Invalidebil
Fra : Klespe

Dato : 17-11-05 14:35

Hej

Jeg har en invalidebil, som er 3 år gammel. Jeg tænker på at købe en ny bil,
og bruge invalidebilen som bytte.
Kan jeg jeg det, eller ikke ? Evt. link.

På forhånd tak for gode svar.

Steen

Fra : Klaus Bach

Dato : 17-11-05 15:16

"Klespe" <klespe@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bil,
> og bruge invalidebilen som bytte.
> Kan jeg jeg det, eller ikke ? Evt. link.

Det kan du sandsynligvis ikke.

Invalidebilen er ikke din ejendom, men er i høj grad finansieret af kommune
og amt. Hvis du ansøger om en ny invalidebil efter de normale 6 år, skal din
nuværende invalidebil indgå i handlen.

I øvrigt står der på bilens registreringsattest, at den ikke kan
omregistreres indenfor de første 6 år.

Venlig hilsen
Klaus Bach, Århus
bnaa0007980FJERN@bolignet-aarhus.dk

Fra : Torben Madsen

Dato : 18-11-05 01:31

Hej Klaus.
Din gamle stripper. Godt at se du også kommer her, det er ikke min
fornemmelse at der er mange svindler i dette forum.
Jeg fandt ved et tilfælde videobåndet med vores optræden på landsmødet, for
nogle dage siden, det var helt sjovt at gense det. Ha' det godt, mange
hilsner fra en strip kollega.
mvh
Torben

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-11-05 17:06

"Klaus Bach" <bnaa0007980FJERN@bolignet-aarhus.dk> den 17. november 2005
kl. 15:15 +0100 skrev:
>"Klespe" <klespe@privat.dk> skrev i en meddelelse

>bil,
>>

>Det kan du sandsynligvis ikke.
Enig, men fx hvis invaliditeten forværres, således at bilen ikke længere
opfylder behovet, kan der bevilliges en førtidsudskiftning.

>Invalidebilen er ikke din ejendom, men er i høj grad finansieret af
>kommune
>og amt.
Uenig. Man ejer skam bilen, men amtet udlåner pengene - op til en vis
grænse - på favorable vilkår. Altså hvis man sammenligner med, hvad andre
mennesker skal betale for at købe bil. Hvis man betragter invalidebiler
som et handicaphjælpemiddel, er de suverænt de dyreste for brugerne.

>Hvis du ansøger om en ny invalidebil efter de normale 6 år, skal din
>nuværende invalidebil indgå i handlen.
Således at provenuet ved salg af den gamle enten kan bruges til at købe
dyrere bil eller bruges til at nedbringe gælden i den nye.

>I øvrigt står der på bilens registreringsattest, at den ikke kan
>omregistreres indenfor de første 6 år.
Sådan cirka

Hilsen Sverre.

Fra : Leonard

Dato : 17-11-05 17:58

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote:

>Uenig. Man ejer skam bilen, men amtet udlåner pengene - op til en vis
>grænse - på favorable vilkår.

Det er da godt de amter bliver nedlagt, så kan denne forvirring
fjernes. Det er kommunen, der låner pengene ud til bilen, mens det er
staten der via bloktilskud finansierer det hele. Amtet er kun en
kontrollerende myndighed i dette spil.

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen

Fra : Klespe

Dato : 18-11-05 10:13

> [...]
> Således at provenuet ved salg af den gamle enten kan bruges til at købe
> dyrere bil eller bruges til at nedbringe gælden i den nye.

Tak for svarene.
Men jeg er ikke blevet meget klogere
Findes der et link, så jeg kan se om jeg kan skifte bilen ud med en ny. Og
så fortsætte på de samme vilkår de sidste 3 år med betalingen.

Steen

Fra : Leonard

Dato : 18-11-05 16:14

"Klespe" <klespe@privat.dk> wrote:

>Findes der et link, så jeg kan se om jeg kan skifte bilen ud med en ny. Og
>så fortsætte på de samme vilkår de sidste 3 år med betalingen.

Reglerne står i serviceloven og dertilhørende bekendtgørelser og
vejledninger.

Og svaret er klart:

Nej, du kan ikke skifte bilen ud og fortsætte på de samme vilkår.

I de papirer du har fået, da du fik bevilling på støtte til køb af
bil, står der tydeligt hvordan beløbet afdrages og afskrives.
Der er et beløb som du skal betale med lige store afdrag i 72 måneder
(6 år) og så er der et beløb som kommunen afskriver med lige store tal
i 72 måneder. Hvis du inden de 72 måneder er gået vil af med bilen,
typisk ved dødsfald, hvor arvinger skal have bilen over deres navn
elelr sælge den, så skal hele det beløb der ikke er afdraget af
brugeren og det beløb der ikke er nedskrevet af kommunen, dvs. alle de
resterende måneder gange afdrag og nedskrivning, betales til kommunen.

Et eksempel:
Bilen har kostet 400.000 inkl. indretning osv.
Brugeren skal p.gr.a. indtægt afdrage 1200 kr. pr. mdr. = 72*1200=
86400 kr.
Kommunen afskriver restbeløbet 400.000 - 86.400 = 313.600 på 72 mdr. =
4355 pr. mdr.
Bilen skal sælges efter 3 år = 36 mdr.
1200 + 4355 = 5555 gange de resterende 36 mdr. = 199.980 kr at betale
til kommunekassen.

Så er bilen fri og kan sælges videre til hvem som helst, men du kan
ikke få en ny bevilling på støtte til bil før der er gået 6 år.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 18-11-05 00:39

Leonard <usenet@leonard.dk> den 17. november 2005 kl. 17:58 +0100 skrev:
>"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote:
>
>Man ejer skam bilen, men amtet udlåner pengene - op til en vis
>
>Det er kommunen, der låner pengene ud til bilen, mens det er
>staten der via bloktilskud finansierer det hele.

Ja, undskyld - der skulle have stået kommunen.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-11-05 06:36

Leonard <usenet@leonard.dk> den 18. november 2005 kl. 16:14 +0100 skrev:
>Et eksempel:
>Bilen har kostet 400.000 inkl. indretning osv.

Som jeg har forstået det, er indretningen kategoriseret som et decideret
hjælpemiddel og skal således ikke betales af brugeren.
Måske gælder det kun for §4 biler = de små, almindelig (og ikke nedstolede
busser(§6 biler)).
Bevillingen er vist omkring 140.000 kr, som afdrages / nedskrives over 72
måneder. Hvis bilen er specialindrettet for fx 100.000 kr. har det ingen
indflydelse på brugerbetalingen.

Tager jeg fejl, Leonard?

Hilsen Sverre.

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 12:03

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote:

>Som jeg har forstået det, er indretningen kategoriseret som et decideret
>hjælpemiddel og skal således ikke betales af brugeren.

Du har nok ret. Men ved et udvidet lån (de har ændret på
bekendtgørelsen, så nu hedder det ikke §4 og §6 længere, men det er
dog næsten det samme) kan beløbet blive ret højt alligevel.
Men som du skriver ved et alm. lån er beløbet ca. 140.000, hvoraf
halvdelen afdrages af brugeren og resten afskrives af kommunen.

Og så er det nemt at regne med, for på 3 år afskrives og afdrages
halvdelen af beløbet, så der skal altså lægges 70.000 kr. for at købe
bilen fri så den kan sælges.
Og der kan stadig ikke købes en ny bil på de samme vilkår. Evt.
indretning af en bil, der købes i "utide" skal også betales af
brugeren selv.