gearet investering
Fra : Peter H

Dato : 07-12-05 13:18

Det er visse investeringsforeninger, der plejer at stige med 20% pa. Det er
som bekendt ikke nogen garanti for fremtiden, men
kender du et pengeinstitut, der tilbyder 1 til 5 gearing, dvs man indsætter
1 mio og låner 5 mio?

Disse 5 mio skal lånes til fx 5% i rente og man får 20% pa i de rigtige
investeringsforeninger. Der er 15% tilovers af 5 mio = 750.000 kr , passivt
vel at mærke. Det svarer til en egenkapitalforrentning på 75%, egenkapitalen
er jo = 1 mio.

Eller med mindre beløb fx 100.000 som egenkapital anvendes til at opnå et
lån på 500.000 kr, men det er stadig 75.000 kr pr år - passivt med meget høj
garanti som jeg ville sige, men andre ville sikkert kalde det hasarderet,
Man kan dog ikke tabe mere end indskud = 100.000, men man kan tjene 375.000
kr over 5 år = 375% og det synes jeg er et flot afkast når risikoen kun er
100% i tilfælde af globalt krak og lign. Det ville nogen nok kalde høj
risiko, der ikke kan være højere, men det gør jeg ikke. Jeg mener 100/375 en
en lav risiko, men sådan er vi jo forskellige. Risiko er jo ikke objektivt.

PH

Fra : Velocidad

Dato : 07-12-05 21:26

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det er visse investeringsforeninger, der plejer at stige med 20% pa. Det
> er

Find lige en forening som gør det over 10 år på www.ifr.dk - det kan ikke
lade sig gøre. Medianen for globale aktieafdelinger er 7,26% p.a. over de
seneste 10 år og den bedste er Sparinvest Value Aktier med 15,35% p.a.

> som bekendt ikke nogen garanti for fremtiden, men
> kender du et pengeinstitut, der tilbyder 1 til 5 gearing, dvs man
> indsætter 1 mio og låner 5 mio?

Det gør det fleste pengeinstiutter.

> [...]
> investeringsforeninger. Der er 15% tilovers af 5 mio = 750.000 kr ,
> passivt vel at mærke. Det svarer til en egenkapitalforrentning på 75%,

Du kan også finansiere lånet i CHF eller JPY og opnå endnu lavere rente -
men endnu højere risiko.

> [...]
> høj garanti som jeg ville sige, men andre ville sikkert kalde det
> hasarderet, Man kan dog ikke tabe mere end indskud = 100.000, men man kan

Hvorfor kun de kr. 100.000. Hvis vi oplever et par år som 2001 og 2002 ville
kr. 5.000.000 i f.eks. Carnegie WW Globale være faldet til kr. 2.854.587 =
tab på kr. > 2,1 mio.

Normalt er det sådan, at investeringskreditten lukkes ned, når egenkapitalen
er væk (kr. 1.000.000), men sådan er det ikke alle steder. Her kan tabene få
lov til at udvikle sig - indtil banken mister tålmodigheden - hvilket typisk
er når aktiemarkederne er lavest.

> [...]
> risiko, der ikke kan være højere, men det gør jeg ikke. Jeg mener 100/375
> en en lav risiko, men sådan er vi jo forskellige. Risiko er jo ikke

Jeg tror optionsinvesteringer passer bedre til dig. Her får du også gearet
din investering.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 08-12-05 10:03

"Velocidad" <d@d.dk> wrote in message

> Jeg tror optionsinvesteringer passer bedre til dig. Her får du også gearet
> din investering.

Men her er risikoen kun 100% - med mindre naturligvis man skriver optionerne

Fra : Peter H

Dato : 08-12-05 10:33

"Velocidad" <d@d.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lade sig gøre. Medianen for globale aktieafdelinger er 7,26% p.a. over de
> seneste 10 år og den bedste er Sparinvest Value Aktier med 15,35% p.a.

Tak for dit svar.

Det er netop IFR jeg anvender og Carnegie www Global og sparinvest value er
de udpegede. Sidstnævnte er steget med 400% på 10 år.
Det er det du siger er 15,35% annulliseret? Jeg har prøvet lommeregneren
u - og du har ret.

Andre bud fra carnegie Global, Kontiki, Nielsen...

Ja man kan være uheldig at egenkapitalen spises op på et dårligt år, altså
at en god investeringsforening halveres på 2-3 år selvom det langsigtede er
ok, så kan forretningen lukkes af banken, men det er bestemt ikke mit
indtryk at man kan gå ned i en bank og geare 1 til 5. Som kunde i SEB har de
strukket sig med 2/1, med rente 3.95% og der skal særbevillinger til at
komme højere op. Og låne kan man også i JPY, SEK, EURO, CHF men den
tillægsrente der lægges oveni er temmelig stor, idet dagsrenten i CHF = 0,4%
http://www.saxobank.com/?id=824&Lan=DA&Au=1&Grp=5
Jeg spurgte engang SEB og lånerenten er 2-3%. Det ville være smartere at
låne til den officielle dagsrente, måske i SAXO og anvende denne til
investering i sparinvest global value. Det skulle være mærkeligt at CHF
skulle stige med 14-15% pa, der skal til for at regnestykket går i
minus/eller sparinvest falder med 15% netop når man starter forretningen.
For der vil sikkert være år hvor der ikke sker noget og det er en del af
forretningen.

Men hvis man låner i SEK, EURO, JPY, DKK, CHF, så ville gennemsnitsrenten
være 2-4%, der indsættes i investeringsforeninger der giver 15%-20%, SKAGEN
har bedre afkast end sparinvest, Nielsen også. Så skal det gå mindst 10% den
forkerte vej PR ÅR for at tab begynder.

Optioner er ikke noget for mig da det forudsætter man kender/tror på en
udvikling og den expertice i KFX, ERICSSON el lign besidder jeg ikke.
Man skal jo kende sine begrænsninger og min er at jeg tør tro på fortsat
positiv udvikling i NIELSEN, SKAGEN, SPARINVEST VALUE, KONTIKI, altså ikke
markedsudviklingn for den kender jeg ikke, men den måde de omtalte
inv.foreninger griber det an på.