For meget husblas i hjemmelavet rejemix??
Fra : Anders Christiansen

Dato : 01-12-05 08:22

Hej!

Jeg har lige lavet en gang rejemix til mine malawicichlider. Blandingen
består af 100 g. grønne ærter og 100 g. rejer samt lidt spirulinapulver og
vitamintilskud.

Mit spørgsmål er om jeg kom til at bruge for meget husblas? Jeg puttede 2
plader a 1,7 g. i blandingen dvs. 3,4 g. - man siger jo at husblas ikke er
sundt for fisk, da det er hud udvundet fra varmblodsdyr.

Jeg vil meget gerne begynde at fodre fiskene med foderet, men turde ikke før
jeg er sikker på ovendstående spørgsmål - håber på svar!

Vh. Anders

Fra : HD

Dato : 01-12-05 12:11

Her er en del andre opskrifter på hjemmelavet foder
http://akvarieimport.dk/opskrifter.htm samlet fra andre, hvorfor bruge
husblas i større stil da husblas ikke er til nogen nytte da du sikker fryser
det hele for at det kan holde sig.
Hans D.
"Anders Christiansen" <achigh@post.fjerndettecybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:438ea483$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Anders Christiansen

Dato : 01-12-05 13:29

Hej Hans!

Okay, de opskrifter ser gode ud..

Den opskrift jeg bruger er taget fra www.cichlids.dk hvor en af de mere
erfarne brugere under navnet "Esben" havde lagt den ind.. - han anbefalede
husblas som bindingsmiddel! Derfor tog jeg det som en selvfølge at komme det
i. Men jeg kan da godt se, at det måske er underordnet når det kommer i
fryseren?!

Men er den blanding jeg har lavet spild eller kan jeg fodre cichliderne med
det? Skal det smides ud eller bruges som foder? Konkret svar, tak

Tak for dit hidtidige svar!

Vh. Anders

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-12-05 13:45

"Anders Christiansen" <achigh@post.fjerndettecybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:438eec79$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
med
> det? Skal det smides ud eller bruges som foder? Konkret svar, tak

Selv om blandingen bliver frosset, skal der husblas i!
for ellers bliver det en blævret blanding i akvariet.
Husblassen binder tingene sammen, så det er en realativ fast masse når
der fodres med det.

Carsten

Fra : HD

Dato : 01-12-05 19:13

Hej Carsten Gall
Jeg mener du roligt kan fodre med det foder du har lavet, husblas laves af
gelatine fra fisk og vi menesker spiser også meget af det i vores mad, men
jeg kan ikke give dig nogen garanti for hvad der sker blot min mening.
Hans D.

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-12-05 01:25

> [...]
> gelatine fra fisk og vi menesker spiser også meget af det i vores mad, men
> jeg kan ikke give dig nogen garanti for hvad der sker blot min mening.

Nu var det ikke mig der spurgte, men mig der svarede!

Gelatine lavs meget sjældent af fisk.

Jeg har sakset et indlæg fra enside der hedder viden om mad

Citat:
Gelatine er et naturprodukt af animalsk oprindelse. Det fremstilles udfra
kollagen, som er er protein og en vigtig bestanddel af bindevæv. Gelatine
kan derfor udvindes fra hud, sener og knogler. Omdannelsen fra kollagen til
gelatine består i en ændring i molekylets struktur, som f.eks. vil ske ved
opvarmning. Gelatine er i modsætning til kollagen vandopløseligt, og ved
afkøling vil der derfor dannes en gel. Denne dannelse af gelatine vil f.eks.
ske ved kogning og stegning af kød.

Den industrielle fremstilling af gelatine er typisk af hud, sener og knogler
fra svin og kvæg, men kan også bestå af råvarer fra andre drøvtyggere (får
og geder), fjerkræ, fisk og vildt.

Citat slut

Carsten