Handelsomkostninger
Fra : smaz

Dato : 05-12-05 01:01

Kan man fratrække handelsomkostningerne fra det skattepligtige beløb eller
kun fra forskellen mellem købs- og salgspris?

F.eks. købt en aktie til 10.000 kr, solgt den for 12.000 kr og haft
handelsomkostninger på i alt 200 kr. Det forudsættes at der skal betales 28%
i skat af avancen.

Er skatten (12.000 - 10.000 - 200)*28% = 504 kr.
eller er den (12.000 - 10.000)*28% -200 = 360 kr?

mvh/smaz

Fra : KNT

Dato : 05-12-05 07:57

Dit spørgsmål er lidt selvmodsigende - og dit sidste regneeksempel er helt
hen i vejret.Du kan jo aldrig trække omkostningerne fra skatten - højst fra
fortjenesten.

Du tager de samlede salgspris og fratrækker den samlede skøbspris for at få
din fortjeneste, som du beskattes af.

Dvs. f.eks. (hvis dine 200 kr fordeles ligeligt)
28% af (11900-10100) = 504 kr

Fra : Nicolai L.

Dato : 06-12-05 20:06

Jeg er kommet i tvivl om hvad man ellers kan trække fra. Kan man
trække 'Gebyrer for værdipapirer der er registreret i VP' fra ?

I forbindelse med handel på Nordnet svenske aktier, måtte jeg betale
en afgift på 30,- for at se svenske realtimekurser. Kan lign. afgifter
i forbindelse med handel trækkes fra ? Hvor går grænsen er det kun
direkte kurtager der er fradragsberettigede ?

Fra : Peter H

Dato : 07-12-05 07:36

Jeg er kommet i tvivl om hvad man ellers kan trække fra. Kan man
trække 'Gebyrer for værdipapirer der er registreret i VP' fra ?

Nej det kan man ikke. Iøvrigt er det frivilligt om du ønsker at betale
VPgebyrer, idet du kan anvende en broker der ikke opkræver dette gebyr og du
heller betaler skjult over andre gebyrer

[...]

Nej det kan du heller ikke.

Efter min opfattelse er det KUN transaktionsomkostninger i forbindelse med
handel der kan fratrækkes afkastet og det er ikke realtidsab., aviser,
VPgebyrer, depotgebyrer osv, men kun den kurtage der er i forbindelse med
handlen svarende til de ovenstående eksempler.

Hvis andre mener noget andet hører jeg gerne.

Fra : Nicolai L.

Dato : 07-12-05 18:23

Takker for svaret Peter. Ja, det mente jeg nu også var sådan det
forholdte sig :)