100,-
 ....
 Din lagerbeholdning (som her er på kr. 75,-
 
 Summa summarum: Man bliver ikke beskattet af sit varelager. Du vil altid kun
 blive beskattet af driftsresultatet og aldrig af dine indeståender eller
 varelager m.v. (der kan evt. ske reguleringer, der får indflydelse
 påskatten)
 
 
 
 
 |  |  | 
       Kim Ludvigsen (18-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  18-12-05 00:27
 | 
 |  | 
 
            Den 17-12-05 23.28 skrev Michael Sørensen følgende:
 >> Pengene ligger ikke i kassen, de står i stedet på varelageret, men de skal 
 >> stadig beskattes som overskud.
 > 
 > Enten holder den ikke, ellers er det fordi, at i taler forbi hinanden.
 Det var meget simplificeret for at forklare, at man skal betale skat af 
 overskuddet, også selvom det er bundet i varelageret.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.
http://kimludvigsen.dk |  |  | 
        Ukendt (18-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-12-05 00:40
 | 
 |  | "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
 news:43a49ecd$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Den 17-12-05 23.28 skrev Michael Sørensen følgende:
 >
 >>> Pengene ligger ikke i kassen, de står i stedet på varelageret, men de
 >>> skal stadig beskattes som overskud.
 >>
 >> Enten holder den ikke, ellers er det fordi, at i taler forbi hinanden.
 >
 > Det var meget simplificeret for at forklare, at man skal betale skat af
 > overskuddet, også selvom det er bundet i varelageret.
 
 Men jeg bider ikke på den.
 
 Det er ikke korret - i hvert fald ikke pædagogisk.
 
 Det er - i mine fortolkninger - helt ude i hampen, at overskuddet
 (beskatningen) er bundet i varelageret.
 
 Det gør det i mine øjne heller ikke nemmere eller mere simpelt at forstå den
 udlægning, som i kommer med.
 
 Det nemmeste er vel at sige, at indtægter - udgifter = beskatningsgrundlag
 og så holde varelager uden for dette regi, hvis det skal gøres simpelt.
 
 Et varelager er en balancepost og giver ikke anledning til beskatning. Der
 kan foretages reguleringer i varelageret, som får indflydelse på
 beskatningen, hvilket jeg gjorde i mit eksempel.
 
 
 
 
 |  |  | 
         Elmand (18-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Elmand
 | 
 Dato :  18-12-05 01:45
 | 
 |  | 
 "Michael Sørensen" <ms1 (a) skindbeni . DANMARK> skrev i en meddelelse
 news:43a4a1d0$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
 > news:43a49ecd$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Den 17-12-05 23.28 skrev Michael Sørensen følgende:
 >>
 >>>> Pengene ligger ikke i kassen, de står i stedet på varelageret, men de
 >>>> skal stadig beskattes som overskud.
 >>>
 >>> Enten holder den ikke, ellers er det fordi, at i taler forbi hinanden.
 >>
 >> Det var meget simplificeret for at forklare, at man skal betale skat af
 >> overskuddet, også selvom det er bundet i varelageret.
 >
 > Men jeg bider ikke på den.
 >
 > Det er ikke korret - i hvert fald ikke pædagogisk.
 >
 > Det er - i mine fortolkninger - helt ude i hampen, at overskuddet
 > (beskatningen) er bundet i varelageret.
 >
 > Det gør det i mine øjne heller ikke nemmere eller mere simpelt at forstå
 > den udlægning, som i kommer med.
 >
 > Det nemmeste er vel at sige, at indtægter - udgifter = beskatningsgrundlag
 > og så holde varelager uden for dette regi, hvis det skal gøres simpelt.
 >
 > Et varelager er en balancepost og giver ikke anledning til beskatning. Der
 > kan foretages reguleringer i varelageret, som får indflydelse på
 > beskatningen, hvilket jeg gjorde i mit eksempel.
 Det er desværre rigtigt, hvad jeg hævder, men måske ikke forklaret helt godt
 i eksemplet,
 jeg vil prøve igen:
 
 Du køber for 25 kr varer - sælger dem sammen med en evnt arbejdsydelse for
 100 kr.
 Du har nu tjent 75 kr.-- Sålangt er vi vel enige.
 Nu køber du for 75 kr varer, som ligger på din hylde.- Hvad er din
 fortjeneste nu.?
 Den er stadigvæk 75 kr --- fortjenesten ligger bare i varer på hylden.
 
 Og til Maria, jeg kender godt forskel på drift og status, idet jeg har
 drevet selvstændig forretning
 med flere ansatte i over 40 år.- Min forklaring er sådan set god nok, jeg
 glemmer aldrig,det første
 år jeg var selvstændig.- Jeg knoklede døgnet rundt.- Forretningen gik
 strygende, men jeg havde ikke en krone i kassen.- Jeg fik en restskat på 50
 000kr, det var mange penge i 60-erne. Jeg forstod ikke en brik- men jeg
 havde oparbejdet et varerlager på ca 150 000 . Der lå min
 fortjeneste.
 
 Med venlig hilsen
 ESPERSEN EL & Antenne
 
 
 
 
 |  |  | 
         Karsten H. Jensen (18-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. Jensen
 | 
 Dato :  18-12-05 01:52
 | 
 |  | Michael Sørensen wrote:
 > "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
 > news:43a49ecd$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > > Den 17-12-05 23.28 skrev Michael Sørensen følgende:
 > >
 > > > > Pengene ligger ikke i kassen, de står i stedet på varelageret,
 > > > > men de skal stadig beskattes som overskud.
 > > >
 > > > Enten holder den ikke, ellers er det fordi, at i taler forbi
 > > > hinanden.
 > >
 > > Det var meget simplificeret for at forklare, at man skal betale
 > > skat af overskuddet, også selvom det er bundet i varelageret.
 >
 > Men jeg bider ikke på den.
 >
 > Det er ikke korret - i hvert fald ikke pædagogisk.
 >
 > Det er - i mine fortolkninger - helt ude i hampen, at overskuddet
 > (beskatningen) er bundet i varelageret.
 >
 > Det gør det i mine øjne heller ikke nemmere eller mere simpelt at
 > forstå den udlægning, som i kommer med.
 >
 > Det nemmeste er vel at sige, at indtægter - udgifter =
 > beskatningsgrundlag og så holde varelager uden for dette regi, hvis
 > det skal gøres simpelt.
 > Et varelager er en balancepost og giver ikke anledning til
 > beskatning. Der kan foretages reguleringer i varelageret, som får
 > indflydelse på beskatningen, hvilket jeg gjorde i mit eksempel.
 
 Værdien af lageret er tilført kapitalen og er ikke realiseret før salg
 bogført over driften.
 
 Der skal ikke svares skat af en lagerbeholdning, der ikke er realiseret.
 --
 Med venlig hilsen
 Karsten H. Jensen
 
 
 
 |  |  | 
      Petersen_Michael (18-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Petersen_Michael
 | 
 Dato :  18-12-05 09:50
 | 
 |  | In news:43a482d3$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
 Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> Typed:
 
 > Måske det er lettere at forstå, hvis du ser det på denne måde: Der er
 > købt 4 varer for 25 kroner stykket, i alt 100 kroner. 1 af varerne er
 > solgt for 100 kroner, og da den kostede 25 kroner, er der tjent 75
 > kroner.
 >
 > Pengene ligger ikke i kassen, de står i stedet på varelageret, men de
 > skal stadig beskattes som overskud.
 
 Så er vi enige, men det fremgik på ingen måde af ELandens indlæg.. Han
 brugte materialer for 100,- Kr. til opgaven..
 
 
 --
 Med venlig hilsen Michael Petersen
 residerende i Nyborg
 fjern dyret i min @dresse ved privat post
 
 
 
 |  |  | 
    Jonathan Stein (18-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonathan Stein
 | 
 Dato :  18-12-05 17:27
 | 
 |  | 
 
            Elmand wrote:
 > Lagerbeholdning:
 > Et lille eksembel:
 > Du starter firma og køber for 100 kr varer.- du udfører arbejde og bruger 
 > materialer for 100
 > kr ,som du for i kassen
 > Du har for 75 kr tilbage på lageret.
 > Hvad er din fortjeneste ??    Du har købt og solgt , det giver 0 kr
 > Fortjenesten ligger på lageret, men er ikke solgt --- Dit skattemæssige 
 > indtægt er 75 kr
 Men sker der nu absolut ingen ting det næste år, har du stadig for 75 kr 
 liggende på lageret, men du har hverken indtægter eller udgifter.
 Derfor er lagerbeholdningen ikke en indtægt.
 Hvis lagerets værdi er steget i årets løb, er _stigningen_ en indtægt - 
 og hvis værdien tilsvarende er faldet, så er faldet en udgift.
 Man kan også se det på en anden måde. Når man køber noget til firmaet, 
 er det reelt _ikke_ en udgift - man flytter blot penge fra "kassen" til 
 "lageret", men værdierne bliver i firmaet. Først når det købte bruges, 
 bliver det til en udgift, for så er værdien ikke længere tilstede i firmaet.
    M.v.h.
      Jonathan
 -- 
 Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
 Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
 POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/ |  |  | 
     Helene Carøe (18-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Helene Carøe
 | 
 Dato :  18-12-05 19:13
 | 
 |  | Hej.
 
 Ja det er et personligt drevet firma.
 
 Nå, men konklusionen må være, at jeg enten skal bruge pengene eller
 betale skat af dem. Er det korrekt forstået ?
 
 
 Til mit firma mangler jeg også en del småmaskiner og håndværktøj.
 Da jeg ikke har nogen kassekredit eller stor privat opsparing har jeg
 kun ca. 25000kr til mit firma.
 
 Min bankmand er nemlig ikke med på ideen om, at jeg skulle starte som
 selvstændig (Jeg har forøvrigt Jyske bank og har en friværdi i mit hus
 på ca. 400.000 kr, men det er åbenbart ikke godtnok)
 
 
 Bil får jeg jo ikke meget af for 25.000 kr, så det må vist være privat
 vognen det står for tur et stykke tid endnu.
 
 Men jeg mangler en del håndværktøj, stiger, småmaskiner og hvad man nu
 ellers skal bruge som håndværksmester. (Handymand)
 
 Men hvordan er det nu med små anskaffelser (kr. 11.000) , kan man godt
 bruge den flere gange ?
 
 Eks. jeg køber følgende på 3 forskellige regninger: rundsav til
 11000kr+moms, høvl til 10000kr+moms, overfræser til 4000kr+moms
 
 Ja jeg skulle nok hyre en revisor, men det må da kunne lade sig gøre
 at lave 2 måneders regnskab selv!
 
 Mvh Helene Carøe
 
 
 
 
 Jonathan Stein wrote:
 > Elmand wrote:
 >
 >> Lagerbeholdning:
 >> Et lille eksembel:
 >> Du starter firma og køber for 100 kr varer.- du udfører arbejde og
 >> bruger materialer for 100
 >> kr ,som du for i kassen
 >> Du har for 75 kr tilbage på lageret.
 >> Hvad er din fortjeneste ??    Du har købt og solgt , det giver 0 kr
 >> Fortjenesten ligger på lageret, men er ikke solgt --- Dit
 >> skattemæssige indtægt er 75 kr
 >
 >
 > Men sker der nu absolut ingen ting det næste år, har du stadig for 75 kr
 > liggende på lageret, men du har hverken indtægter eller udgifter.
 >
 > Derfor er lagerbeholdningen ikke en indtægt.
 >
 > Hvis lagerets værdi er steget i årets løb, er _stigningen_ en indtægt -
 > og hvis værdien tilsvarende er faldet, så er faldet en udgift.
 >
 > Man kan også se det på en anden måde. Når man køber noget til firmaet,
 > er det reelt _ikke_ en udgift - man flytter blot penge fra "kassen" til
 > "lageret", men værdierne bliver i firmaet. Først når det købte bruges,
 > bliver det til en udgift, for så er værdien ikke længere tilstede i
 > firmaet.
 >
 >   M.v.h.
 >
 >     Jonathan
 >
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (18-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-12-05 19:23
 | 
 |  | 
 "Helene Carøe" <oz5afj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:43a5a6ab$0$38629$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 Hej.
 
 Ja det er et personligt drevet firma.
 
 Nå, men konklusionen må være, at jeg enten skal bruge pengene eller
 betale skat af dem. Er det korrekt forstået ?
 
 
 Til mit firma mangler jeg også en del småmaskiner og håndværktøj.
 Da jeg ikke har nogen kassekredit eller stor privat opsparing har jeg
 kun ca. 25000kr til mit firma.
 
 Min bankmand er nemlig ikke med på ideen om, at jeg skulle starte som
 selvstændig (Jeg har forøvrigt Jyske bank og har en friværdi i mit hus
 på ca. 400.000 kr, men det er åbenbart ikke godtnok)
 
 
 Bil får jeg jo ikke meget af for 25.000 kr, så det må vist være privat
 vognen det står for tur et stykke tid endnu.
 
 Men jeg mangler en del håndværktøj, stiger, småmaskiner og hvad man nu
 ellers skal bruge som håndværksmester. (Handymand)
 
 Men hvordan er det nu med små anskaffelser (kr. 11.000) , kan man godt
 bruge den flere gange ?
 
 Eks. jeg køber følgende på 3 forskellige regninger: rundsav til
 11000kr+moms, høvl til 10000kr+moms, overfræser til 4000kr+moms
 
 Ja jeg skulle nok hyre en revisor, men det må da kunne lade sig gøre
 at lave 2 måneders regnskab selv!
 
 Mvh Helene Carøe
 
 Hej Helene.
 
 Grænsen for småanskaffelser gælder ikke for det _samlede_ køb på et år, men
 for hvert køb.
 
 Dvs. at du fx sagtens kan købe 3 _særskilte_ ting til hver kr. 10.000, hvis
 de kan betegnes som "selvstændige" ting. Hvis der er tale om ting, som skal
 bruges sammen, så går tingene ind under at være een enhed. Eksempel: Du
 køber en bil til 10.000 og en trailer til 5.000. Her skal du tage det som
 een enhed til kr. 15.000, da du ikke kan bruge traileren som sådan uden
 bilen.
 
 
 
 
 |  |  | 
       Helene Carøe (18-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Helene Carøe
 | 
 Dato :  18-12-05 20:04
 | 
 |  | Hej.
 Ok tak for svaret.
 Mvh Helene Carøe
 
 > Hej Helene.
 >
 > Grænsen for småanskaffelser gælder ikke for det _samlede_ køb på et år, men
 > for hvert køb.
 >
 > Dvs. at du fx sagtens kan købe 3 _særskilte_ ting til hver kr. 10.000, hvis
 > de kan betegnes som "selvstændige" ting. Hvis der er tale om ting, som skal
 > bruges sammen, så går tingene ind under at være een enhed. Eksempel: Du
 > køber en bil til 10.000 og en trailer til 5.000. Her skal du tage det som
 > een enhed til kr. 15.000, da du ikke kan bruge traileren som sådan uden
 > bilen.
 >
 >
 
 
 |  |  | 
      Maria Frederiksen (18-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Maria Frederiksen
 | 
 Dato :  18-12-05 20:33
 | 
 |  | >Ja jeg skulle nok hyre en revisor, men det må da kunne lade sig gøre at
 >lave 2 måneders regnskab selv!
 
 Ligesom du selv laver alt el-arbejde, vvs-arbejde, skorstensfejning mv selv,
 ikke?
 Noget er for professionelle og noget kan man selv. Regnskab er på niveau med
 el-arbejde. Noget kan man selv og det meste må man overlade til folk, der
 har forstand på det.
 
 Mvh Maria
 
 
 
 
 |  |  | 
      Jonathan Stein (19-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonathan Stein
 | 
 Dato :  19-12-05 12:35
 | 
 |  | 
 
            Helene Carøe wrote:
 > Min bankmand er nemlig ikke med på ideen om, at jeg skulle starte som 
 > selvstændig (Jeg har forøvrigt Jyske bank og har en friværdi i mit hus 
 > på ca. 400.000 kr, men det er åbenbart ikke godtnok)
 Hvis du kan starte uden lån, er det da også det bedste.
 Men hvis du vil låne og de 400.000 kr er mere end 20% af husets værdi, 
 så prøv at kontakte en kreditforening. (Og ellers en anden bank).
 > Ja jeg skulle nok hyre en revisor, men det må da kunne lade sig gøre at 
 > lave 2 måneders regnskab selv!
 Det kommer jo an på hvor ens evner ligger. Har du været ude hos en 
 kunde, der tænkte, at sådan en smule køkken kan man vel godt selv banke 
 op...
    M.v.h.
      Jonathan
 -- 
 Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
 Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
 POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/ |  |  | 
      Claus Agerskov (20-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Agerskov
 | 
 Dato :  20-12-05 11:33
 | 
 |  | 
 
            Helene Carøe wrote:
 > Men hvordan er det nu med små anskaffelser (kr. 11.000) , kan man godt
 > bruge den flere gange ?
 > 
 > Eks. jeg køber følgende på 3 forskellige regninger: rundsav til
 > 11000kr+moms, høvl til 10000kr+moms, overfræser til 4000kr+moms
 Som andre også har skrevet, så gælder grænsen generelt på hvert køb i sig
 selv. Dog skal alle dele kunne benyttes alene ellers er der tale om et
 samlet køb.
 Det generelle eksempel er en pc og en printer, hvor den samlede pris ikke må
 overstige 11.000 før det skal afskrives, da printeren ikke kan fungere uden
 pc. Det gælder dog ikke forbrugsstoffer (papir og toner/blækpatroner til
 printeren). 
 Det samme gør sig altså gældene for eksempelvis ekstra tilbehør til værktøj.
 De herligste hilsner
 -- 
 |   Claus Agerskov   | Jeg vil leve i en verden,  hvor al kommunikation
 |--------------------| er baseret på frie og åbne standarder, så enhver
 |     ca@chbs.dk     | har friheden til at vælge.
 | http://www.chbs.dk  |                             Claus Sørensen, 2001
            
             |  |  | 
   Maria Frederiksen (17-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Maria Frederiksen
 | 
 Dato :  17-12-05 22:50
 | 
 |  | >> Dine  indtægter består af
 >>
 >> Dit salg - pengene er i kassen
 >> Dine tilgodehavender.- pengene er tjent men ikke kommet ind.
 >> Dine igangværende arbejder  pengene er tjent, men der er ikke skrevet
 >> faktura.
 >> Din lagerbeholdning.
 
 >> Dine udgifter består af
 >>
 >> Varer køb
 >> kontorudgifter
 >> driftsmidler.
 
 Hov, holdt! Sådan fungerer regnskab altså ikke. Der er driftsregnskabet og
 der er statusopgørelsen. Førstnævnte er for en periode, sidstnævnte er pr en
 dag, typisk sidste og første dag i regnskabsåret. Hvis man ikke ved mere om
 regnskab, kan det være en god idé at alliere sig med en revisor, så man ikke
 brænder fingrene både med hensyn til moms og rent skattemæssigt.
 
 Mvh Maria
 
 
 
 
 |  |  | 
  ABB (19-12-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ABB
 | 
 Dato :  19-12-05 16:27
 | 
 |  | Hej Helene
 SÅ find en anden bank ! små banker vil modtage dig med kyshånd og rød løber,
 de tjener jo penge på dig
 eller brug huset friværdi,
 
 
 Men da min bankmand ikke er særlig villig til noget som helst, har jeg
 sparet lidt op i firmaet, dvs ingen løn til mig.
 
 Mvh Helene Carøe
 
 
 
 
 |  |  | 
  Revisor (10-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Revisor
 | 
 Dato :  10-01-06 05:18
 | 
 |  | 
 Maria Frederiksen skrev:
 
 > >Ja jeg skulle nok hyre en revisor, men det må da kunne lade sig gøre at
 > >lave 2 måneders regnskab selv!
 >
 > Ligesom du selv laver alt el-arbejde, vvs-arbejde, skorstensfejning mv selv,
 > ikke?
 > Noget er for professionelle og noget kan man selv. Regnskab er på niveau med
 > el-arbejde. Noget kan man selv og det meste må man overlade til folk, der
 > har forstand på det.
 >
 > Mvh Maria
 
 Hej
 
 Det er desværre min erfaring, at det har betydning for skattevæsenets
 ligning af selvstændige om regnskabet er udarbejdet af en revisor
 eller om det er et man selv har lavet.
 
 mvh
 
 Revisoren
 
 
 
 |  |  | 
 |  |