Er det virkeligt så teknisk, at købe et ak~
Fra : Mich2

Dato : 20-11-05 20:16

Jeg har i noget tid nu gået og overvejet om jeg skulle købe et akvarie. Jeg
har overvejet at købe startsættet hos Aldi, men sprang fra, da det blev
anbefalet at man skulle have noget større, da det dermed var meget nemmere
at passe. Så har jeg kigget rundt på en masse sider og jeg er meget
forvirret over alt den viden jeg synes, at det kræver for at købe et akvarie
og jeg er nok blevet skræmt lidt væk fra at købe, for jeg vil nødigt købe
det forkete til at starte med!?

Jeg har dog fundet frem til, at hvis jeg skal have noget, så skal det være
et flot brugt sort stueakvarie på 250 eller 325 liter inkl. bord, lys og
vandpumbe men jeg er jo også lidt bange for at købe nyt, for tænk nu hvis
det ikke er tæt eller er lige ved at revne ét eller andet sted!? Er der evt.
nogle forhandlere der sælger brugte akvarier (evt. i nærheden af Brønshøj),
for jeg ville nok være lidt mere tryg ved at købe ved en forhandler, da man
vel dermed er sikret lidt flere rettigheder i.fb. med en evt. skade?

Der er også en helt masse om filtre, filterpumbe, bundmateriale (sand eller
sten og hvilken størrelse korn), pH-værdier, bakteriekultur og planter osv.
som der forvirre mig, men er der andet at gøre end at springe ud i det og så
se hvordan det går? Og éns bundmateriale og dekorationer er måske også
afhængig af hvilke fisk man kommer i.

Jeg har tænkt en lille løs tanke om at bygge mit eget akvarie, da jeg kunne
forestille mig, at det ville være væsentligt billigere, men er det helt hen
i vejret, hvis ikke man er professionel håndværker (hvilket jeg bestemt ikke
er!)? Er der nogen her der har erfaring med det og hvor meget man evt. spare
ved selv at bygge?

Fra : J. Trolle

Dato : 20-11-05 21:18

Syntes du skulle prøve at tage kontakt med en akvarie klub i nærheden,
de kan hjælpe dig med alle dine spørgsmål, uanset hvor kloge de
virker, så har de også været nybegynder engang, og kender alle
problemmerne.

Jørgen Trolle.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-11-05 21:43

Mich2 wrote:
> [...]
> og jeg er nok blevet skræmt lidt væk fra at købe, for jeg vil nødigt købe

Hej Mich
med fare for at forvirre dig endnu mere vil jeg da også lige komme med
mine gode råd. Først skal du gøre dig klart at det at starte op med en
helt ny hobby kræver meget stor tålmodighed fra din side. Der er i dag
en tendens til at folk tror de er eksperter efter at have haft et
akvarie i et par år - det er de ikke ! Så skal du have gode, velmente og
billige råd, der aldrig er mere end en telefonopringning væk, fra
erfarne akvarister er der for mig at se kun en udvej, og det er at du
melder dig ind i den lokale akvarieforening ! (hvorigennem du også meget
ofte kan komme til billige fisk/planter og udstyr....)

Den eneste sikre vej til succes er at du starter i det små, og stille og
roligt opbygger dig en viden omkring det at holde akvarie. Det værste
(og i mine øjne dummeste) du kan gøre er at gå ud og købe et stort
(250-325 L) akvarie for dyre penge (stort akvarie = stort budget til
tilbehør/planter/fisk), for at finde ud af at det her med at fodre
fiskene hver dag, skifte vand hver uge og rende til dyrehandleren med
jævne mellemrum slet ikke er noget for dig! Start i stedet med et lille
hyggeligt startsæt på 50-70 liter, et par rolige og nemme fisk
(ungefødende e.l.) og lær dig selv de basale principper for et
succesfuldt akvariehold. Når du har nået det, så brug alle de penge du
vil på dit næste (drømme?)akvarie - nu ved du hvad du går ind til, og om
det er noget for dig....

Bare mine råd - brug dem hvis du har lyst

/Ole

Fra : Tommy Fer

Dato : 20-11-05 23:49

> [...]
> tilbehør/planter/fisk), for at finde ud af at det her med at fodre
> fiskene hver dag, skifte vand hver uge og rende til dyrehandleren med

Hej Ole

Jeg er ikke helt enig. Jeg er nybagt akvarie ejer (passer på det ene) En
god kammerat, der også skriver herinde.. Brizz. Havde et fint 325 med
malawi chiclider, han skulle dog 12 mdr til thule basen. Lidt hu hej,
blev det koneriet og jeg der fik æren af at passe det, med en lille
option med at købe.

Jeg er glad for det store akvarie. Jeg endte med selv at købe endnu et,
250 liter. Brugt igennem nyhedsgruppen også. Så nu har jeg også mit "eget".

Alt i alt kommer dette selvfølgelig også an på ens budget eller om man
tør købe brugt. Jeg er teknisk multikunstner af uddannelse. Deraf mener
jeg selv at jeg kan vurdere tings tekniskte tilstand, og har sagt god
for mit nye akvarie, dog med en lille note til mig selv omkring en fuge
der ikke er helt 100% ok, men ser ikke ud til at være beskadiget voldsomt.

Hvis man køber et lille akvarie så sker alle ting meget hurtigere.
Overfodring vil meget hurtigt resultere i dårligt vand. Du vil hurtigere
få alge problemer osv osv... Den lidt større buffer på dit store
akvarie er klart en fordel.

Da jeg først fik akvariet var det ikke noget der interesserede mig, men
fandt det dog meget pænt. Er nu endt med at elske det :S

mvh Tommy Fer

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 21-11-05 16:23

Tommy Fer wrote:
> [...]
> Overfodring vil meget hurtigt resultere i dårligt vand. Du vil hurtigere
> få alge problemer osv osv... Den lidt større buffer på dit store

Og det er lige præcis humlen i det hele ! Det hele sker meget hurtigere
i et lille akvarie. Dvs. du også meget hurtigere (og billigere...)
finder ud af om det er noget for dig!

Min tese er ganske simpelt at man med et lille akvarie meget hurtigere
kan se effekten af de fejl man begår, uanset om det er overfodring,
manglende vandskift eller forkert belysning. Det er således også nemmere
at få kørt sig selv ind på rette spor med et mindre akvarie - da dine
ændringer har en større effekt, og effekten ses hurtigere.

Læg også mærke til at jeg skrev at denne metode er den "eneste sikre" -
med hvilket jeg mener at der er mange måder at lære akvaristik på, men
kan du få et 54 liters startersæt til at køre uden problemer kan du få
det meste til at fungere - det omvendte er absolut ikke sikkert!

Selvfølgelig er der mange med flair for dyrehold og den nødvendige
tålmodighed, de kan jo sagtens - men for dem der vil være "helt sikre"
og dem der ikke mener de har helt styr på det, så er der kun den lange
(og til tider for lange...) vej...... Ellers ender man alt for hurtigt
med den der følelse af "Jamen, naboens akvarie er bare SÅ flot, jeg
forstår ikke hvorfor?"....

/Ole

Fra : Brizz

Dato : 21-11-05 17:04

Ole Rasmussen skrev:

> [...]
> at få kørt sig selv ind på rette spor med et mindre akvarie - da dine
> ændringer har en større effekt, og effekten ses hurtigere.

Så absolut uenig!
Hvis han laver en lille fejl som giver et større udsving på et mindre
akvarie skal han så straffes med at alle hans fisk dør og en følgende
regning på nye. isteddet for han kan se det halter lidt på et større
akvarie så han nok skal til at gøre noget og højst sandsynligt redde
sine fisk.

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 21-11-05 18:28

Brizz wrote:

> [...]
> regning på nye. isteddet for han kan se det halter lidt på et større
> akvarie så han nok skal til at gøre noget og højst sandsynligt redde

Kan godt se din pointe. Jeg er dog af den opfattelse at når et akvarie
"vælter", så vælter det lige hurtigt uanset om det er på 50 eller 500
liter. En akvarist med erfaring kan godt se når fiskene ikke længere har
det godt, og nå at skifte vand, en nybegynder kan sjældent.

Jeg mener derfor at nybegynderen er bedst stillet med et mindre akvarie,
igen af den årsag at man lærer hurtigere jo "oftere" det går galt.

Jeg vil dog lige pointere at jeg ikke er uenig med nogen i at et større
akvarie formentlig vil køre godt i en længere periode i en nybegynders
hænder. Jeg stiller egentlig blot spørgsmålstegn ved, om vedkommende
lærer noget af det?

/ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-11-05 21:45

Mich2 skrev følgende på usenet:
> [...]
> at det kræver for at købe et akvarie og jeg er nok blevet skræmt lidt
> væk fra at købe, for jeg vil nødigt købe det forkete til at starte med.

Hjemmesider er efter min mening ikke det bedste sted at starte - der er
for meget bras og det er svært, at overskue, hvad der er godt og hvad der er
skidt.

En god start på akvariehobby'en er at købe eller låne en god begynderbog
inden man starter,
så man er forberedt på de mest almindelige problemer.

Så er man også bedre rustet til at komme ordentligt igang.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Søren Steffensen

Dato : 21-11-05 11:20

Neonfisken ligger på Frederikssundsvej i Brønshøj

Fra : Frandsen

Dato : 21-11-05 12:35

"Mich2" <mic.REMOVE.@removethis.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anbefalet at man skulle have noget større, da det dermed var meget nemmere

Det er nemmere, at holde mange liter vand frem for få liter vand, men så
stor en forskel er der altså heller ikke. Der er folk der foretager
vandskift hver uge på et 325 liters akvarium. Der behøver altså er ikke at
være meget mere arbejde et lille akvarium frem for et stort.

> [...]
akvarie
> og jeg er nok blevet skræmt lidt væk fra at købe, for jeg vil nødigt købe

Uanset størrelsen på akvariet, så er det praktisk taget den samme viden, der
skal bruges. Selvfølgelig, hvis man køber et stort akvarium, så er det rart
at vide, om gulvet kan bære

> Jeg har dog fundet frem til, at hvis jeg skal have noget, så skal det være
> et flot brugt sort stueakvarie på 250 eller 325 liter inkl. bord, lys og
> vandpumbe

Jamen, så gør det

> men jeg er jo også lidt bange for at købe nyt, for tænk nu hvis
> det ikke er tæt eller er lige ved at revne ét eller andet sted!?

Hvis det er utæt fra starten af, så er varen defekt, og så følger du bare
reklamtionsretten. Det er en vare som så mange andre varer.

> Er der evt.
> nogle forhandlere der sælger brugte akvarier (evt. i nærheden af
Brønshøj),

Ja, nogle forretninger har også brugte stående. Jeg ved dog ikke, hvor de er
i øjeblikket, da det er en del år siden, jeg har været opmærksom på lige
netop det.

> for jeg ville nok være lidt mere tryg ved at købe ved en forhandler, da
man
> vel dermed er sikret lidt flere rettigheder i.fb. med en evt. skade?

Præcis - lige som med et nyt akvarium. Brugte akvarier er dog endnu
billigere i den blå avis. Hvis du er nervøs for, om det skulle være utæt, så
bed dem at have vand i akvariet, når du kommer forbi, for at kigge på det.
Hvis de ikke vil det, så spring dem over.

> [...]
> som der forvirre mig, men er der andet at gøre end at springe ud i det og

> se hvordan det går? Og éns bundmateriale og dekorationer er måske også

Og alle de ting har ikke så meget med, om det er et stor eller et lille
akvarium, og om det er nyt eller brugt.

> [...]
ikke
> er!)? Er der nogen her der har erfaring med det og hvor meget man evt.

Jeg tror faktisk ikke, at der er ret meget at spare mere, hvis du skal op i
en størrelse på 200-300 liter. Det kræver noget tykkere glas, og jeg ville
lade glarmesteren skære det ud, hvilket også koster noget. Der ud over skal
man også have et bord af en art og et lysarmatur, og det kan pludselig blive
besværligt, hvis man ikke har bygget i standardmål, og så skal man til at
lave sit eget, og det er jo ikke sikkert, at man kan lave noget flot. Det er
nok en smagssag, men jeg kan nu godt lide, at bord/stel, akvarium og
lysarmatur er i samme design.

De små starterkit er en udmærket måde at begynde på. De kan give den samme
lærdom omkring de ting du nævner, og med tiden, når du har lært tingene, og
måske har fået mod på noget større, så har du allerede et etableret
karantæne/yngel-akvarium

Held og lykke

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 00:28

> [...]
> bestemt ikke er!)? Er der nogen her der har erfaring med det og hvor meget

Spring ud i det

Jeg har være på den samme - alle de overvejelser. Jeg tror dog at du nok
skal finde ud af det af den simple grund - du bruger nettet Der er 1000
vis af sider om akvarie hold o.s.v. Læs på det og dan dig et indtryg af
hvilke råd der går igen (pas på for hurtigt ibrugtagning, overfodring, for
mange fisk, forkerte fisk sammen, vandskift e.t.c.) Der ud over er der meget
der er "religion" (hvem husker ikke et par diskutioner omkring brug af
koldt/varmt vand eller hvordan man bedst afliver fisk). Spring ud i det -
men vær ekstra opmærksom på de råd du får / læser når der er tale om et
mindre akvarie. Så følg med her i news gruppen - det er måske her jeg har
lært allermest.

Min kone og jeg havde talt om at vores datter måske skulle have et akvarie.
Efter at have læst om akvarier på nettet i en lang periode var jeg sikker.
Jeg fandt ud af at det skulle være et selskabsakvarie, altså med de alm.
fisk og så lidt planter og en rod eller to - keep it simple.

Jeg besluttede mig for at satse på at skaffe et brugt akvarie i 100 l.
klassen. Mange anbefaler at man starter med mindst 128 l.. Jeg havde også de
samme overvejelser omkring det at købe brugt, men jeg besluttede jeg mig for
at gå efter et rimeligt nyt akvarie og jeg skulle gerne fornemme at personen
jeg skulle købe det af var akvarist og ikke "plattenslager". Jeg fandt et
fint et på 86 l. med det hele og fyren virkede helt reel og havde et andet
stort meget flot cichlide akvarie i huset. Og så gav han mig gode råd og
vejledning.

Det næste var det sværeste; Ventetid..... Jeg havde læst flere steder at man
ikke må hælde fisk i tanken før 1-2 uger efter man har sat det op og startet
udstyret. Dette kan omgåes med diverse kemikalier og quick start o.s.v. Men
jeg holder mig helst fra kemikalierne, så jeg ventede. Dernæst købte jeg få
fisk ad gangen for at bakteriekulturen i filteret kunne følge med. Jeg har i
den forbindelse handlet i NeonFisken og kan varm anbefale den forretning,
som jo nok ligger i dit nabolag.

Jeg har været rimelig heldig med at køre mit akvarie uden de store
problemer. Der har været nogle dødsfald undervejs og der har været nogle
snegle - men altså ikke noget alvorligt. Jeg påstår at jeg skifter vand (ca
25-30%) hver 14. dag..... det kan godt være at der nogle gange går 3 uger
eller så, men sålænge vandværdierne se fine ud så skulle det ikke betyde det
store.

Håber vi ses en dag nede i NeonFisken

PS: Det endte med at blive mig der blev mest interesseret i det sk.. akvarie

MvHans