Ang.hyppig fiskedød.
Fra : Katrine@fogsgaards.d~

Dato : 20-11-05 21:12

Jeg har haft mit akvarie (60L) i ca. et halvt år. Og har været meget plaget
af at mine fisk dør på stribe. Jeg har alle de anbefalede medikamenter i, så
vandet bliver rent mm. Planter og en god pumbe. Men lige lidt hjælper det.
Der er ikke tegn på at fiskene stresser eller jagter hinanden. Desværre når
de døde fisk ofte at blive spist de andre inden der er gået en dag, og jeg
finder dem sjældent. Det er ikke kun de "frit svømmende", men også mine
sugemaller der må lade livet.
Håber nogle har nogle ideer til havd det kan skyldes, for jeg er løbet tør!

Mvh Katrine

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-11-05 21:37

Katrine@fogsgaards.dk skrev følgende på usenet:

> Jeg har haft mit akvarie (60L) i ca. et halvt år. Og har været meget
> plaget af at mine fisk dør på stribe. Jeg har alle de anbefalede
> medikamenter i, så vandet bliver rent mm.

Hvem pokker har anbefalet dig, at komme medikamenter i vandet ?

Det lyder som nogle af de "vidundermidler", som akvariehandlerne sælger for
at tjene en ekstra skilling, og som i bedste fald er komplet overflødige.

> Planter og en god pumbe.

Planter er godt - og et godt filter er godt - luftpumper er normalt
overflødige.

> Håber nogle har nogle ideer til havd det kan skyldes, for jeg er
> løbet tør!

Hvordan med rengøring og vandskifte ?

Hvordan med temperatur og lys ?

Hvilke fisk er der i akvariet - og hvor mange ?

Hvordan fodrer du ?

En god start på akvariehobby'en er at købe eller låne en god begynderbog
inden man starter, så man er forberedt på de mest almindelige problemer.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-11-05 21:47

Katrine@fogsgaards.dk wrote:

> [...]
> sugemaller der må lade livet.
> Håber nogle har nogle ideer til havd det kan skyldes, for jeg er løbet tør!

Hej Katrine

For at hjælpe dig kræves der lidt flere info - hvilke og hvor mange fisk
har du i akvariet ? Hvor ofte skifter du vand ? Hvad, og hvor meget,
fodrer du med ?

Ud fra de oplysninger du giver lyder det som om akvariet er
overbefolket, og alt det der med medikamenter, hvad er det ? I et
akvarie i balance bør der ikke være andet end vand, bundlag, planter,
fisk og en pumpe til rensning.........

Fra : Pizzabager

Dato : 21-11-05 18:13

"Katrine@fogsgaards.dk" <katrine@fogsgaards.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "frit svømmende", men også mine sugemaller der må lade livet.
> Håber nogle har nogle ideer til havd det kan skyldes, for jeg er løbet

Vil sige det samme som den sidste, hvor mange fisk har du, 1 CM fisk per
liter vand er tommelfinger reglen. dvs hvis du tager en ca længde på dine
fisk(lad os sige dobbelt hvis du har meget høje fisk. f.eks scarlare) og
plusser det skal det give under 60.. vil nok sige det skal give højest 50,
da der ikke er 60L vand i et 60 L der er jo også sten, fisk, planter, pumpe
osv. så lad os sige 50 Cm fisk max, hvor meget har du??

mvh kasper

Fra : Katrine@fogsgaards.d~

Dato : 22-11-05 13:13

> [...]
> "frit svømmende", men også mine sugemaller der må lade livet.
> Håber nogle har nogle ideer til havd det kan skyldes, for jeg er løbet

Tak for svarene...med hensyn til hvormange fisk så har jeg ca. 12 fisk og
det giver ca 30cm omregnet... vil det være en ide at skifte alt vandet og så
ikke komme nogle medikamenter i overhovedet..for som i skriver er det netop
nogle fiskehandleren har sagt der skal i. De skulle gøre vandhane vand egnet
til fisk og så nedbryde affalds stoffer. Vandet skifter jeg delvis ca hver
2. uge....

mvh katrine

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 23:56

> [...]
> netop nogle fiskehandleren har sagt der skal i. De skulle gøre vandhane
> vand egnet til fisk og så nedbryde affalds stoffer. Vandet skifter jeg

Hej Katrine,
Du skal ikke skifte alt vandet på en gang. Dette vil være et stort chock for
fiskene og vil sikkert ødelægge de gode bakterier der skal nedbryge de
skadelige stoffer.
Skift ca 25% -30% eller i nødstilfælde op til 50%. På denne måde vil
medikamenterne blive "fortyndet" over tid.

Du bør skaffe noget til at teste vandkvaliteten med. Der findes sådan nogle
strips man dypper ned i vandet, venter lidt , og aflæser mod en tabel. De
kan måle ca 5 forskellige værdier. Hvis dine værdier er fine, tror jeg at du
kan lade der gå 3-4 uger mellem vandskift. Hvis værdierne ikke er OK vil du
vide hvad problemet er og tage fat på det derfra.
Held og lykke!

MvHans

Fra : Pizzabager

Dato : 25-11-05 17:32

"
> [...]
> netop nogle fiskehandleren har sagt der skal i. De skulle gøre vandhane
> vand egnet til fisk og så nedbryde affalds stoffer. Vandet skifter jeg

prøv og skift 30% hver uge i en tid.. i et lille akvarie skal man normalt
skifte vandet lidt oftere.. hvis det ikke gør en forskel kan du bare gå
tilbage til hver 14 dag.

jeg skifter selv ca 30% hver 14 dag, nogen gange oftere i mit 128L.

kasper