Byfugle i Prag.
Fra : Lars Olsen

Dato : 30-11-05 22:32

I Prag i efterårsferien studsede jeg over nogle højlydte fugle som jeg ikke
lige havde mulighed for at bestemme. Min lokale kontakt slog op i en
fuglebog og fastslog at det var "Apus apus". Efter hjemkomsten går det op
for mig at "Apus apus" er en mursejler, og det var bestemt ikke lyden fra en
sådan jeg hørte. Er der nogen der ved om det lever parakit-kolonier eller
lignende i Prag city? Sangen/kaldene mindede mig i hvertfald om noget
eksotisk/parakit-agtigt. Jeg kan desværre ikke komme med nogen visuel
beskrivelse af fuglene andet end de forekom mig at være grå og af størrelse
som ja, en Lille Alexanderparakit.

Mvh Lars

Fra : Kenneth

Dato : 08-12-05 20:05

Kan det være munkeparakitter?

De lever normalt i Sydamerika, men findes nu vildtlevende flere steder i
Europa, bl. a. Spanien og Bruxelles. Jeg har godt nok ikke kunnet finde
noget om Prag, men det er vel ikke umuligt at de også findes andre steder.
http://hjem.get2net.dk/phk/parakeet.htm
http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=listpictures&species_id=446

Kenneth

Fra : Kenneth

Dato : 08-12-05 20:16

Tilføjelse:
I følge denne artikel skulle de også være i Tjekkiet, sydøst for Prag, siden
1985. De kan sagtens have spredt sig til Prag siden.
(sådan læser jeg det, men mit franske er ikke noget at prale af).

http://www.aves.be/perriche_jeuneveuve.htm (cirka halvvejs nede på siden er
der en liste over de lande hvor den er fundet)

Kenneth