Priser fra gallerier
Fra : Søren M

Dato : 13-11-05 11:30

Hej Kunstgruppe,

Hvad tager gallerier for at have ens kunst hængende og for at sælge det,
der er sikkert mange forskellige priser, men det kunne være rart at få
det belyst her?

Mvh.
Søren M

Fra : Søren M

Dato : 13-11-05 11:44

Jeg har postet et enkelt maleri i dag på:

dk.binaer
Emne: Mine Malerier

Dato: 13. november 2005 11:38

Mvh. Søren M

"Søren M" <momsendesignDELETELARGELETTERS@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:dBEdf.514$BR2.328@news.get2net.dk...

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 13-11-05 15:47

> [...]
> der er sikkert mange forskellige priser, men det kunne være rart at få det

Hvis du tænker rigtige gallerier, og ikke udstillingsteder, så er normen at
tage 50% af salget, dvs. 50/50. Det har fungeret sådan i mange år.

--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 14-11-05 01:23

> [...]
> der er sikkert mange forskellige priser, men det kunne være rart at få det

Normalt tager gallerierne 50% af salget. Man kan dog være
heldig/dygtig/stædig og forhandle sig frem til en bedre aftale.
De steder hvor jeg skal betale 50%, forventer jeg altså også en hel del af
galleriet. Jeg betragter det som en reel forretningsaftale, hvor jeg og mine
krav tæller på samme niveau som galleriets. Men - der er mange kunstnere om
budet, så det kan være barske vilkår.
Kunstforeninger derimod tager intet "salær", men der står man ofte selv for
ophængning etc. Det gode er, at mange kunstforeninger (de lidt bedre)
garanterer et minimumssalg - her kan man som kunstner også selv forhandle.
Du kan også forsøge at komme i hus hos en agent. Det er jeg selv og jeg
betaler gerne 50% til hende - for det første er hun rigtig god til at sælge
"mig" og for det andet, vil jeg hellere bruge tiden på mine sager! Vilkårene
hos agenterne er vidt forskellige, så undersøge hver enkelt grundigt.
Så er der en broget bunke af "andre steder" - forretninger, caféer,
restauranter etc. - der er begyndt at have skiftende udstillinger. Her er
normen at det er gratis for kunstneren og man står selv for ophængning etc.
Enkelte steder kan endda finde på at lave presseomtale, holde fernisering
etc. Det er måske ikke så meget prestige i denne form for udstilling -
personligt har jeg dog selv haft succes med det og haft et pænt salg til
følge. Og i sidste ende skal vi jo alle have smør på brødet!
Og sidst men ikke mindst - så kan du selv arrangerer din udstilling. Lej dig
ind i et eller andet lokale - de findes rundt omkring. Her er der ofte en
mindre ( eller større! ) lejeudgift og du skal selv passe udstillingen.
Det var hvad jeg kunne komme i tanke om...

/Winnie