Inventor Sales Blow Away SolidWorks
Fra : Lars

Dato : 22-11-05 09:38

FYI: Idet der ofte i denne gruppe har været ? om valg af 3D-CAD system.
Udbredelse er en væsentlig faktor

------------
Inventor Sales Blow Away SolidWorks
.. . . . .
SolidWorks used to be able to say they had the #1 selling MCAD
software. Then Inventor began selling more copies per year, so
SolidWorks had to step back to being #1 in all-time sales. But during
the last three months, Inventor has blown away SolidWorks by outselling
it 5:1.

The numbers are stunning, about as jaw-dropping as Autodesk's nine
million downloads of its DWG viewer software:

CAD Software Brand Inventor SolidWorks
Seats Last Quarter 40,500 8,005
Total Seats 511,300 over 400,000

------------

Kilde:
http://www.upfrontezine.com/
ISSUE #452 der endnu kan findes direkte på:
http://www.upfrontezine.com/current.htm

--
Best regards

Lars

Fra : william

Dato : 22-11-05 17:47

Er det ikke sandt, at Autodesk i disse tal medregner de Inventor-licenser,
som folk får med til stort set ingen penge, når de alligevel opgraderer
andre Autodesk-licenser? (som de vist i øvrigt bliver "tvunget" til??)

Fra : Jess G. Frandsen

Dato : 22-11-05 18:27

Jeg kunne ikke undlade at komme med et par kommentar her:

- SolidWorks officielle salgstal pr. oktober 2005 er 452.000 solgte licenser
og ikke 400.000 som Lars fejlagtigt angiver.
- Carol Bartz (Autodesk Bossinde) har selv udtalt at mindre end 20% af alle
solgte Inventor licenser ikke bliver brugt aktivt.
- Mere end 95% af alle solgte SolidWorks licenser bliver brugt i produktion
dagligt.
- Autodesk er i gang med en storstilet aktion for at tvinge kunder med 2002
versioner til at opgradere til nyeste version. Selv billige opgraderinger
tælles med i antal solgte licenser
- Det kunne jo være sjovt at sammenligne "rigtige" antal solgte Inventor
licenser med SolidWorks' antal. Jeg vil skyde på at Autodesk sikkert aldrig
har solgt mere end 100.000 rigtige Inventor licenser, resten er billige
opgraderinger.
- Både Autodesk og SolidWorks fremviser kvartal efter kvartal flotte
regnskaber, men Autodesk lever primært stadig af 2D, hvorimod SolidWorks
udelukkende lever af 3D.
- Autodesk's største "cashcow" er Autocad LT
- Autocad brugere kan undgå at betale for opgraderinger ved at anvende
www.DWGgateway.com (freeware) som tilbyder fri import/export mellem
forskellige versioner af DWG
- www.DWGgateway.com tilbyder også en gratis PDF-writer for Autocad.

Mvh
Jess

For mere information om SolidWorks: www.sdh.dk

Fra : Esben

Dato : 22-11-05 18:45

"Jess G. Frandsen" <j1e2s3s4.5f6r7@8n9d0s1e2n3.4c5o6m> skrev i en meddelelse

> Mvh
> Jess
>
> For mere information om SolidWorks: www.sdh.dk

Hva søren Jess - skriver du her?

--
Esben (Tidligere bosiddende i Helsingør)

Fra : Jess G. Frandsen

Dato : 22-11-05 19:15

Guldgravervej 35 - Esben?

Fra : Esben

Dato : 23-11-05 00:08

Jeps :)

Fra : Leif

Dato : 22-11-05 22:24

Det er vel i bund og grund ikke et spørgsmål om antal solgte, men i
virkeligheden om antal benyttede
og her er der vel ingen der er i tvivl om at Inventor er en klar vinder -
tænk bare på det store antal
pirater der er rundt omkring.

Det er mange flere request i de binære på Inventor end på ProE, SW & SE
hvilket helt klart må
ses som et udtryk for interessen.............

/Leif
Der selvfølgelig har benyttet Adesk produkter siden version 2.52.

Fra : Bent Løkke

Dato : 28-11-05 21:31

Hvor er der da utrolig meget snobberi inden for CAD. Ikke ret mange bruger
tænker over hvad det egentlig koster i anskaffelse og vedligehold. Nok fordi
at de ikke selv skal betale. Der findes heldigvis alternative løsninger når
vi snakker om 3D CAD. Til daglig bruger jeg Alibre. Et fantastisk produkt
synes jeg. Og prøv så at se priserne. Desværre får det alt for lidt
opmærksomhed i dk. Tror på at det vil ændre sig, hvis ikke de andre følger
med ned i pris. Jeg siger ikke at det er bedre end Solid eller Inventor. Men
er endnu ikke stødt på noget som ikke kan laves i Alibre, som kan laves i
Inventor eller Solid.

www.alibre.dk

Fra : Lars

Dato : 06-12-05 13:14

In article <mOJif.593$646.259@news.get2net.dk>, bent.lk@get2net.dk
says...
> Hvor er der da utrolig meget snobberi inden for CAD. Ikke ret mange bruger
> tænker over hvad det egentlig koster i anskaffelse og vedligehold. Nok fordi
> at de ikke selv skal betale.

Nu er det jo sådan at virksomheder, der investerer i en CAD-løsning, jo
netop tænker i Return Of Investment & her tæller alle faktorer.

Een ting er hvad CAD-softwaren koster & jo, jeg ved at Autodesk Inventor
Series ikke er billig, men her skal du også tænke på at det er et
værktøj, der har til formål at effektivisere produkt-udvikling & dermed
spare virksomheden penge & dermed tjene sig selv ind.

CAD-softwarens udbredelse er ret væsentlig på flere fronter:
Uddannelse, på majoriteten af tekniske skoler i dk undervises der i
Inventor, samtidig med at mange virksomheder allerede har softwaren,
hermed kender mange brugen af Inventor & det er let at dele data når det
er samme format.
Fornylig talte jeg med en virksomhed, hvor de fravalgte Inventor pga
pris & de købte Solidedge istedet fordi det var billigt. De konstatere
nu at de skal bruge 1-2 måneders oplæring i SE for hver praktikant de
får ind (de kender Inventor) og ydermere har de kun et lille udvalg af
samarbejdspartnere der kan konstruere for dem i SE.
Klog af skade overvejer de nu at købe Autodesk Inventor Series istedet.

> Der findes heldigvis alternative løsninger når
> vi snakker om 3D CAD. Til daglig bruger jeg Alibre.

Spørgsmålet er hvor meget alternativ det er idet Alibre er så lidt
udbredt som det er. Eksistere Alibre om 5 eller 10 år?
Spørgsmålet er ikke irrelevant, tænk blot på Helix der lukkede og
slukkede i 2001.

> Men
> er endnu ikke stødt på noget som ikke kan laves i Alibre, som kan laves i
> Inventor eller Solid.

Jamen, så kan du starte med denne der blev lavet i MDT surface tilbage i
1997 pga en lille usenet contest:
ftp://83.93.73.168/MDTCHAL.png
Login anonymous

God fornøjelse

--
Best regards

Lars Sandberg
AppCon
www.appcon.dk

Fra : Bent Løkke

Dato : 06-12-05 23:02

Ja sælgerne har altid travlt med at fortælle at der ikke er andre muligheder
en de produkter de lige nøjagtig forhandler. Ingen tvivl om at Inventor
lever højt på udbredelsen af AutoCad. Ofte smider de jo Inventor oveni uden
merpris. Så er det da klart at det er meget udbredt. Men hvor mange af dem
som har Inventor bruger det til daglig. Hvis det tager 1 til 2 måneder at
omstiller sig fra Inventor til f.eks SE eller SW, er det da endnu en grund
til at fravælge Inventor. Omstillingen fra SE til f.eks SW eller Alibre er
nogle få dage. Alibre har jeg lært selv. Ganske enkelt fordi de har lavet
noget undervisningsmateriale, så man kan lære det ved selvstudie. Men her er
det jo også at forhandlerne af bla. Inventor vil tjene en styrtende masse
penge.

Heldigvis er det nu vedtaget ved lov at skolerne ikke må annoncere med
kursus i f.eks Inventor eller AutoCad. De må nu nøjes med at fortælle, at de
tilbyder kurser i 2D eller 3D Cad. Håber at det er med til at nedbryde
monopolet.

Jeg ved at der er mange som er træt af AutoDesks prispolitik. Hele tiden
tvinges kunderne til opgraderinger uden at der tilsyneladende er sket nogen
forbedringer. Det må da være det der kaldes en pengemaskine. Ufattelig at
man finder sig i det. Heldigvis har SW lavet DWG gateway så man ikke mere
behøver at opdatere AutoCad. Med DWG gateway kan man åbne AutoCad tegninger
af nyere versioner.

Ingen tvivl om at mange af de dyrere CAD programmer er nået længere end
Alibre. Spørgsmålet er så hvad det er man har brug for. Det må man så
vurdere i de enkelte tilfælde. Der findes da helt sikkert eksempler på at
nogen ting kan gøres på en lettere måde i de dyrere programmer. Har man brug
for lige netop en eller anden smart løsning på en problemstilling man ofte
bruger, skal man da overveje hvilket CAD program man vælger. Men at Inventor
skulle feje SW af banen. Det kommer de vist aldrig til.

At udbredelse har nogen betydning har du da ret i. Jeg tror at det går
rimelig godt for Alibre i en del lande rundt omkring os. Det skal blive
spændende at se hvad de kommende år vil bringe. Jeg tror ikke at der er
plads til så mange produkter på markedet som der findes nu. Hvilke produkter
der vil forsvinde, er umulig at sige. Men det kan lige så godt være nogen af
de store som nogen af de små. Der var vel ingen der forventede at Helix
skulle forsvinde fra markedet. Det var vel det bedste produkt på daværende
tidspunkt.

Fra : Lars

Dato : 07-12-05 10:54

In article <2Tnlf.742$Pf1.263@news.get2net.dk>, bent.lk@get2net.dk
says...
> Ja sælgerne har altid travlt med at fortælle at der ikke er andre muligheder
> en de produkter de lige nøjagtig forhandler.

Jeg bemærkede at du har en salgsmæssig interesse i Alibre jvf. tråd:
"X-CAD vil give en gratis licens til de 100.000 der registrerer inden 1
august"
http://groups.google.com/group/dk.edb.cad/browse_frm/thread/9507801f9d63
def0/d3f3f64e425e3132?lnk=st&q=&rnum=7#d3f3f64e425e3132

Jeg selv har en fortid i CAD-branchen (Autodesk), men har idag ingen
salgs-mæssig interesse i Inventor. Vi er ADN (Autodesk Developer
Network) udviklere for Autodesk & som brugere af Inventor påskønner vi
selvf. at der er et stort antal licenser derude.

> Ingen tvivl om at Inventor lever højt på udbredelsen af AutoCad.
Klart at Autodesk udnytter sin markedsposition som den CAD-software
virksomhed med størst markedsværdi:
http://worldcadaccess.typepad.com/blog/2005/02/most_valuable_c.html

God omsætning medfører god indtjening for Autodesk, hvormed de kan hyre
mange programmører alene til Inventor. Her ved jeg at Autodesk for ca 5
år siden havde 250 programmører dedikeret til Inventor. Jeg antager at
tallet er større idag, hvormed Autodesk kunder kan forvente at få noget
for deres investering.

> Ofte smider de jo Inventor oveni uden merpris.

Oveni hvad? Prisen på AutoCAD & Autodesk Inventor Series er vidt
forskellig

> [...]
> omstiller sig fra Inventor til f.eks SE eller SW, er det da endnu en grund

Kan du ikke lige uddybe hvorfor Inventor skal lastes for en situation,
hvor en bruger skal have lang tid for at sætte sig ind i SE

> Jeg ved at der er mange som er træt af AutoDesks prispolitik. Hele tiden
> tvinges kunderne til opgraderinger uden at der tilsyneladende er sket nogen
> forbedringer.

Mig bekendt kører de fleste software-huse med en lignende politik.

--
Best regards

Lars Sandberg
AppCon
www.appcon.dk

Fra : Bent Løkke

Dato : 07-12-05 22:39

Nej Lars. Du tager helt fejl. Jeg har absolut ingen salgsmæssig interesse i
Alibre. Men det har du tilsyneladende i Inventor. Jeg driver privat
virksomhed og underviser ind imellem i CAD. Bla. AutoCAD. Derfor skal jeg
prøve på ikke at fokusere på noget bestemt produkt, og ikke lade mig
inspirere af hvor store julegaver man får fra forhandlerne.

Jeg skal prøve at vejlede mine elever , således at de får mest mulig for
deres penge. Jeg mener at man skal vælge produkt ud fra det behov man har.
At vejlede alle elever til at købe Inventor ville være total useriøst.
Grunden til at jeg synes godt om Alibre, er at man får rigtig meget for
pengene. Snakker vi om AutoCAD, findes der også et udemærket alternativ.
IntelliCAD fra Cadopia.

Mit kendskab til Inventor er begrænset. Det eneste jeg kan sige, er at jeg
har et par kollegaer som tegner i Inventor. De er tidligere SW brugere. De
er absolut ikke tilfreds med Inventor. Helt hvorfor kan jeg ikke svare på,
men en af grundene er ,at det efter deres mening tager noget længere tid at
konstruere i Inventor. De blev ikke spurgt om hvilket produkt de skulle
vælge, for så havde det været et andet.

Fra : Jess G. Frandsen

Dato : 08-12-05 23:53

Lars kom dog ud af din osteklokke!

Der er da mindst 2 til 3 gange så mange tekniske- og ingeniørskoler i DK som
anvender SolidWorks end Inventor.
I øvrigt har alle disse skoler betalt for softwaren, det er vores sikkerhed
for at den rent faktisk anvendes og ikke bare ligger på hylden sammen med
alle de gratis produkter fra Autodesk.

I øvrigt kan prøve at søge på jobindex.dk og konkludere at fire gange så
mange virksomheder søger SolidWorks brugere end Inventor brugere (dd. 29
SolidWorks stillinger og 7 Inventor stillinger).

Ledige SolidWorks stillinger:
http://www.jobindex.dk/cgi/jobsearch.cgi?q=%22solid+works%22+solidworks&allowall=1
Ledige Inventor stillinger:
http://www.jobindex.dk/cgi/jobsearch.cgi?q=Inventor&allowall=1
(Så skal du lige fjerne de stillinger som søger efter en "opfinder" og ikke
en "Inventor" CAD bruger)

Dette er et tydeligt bevis på at 75% af alle Inventor licenser ligger på
hylden og ikke bliver brugt!

Mvh
Jess G. Frandsen
Solid Design House
http://www.sdh.dk

Fra : Lars

Dato : 11-12-05 01:06

In article <4398b89e$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
j1e2s3s4.5f6r7@8n9d0s1e2n3.4c5o6m says...
> Der er da mindst 2 til 3 gange så mange tekniske- og ingeniørskoler i DK som
> anvender SolidWorks end Inventor.

Jess, det må du vist dokumentere.
Salgstallene siger jo noget andet

Jeg fik iøvrigt en liste over danske SW (reference) kunder i hænderne
sidste år. Det lidt komiske er at en del af disse ikke bruger/ har SW,
men derimod har nogle af dem jeg havde kontakt med forunderligt nok
Inventor, lidt tankevækkende

Blandt de tekniske skoler jeg igennem tiderne har haft kontakt med i vor
geografiske område, er jeg ummidelbart kun stødt på een eneste der
underviste i SW & resten underviste i Inventor.

> I øvrigt har alle disse skoler betalt for softwaren, det er vores sikkerhed
> for at den rent faktisk anvendes og ikke bare ligger på hylden sammen med
> alle de gratis produkter fra Autodesk.

Frem t.o.m. 2003 (hvor jeg var i CAD-branchen) skulle tekniske skoler
skam betale subscription på softwaren i tilfælde af at det var fra
Autodesk. Jeg kan næppe forestille mig at det har ændret sig.

Det eneste tilfælde af gratis CAD software, jeg har hørt om var ud fra
en artikkel i Jern & maskinindustrien tilbage til omkring 1999/2000,
hvor man forsøgte af forære SW til tekn skoler i dk. Artiklens skribent,
der faktisk var dig (som jeg erindrer) var ret skuffet over at kun 6
skoler på landsplan tog imod tilbuddet. Jeg chekkede lige J&M arkivet,
men jeg kunne desv ikke lige finde den.

> ftp://83.93.73.168/MDTCHAL.png
> Login anonymous

Jeg kunne se af ftp-loggen at I har hentet den et par gange, jeg
formoder at netop du husker denne lille sag

--
Best regards

Lars Sandberg

Fra : william

Dato : 11-12-05 21:06

> [...]
>sidste år. Det lidt komiske er at en del af disse ikke bruger/ har SW,
>men derimod har nogle af dem jeg havde kontakt med forunderligt nok

Det bør DU så vist dokumentere, Mr. Sandberg ?

Fra : Lars

Dato : 12-12-05 00:58

In article <439c8688$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
william@nowhere.moc says...
> Det bør DU så vist dokumentere, Mr. Sandberg ?

Ja, det kunne være skægt, skal jeg publicere listen her?

Så kan vi se hvornår nogle af de "falske" referencer selv reagerer
Ligeledes er jeg rimelig overbevist om at gruppens læsere vil kunne
genkende en del virksomheder som værende Inventor brugere, so mon ikke
de også reagerer?

Der er som nævnt tale om en officiel referenceliste fra 2004 over danske
SW kunder, som er blevet sendt ud til en række virksomheder i
forbindelse med promovering af SW.
Som nævnt genkender jeg en del virksomheder på listen og er bekendt med
at de har & bruger Inventor.

For en god ordens skyld, vil jeg kun publicere listen her hvis Jess
Frandsen giver et ok for det (det er trods alt deres liste), hvilket han
nok ikke gør, og så vil jeg selvfølgelig respektere dette.

--
Best regards

Lars Sandberg

Fra : william

Dato : 12-12-05 22:36

>Ja, det kunne være skægt, skal jeg publicere listen her?

Ja, du har ret - det kunne da være vældig funny.
- og lad os samtidig se en officiel IV-ref-liste ?

Fra : Lars

Dato : 12-12-05 23:14

In article <439ded2b$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
william@nowhere.moc says...
> - og lad os samtidig se en officiel IV-ref-liste ?

Jeg kan love dig for at den får hverken du eller jeg adgang til, en
sådan liste er ikke officiel & kun kendt af den danske distributør
(Betech) + Autodesk selvfølgelig.

Der vil i bedste fald blive tale om en liste fra en forhandler over få
reference-kunder.

Årsagen til det er at konkurrencen mellem adesk forhandlerne var ret
hård. Da jeg selv var i adesk forh. kanalen (til 2003) oplevede vi mest
konkurrence fra andre adesk forh. Denne var paradoksalt nok på et
væsentlig højere niveau end det vi oplevede fra udbydere af andre CAD-
systemer incl. SW

--
Best regards

Lars

Fra : william

Dato : 13-12-05 06:56

> [...]
>konkurrence fra andre adesk forh. Denne var paradoksalt nok på et
>væsentlig højere niveau end det vi oplevede fra udbydere af andre CAD-

Jeg mener at have læst at SW solgte væsentligt flere 3D-licenser end IV til
mcad. (excl. byg) i perioden 2000 - 2004.
Er det ikke rigtigt?
Venligst definér "væsentligt højere konkurrence-niveau"? Betyder det at du
tabte flere sager til andre adeskforh. end til øvrige forh.?

Fra : Steve Borland

Dato : 12-12-05 15:42

Pro/E har et student version som er gratis, bruges af flere
ingeniørhøjskole. CAD Schroer har et student version af Medusa4 plus et
Personal (dvs for non-commercial use) version af Medusa4, også gratis.

Mvh,
Steve