Dual-core, erfaringer efterlyses
Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-11-05 15:42

Hej

Er der nogle der har erfaringer med dual-core Opteron maskiner? Er de
pengene værd, eller er det HyperThreading på Xeon om igen? Altså en
masse snak om noget der i mange tilfælde ikke giver noget som helst
(og til mit brug ofte performer dårligere end hvis jeg slår det fra).

Jeg spørger fordi jeg går og kigger på at købe en server med dual-core
Opteron CPU'er. Jeg havde en server med Opteron CPU'er (dog kun single
core) til test tidligere på året, og jeg er ikke i tvivl om at Opteron
er hurtige sammenlignet med Intels Xeon, som jeg har nogle stykker
af. Nu er jeg bare i tvivl om hvorvidt jeg reelt får valuta for
pengene ved at købe dual-core. Er der nogen der har prøvet dem, og vil
dele lidt ud af erfaringerne?

--
Jacob - www.bunk.cc
It's stuck in the Web.

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-05 16:17

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> [...]
> af. Nu er jeg bare i tvivl om hvorvidt jeg reelt får valuta for
> pengene ved at købe dual-core. Er der nogen der har prøvet dem, og vil

Hvad vil du vide?

Mine umiddelbare erfaringer er at de tramper rundt på Xeon maskinerne...
og der er bestemt ikke tale om HT om igen, jeg kører nogle MS SQL'er og
man kan tydeligt mærke forskel på en HT Xeon og en DC Opteron. Jeg er
endvidere heller ikke, løbet ind i nogle børnesygdomme som man måske
kunne frygte.

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 24-11-05 16:56

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
> af. Nu er jeg bare i tvivl om hvorvidt jeg reelt får valuta for
> pengene ved at købe dual-core. Er der nogen der har prøvet dem, og vil

Måske er denne være at læs
http://www.tomshardware.com/cpu/20051107/index.html

Thomas

Fra : Svenne Krap

Dato : 24-11-05 17:46

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> [...]
> af. Nu er jeg bare i tvivl om hvorvidt jeg reelt får valuta for
> pengene ved at købe dual-core. Er der nogen der har prøvet dem, og vil

Jeg kender dem ikke personligt (endnu!), men her er, hvad jeg har læst
mig til:

HT er en teknologi til at forbedre udnyttelsen af en CPU kerne, hvis
programmerne ikke er velskrevet. Som alt andet "management" koster det
cpu-cykler, og derfor vil en cpu totalt køre stærkere uden HT, hvis
programmerne er skrevet godt. Alle databaser har problemer med HT - i
bedste fald taber de op imod 10% af ydelsen, i værste fald rammer de ind
i en context-switch storm, som nærmest lammer maskinen.

Dualcore har intet med HT at gøre, dualcore betyder at der rent fysisk
sidder to cpu'er i samme indpakning (det kan være at de deler lidt
infrastruktur). Generelt ser det ud til at der i hvert fald for opterons
ikke er nogen nævneværdig forskel mellem to single-core og en dual core
cpu.

Hele svaret kommer naturligvis an på, hvad du skal bruge serveren til og
hvor gode disse programmer er til at understøtte multi-cpu
configurationer. Er det gode til det, er det et pris og
skaleringsspørgsmål (der kan jo være dobbelt så mange kerner i et givet
antal sockets, hvis du køber dual-core cpu'er) om man skal gå efter N
single-core elle N/2 dual-core cpu'er (i hvert fald ifm. opterons).

Så det bedste råd må være, spørg dem, der laver din software, om de
kender pro/contra.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-11-05 19:27

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> writes:

> Hvad vil du vide?

Om det virker, og er pengene værd
.... og gerne fortalt af en der har praktiske erfaringer.

Det lyder jo lovende.

--
Jacob - www.bunk.cc
Waste not, get your budget cut next year.

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-05 20:15

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Om det virker, og er pengene værd
> ... og gerne fortalt af en der har praktiske erfaringer.

JEg har praktiske erfaringer, både hjemme (X2) og på arbejde (Opteron DC
baserede servere)

om det er pengene værd, det kommer helt an på hvad du skal og hvad dit
kriterie for 'pengene værd' er... jeg vil sige i et server miljø hvos du
f.eks kører nogle tunge terminal servere eller SQL servere der er det
bestemt pengene værd, til hjemmebrug er pengespørgsmålet måske lidt mere
presserende og man skal kigge på hvad man vil... hvis du vil bygge en
spil-pc så er dual core penge ud af vinduet, hvis du laver flere tunge
ting på en gang (spiller et spil og omkoder en dvd på samme tid f.eks)
så er X2 en fantastisk opfindelse.

> Det lyder jo lovende.

Det er det også, vi har altid kørt med Xeon maskiner og vil blive ved
med det i de mindre servere (men kun fordi vores direktør som blander
sig i ting han ikke har forstand på og fordi jeg ikke har fundet nogle
entry/mid level DC Opteron baserede maskiner endnu) et stykke tid endnu,
men jeg er aktivt igang med at finde ud af hvordan vi kan migrere over
til Opteron baserede maskiner, for man får simpelthen mere for pengene.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-11-05 19:38

"Thomas Bøjstrup Johansen" <tooms@post1.tele.dk> writes:

> Måske er denne være at læs
> http://www.tomshardware.com/cpu/20051107/index.html

Tak for linket. Det var bestemt værd at læse og blive klogere af. Kort
fortalt skriver de at dual-core performer rigtig godt, men at det er
for dyrt i forhold til bare at købe nogle flere single-core CPU'er,
men de snakker så kun om systemer med 2 CPU'er.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never underestimate the power of human stupidity.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-11-05 19:43

Svenne Krap <svenne.u2005@krap.dk> writes:

> Jeg kender dem ikke personligt (endnu!), men her er, hvad jeg har læst
> mig til:

Tjo, men nu havde jeg jo håbet lidt på erfaringer. Jeg har også læst
en masse, og det kedelige ved de benchmarks man kan finde er jo at de
kan være designet til at vise næsten hvad som helst, som ikke altid er
lige tæt på den virkelige verden.

> Hele svaret kommer naturligvis an på, hvad du skal bruge serveren til og
> hvor gode disse programmer er til at understøtte multi-cpu
> configurationer.

Jeg skal bruge den til at lave bioinformatik.

> [...]
> køber dual-core cpu'er) om man skal gå efter N single-core elle N/2
> dual-core cpu'er (i hvert fald ifm. opterons).

Ja, og det er jo fristende at få dobbelt så mange CPU'er at lege med
for en prisforøgelse på 20-30% (så vidt jeg lige husker på de tilbud
jeg har indtil nu).

> Så det bedste råd må være, spørg dem, der laver din software, om de
> kender pro/contra.

Det er primært mine kolleger og jeg der laver softwaren, og vi er vant
til at arbejde på systemer med flere CPU'er, så den del frygter jeg
ikke så meget

--
Jacob - www.bunk.cc
Age and treachery will always overcome youth and skill.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-11-05 20:04

> From scratch?

Ja, meget af tiden.

> Ellers tænk database servere (hvis I bruger dem), threading libraries osv.

Det gør vi vist ikke så voldsomt at det er det der trækker vores
maskiner i knæ.

> En 4x DC server vil opføre sig fuldstændigt som en 8x single core
> maskine - også næsten hastighedsmæssigt, såvidt jeg har forstået.

Ja, sådan er jeg også ved at forstå det, men det ville være rart, hvis
nogen også havde prøvet det, og kunne sige det med lidt mere
overbevisning, hvis du forstår hvad jeg mener. Det var derfor jeg
spurgte efter erfaringer.

--
Jacob - www.bunk.cc
Take it easy, we're in a hurry.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-11-05 20:57

> JEg har praktiske erfaringer, både hjemme (X2) og på arbejde (Opteron DC
> baserede servere)

Super!

> [...]
> spil-pc så er dual core penge ud af vinduet, hvis du laver flere tunge
> ting på en gang (spiller et spil og omkoder en dvd på samme tid f.eks)

Nu er vi jo i .server, så det er naturligvis til serverbrug jeg
snakker om. Det er i hvert fald serverhardware vi snakker om, så kan
man altid diskutere om de programmer vi kører er egentlige
serverprogrammer, det er de ikke nødvendigvis i så vid udstrækning,
men det er en anden historie.

> [...]
> men jeg er aktivt igang med at finde ud af hvordan vi kan migrere over
> til Opteron baserede maskiner, for man får simpelthen mere for pengene.

Sun har nogle dual-core opteron maskiner i den billigere ende. Check
evt. selv X2100, X4100, X4200, V20z og V40z på
<http://www.sun.com/servers/index.jsp>. De kan også køre Windows, men
jeg er ikke sikker på at de fås med Windows preinstalleret.

Jeg siger tak for inputtet, og tror at jeg vil se om der ikke kan
blive råd til en server med dual-core CPU'er.

--
Jacob - www.bunk.cc
To laugh at men of sense is the privilege of fools.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-11-05 21:20

On Thu, 24 Nov 2005 20:56:55 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
> <http://www.sun.com/servers/index.jsp>. De kan også køre Windows, men
> jeg er ikke sikker på at de fås med Windows preinstalleret.

"Given how hot and slow our competitor's servers are, it's no surprise
their name rhymes with hell".

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-11-05 21:25

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> masse snak om noget der i mange tilfælde ikke giver noget som helst
> (og til mit brug ofte performer dårligere end hvis jeg slår det fra).

En ofte overset detalje er prisen på licenser. Husk at tage det med i
din betragtning. Nogle leverandører regner en dual core som som om du
har 2 processorer. Det kan fordyre den software du regner med at
installere.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-05 07:50

On Thu, 24 Nov 2005 21:24:51 +0100, Thomas Jensen <thomas@my-email.dk>
wrote:

> Nogle leverandører regner en dual core som som om du har 2
> processorer.

Det er det jo strengt taget også...

> Det kan fordyre den software du regner med at installere.

Det er en latterlig prissætning.

Man kan rimelighed prissætte efter fx. hvor mange brugere der er, hvor
meget data der behandles eller lignende, men at prissætte ud fra hvor
hurtig maskinen er, er IMO tåbeligt, om ikke andet så fordi softwaren
bliver billigere over tid. (To CPU'er i dag er langsommere end en
enkelt i morgen).

-A

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-11-05 21:32

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> "Given how hot and slow our competitor's servers are, it's no surprise
> their name rhymes with hell".

Synd at de ikke sælger Opteron, de er nemlig ude med nogle rigtig gode
priser

--
Jacob - www.bunk.cc
He who minds his own business is never unemployed.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-11-05 21:37

Thomas Jensen <thomas@my-email.dk> writes:

> [...]
> din betragtning. Nogle leverandører regner en dual core som som om du
> har 2 processorer. Det kan fordyre den software du regner med at

Det er ikke det store problem for mig.

Jeg regner med at køre Linux som operativsystem og forskellige former
for software, som enten er gratis eller som vi selv skriver.

Men tak for påmindelsen. Jeg ved at vores Windows-mand kan få sved på
panden når vi snakker om priser på software

--
Jacob - www.bunk.cc
Let's send the Russians defective lifestyle accessories!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-11-05 22:11

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen wrote:
>
> Tak for linket, jeg er dog specifikt på udkig efter 'ikke-rack' maskiner
> da en stor del af dem skal ud til kunder og stå hvor der oftest ikke er
> 19" til rådighed. og det ser ikke ud til at Sun har sådan nogle
> umiddelbart (?)

Jeg kender ikke lige nogle, beklager. Prøv evt. at høre IBM eller HP.
De har vist begge Opteron-maskiner på lager.

> Det var så lidt.... meld gerne tilbage hvis du finder en fornuftig
> entry-level Opteron.

Jeg skal være ærlig at indrømme at jeg ikke leder efter entry-level
maskiner (i dansk forstand). Jeg kigger på maskiner med 4 CPU'er.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't get stuck in a closet -- wear yourself out.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-11-05 14:49

"Anders Hansen" <mail@REMOVETHISanders-hansen.dk> writes:

> Acer: http://makeashorterlink.com/?F6162673C

Vi har netop slukket de sidste par Acer-servere. Det klarede 5-6 år,
men bestemt ikke uden problemer, og et par stykker af dem døde med
brændte kondensatorer.

Vi køber ikke Acer igen, heller ikke selv om det er totalt uretfærdigt
at bedømme dem på et så gammelt produkt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Two is not equal to three, even for large values of two.