Hvornår er man benzo-afhængig?
Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 20:33

Jeg har den sidste måneds tid taget benzodiazepiner (Alopam) 2-3 gange om
ugen. For en uge siden stoppede jeg så helt og oplever nu ubehag i form af
uro/angst/panikangst.

Kan det virkelig være rigtig, at man kan være afthængig så hurtigt? I givet
fald: Hvordan bør man så forholde sig til den situation?

Venlig hilsen Leif

P.S. Jeg kontakter min egen læge snarest, men kunne godt tænke mig at høre
andre ligesindedes (=ikke-fagfolk) syn på sagen!

Fra : ThomasB

Dato : 14-12-05 12:41

"Leif" <Ingen> skrev i en meddelelse
> Jeg har den sidste måneds tid taget benzodiazepiner (Alopam) 2-3 gange om
> ugen. For en uge siden stoppede jeg så helt og oplever nu ubehag i form af
> uro/angst/panikangst.

Det lyder som benzo-abstinenser.

Men det værste er at hvis du fortsætter med at tage benzo'erne, så får du
det sådan kronisk, indtil du stopper med at tage dem + en længere periode.

> Kan det virkelig være rigtig, at man kan være afthængig så hurtigt? I
> givet fald: Hvordan bør man så forholde sig til den situation?

Ja, det kan være rigtigt. Syndhedsstyrelsen fraråder at man tager benzo'er i
mere end 14 dage.

Du skal forholde dig til om du mener du kan undvære benzo'erne.

Se på www.benzoinfo.dk

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 21-12-05 03:58

On Sun, 11 Dec 2005 20:33:04 +0100, "Leif" <Ingen> wrote:

> [...]
>
>Kan det virkelig være rigtig, at man kan være afthængig så hurtigt? I givet
>fald: Hvordan bør man så forholde sig til den situation?

Ja det er noget fdjævelskab alle dise "pam" præpårater , har fra
andre hørt om afhængighed efter bare 3-4 uger , samme er oplyst i
nogle udsendelser for få år siden om emnet . Net doktor skriver bl.a.

"Præparatet bør højst anvendes i tre måneder. Ved ophør efter længere
tids brug skal dosis gradvis nedsættes over dage til uger. " se på :

http://www.netdoktor.dk/medicin/Fakta/alopam.htm

Samme sted står der bl.a. "Eftersom der er stor risiko for tilvænning
og afhængighed ved anvendelse af præparatet, bør man udvise stor
tilbageholdenhed med at anvende præparater af benzodiazepingruppen.
Dette gælder specielt for personer med psykiske lidelser eller
tidligere medicinmisbrug." citat slut .

Så pas på med det skidst ,det er farligere mange gange end illegale
rusamidler o.l. , men desværre udskrives der med rund hånd i dette
land af disse midler . Håber du har løst dit problem.

med venlig hilsen
Henning Vedsegaard

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 10:44

Tak for svarene.

Jo, jeg tror, at jeg slappen med skrækken i denne omgang, og har nu stoppet
helt med benzoerne. Men - som du selv er inde på - er det utroligt, at man
på den ene side forbyder f.eks. cannabis og på den anden side i stor stil
(og fuldt lovligt) uddeler afhængighedsskabende piller!

Vh. Ole

Fra : Steen

Dato : 28-12-05 08:07

"Ole" <ingen> skrev i en meddelelse
> [...]
> side i stor stil (og fuldt lovligt) uddeler afhængighedsskabende piller!

Ja, der er ingen fornuftig sammenhæng mellem stoffers lovlighed og deres
farlighed.

/Steen

Fra : Steen

Dato : 27-12-05 22:56

"Leif" <Ingen> skrev i en meddelelse

> P.S. Jeg kontakter min egen læge snarest, men kunne godt tænke mig at høre
> andre ligesindedes (=ikke-fagfolk) syn på sagen!

Vær opmærksom på, at din læge nok nedtoner risikoen for afhængighed. I så
fald, bør du overhøre det.

/Steen