afgift på kapitalpension
Fra : Leonard

Dato : 10-11-05 18:46

Hvad er afgiftssatsen på det afkast der er opsparet på kapitalpension
i år?
- kan ikke finde det på skat.dk

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Poul Christensen

Dato : 10-11-05 22:36

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in

> Hvad er afgiftssatsen på det afkast der er opsparet på kapitalpension
> i år?
> - kan ikke finde det på skat.dk

Så brug www.skm.dk i stedet

Satserne er her:

http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/364.html

I øvrigt er satsen fast 15 pct.

Mvh
Poul Christensen

Fra : Leonard

Dato : 10-11-05 23:22

Poul Christensen <poulchr03xdelx@ofir.dk> wrote:

>I øvrigt er satsen fast 15 pct.

Tak, det er sgu efterhånden svært at se fidusen ved den opsparing.
Først 15% af alt det den stiger i værdi og tilsidst 40% for at hæve
pengene - og fradraget er svært at få øje på ...

Fra : Poul Christensen

Dato : 11-11-05 21:57

> Tak, det er sgu efterhånden svært at se fidusen ved den opsparing.
> Først 15% af alt det den stiger i værdi og tilsidst 40% for at hæve
> pengene - og fradraget er svært at få øje på ...

Afkastet af dine 60 pct. af det indskudte beløb bliver da kun beskatet
med 15 pct.

mvh
Poul Christensen

Fra : Leonard

Dato : 12-11-05 13:18

Poul Christensen <poulchr03xdelx@ofir.dk> wrote:

>Afkastet af dine 60 pct. af det indskudte beløb bliver da kun beskatet
>med 15 pct.

Hvad så når pengene engang skal bruges?

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 12-11-05 17:49

> Hvad så når pengene engang skal bruges?

Hej Leonard

Poul har ret og du er helt på vildspor. Du skal betragte forløbet helt fra
indtægtens start til den bliver udbetalt. F.eks.

Hvis du tjener kr. 100 (bruttoløn), kan du vælge at få den udbetalt med 59%
skat, således der er kr. 41 tilbage. Eller du kan indskyde de kr. 100 på en
ratepension og vente med at betale skat indtil ordningen udbetales til din
fremtidige skattesats (p.t. 34% -59%). Skulle du være så heldig/uheldig at
betale 59% skat på udbetalingstidspunktet, står du stadig med kr. 41 for
hvér kr. 100, hvilket har fået mange uvidende til at konkludere, at det ikke
kan betale sig. Men i den mellemliggende periode har du kun betalt 15%
PAL-skat af afkastet, hvilket betyder rigtig meget set over 10, 20 eller 30
år.

Havde du oprindeligt istedet valgt at få udbetalt de kr. 41 , skulle du
betale skat, svarende til de aktuelle person-/aktieavanceskatter (mellem 28%
til 59%).

Se derfor er pensionsopsparinger en rigtig god forretning.

Så vil jeg slet ikke komme ind på de muligheder der er for at låne (med 34%
fradrag) til indskud på ratepensioner (med 15% skat på afkast) - altså
skatteabitrage.

--
Henrik
a ka

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=161

Fra : Leonard

Dato : 12-11-05 18:26

"diablo de la velocidad" <d@d.dk> wrote:

>Poul har ret og du er helt på vildspor. Du skal betragte forløbet helt fra
>indtægtens start til den bliver udbetalt. F.eks.

OK, nu er det en kapitalpension, men princippet er vel det samme.
Og det er nu rart når nogen kan forklare at det er en god forretning,
så sover jeg lidt mere ubekymret i et stykke tid.

Derfor synes jeg nu stadig at det er noget underligt noget at skulle
betale 15% i skat af nogle papirpenge, som måske har tabt det meste af
værdien dagen efter.
Hvad sker der forøvrigt hvis der ikke er kontanter på
kapitalpensionskontoen til at betale denne skat med?
- hvis nu alle pengene står i værdipapirer ...

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 12-11-05 18:52

> [...]
> Og det er nu rart når nogen kan forklare at det er en god forretning,
> så sover jeg lidt mere ubekymret i et stykke tid.

Det er stort set det samme med kapitalpensionen (blot 40% afgift istedet for
personskat). Det i øvrigt rart, at man kan hjælpe med til lidt bedre
nattesøvn

> Derfor synes jeg nu stadig at det er noget underligt noget at skulle
> betale 15% i skat af nogle papirpenge, som måske har tabt det meste af
> værdien dagen efter.

Mest lige en indskudt bemærkning, så kan tab fremføres uendeligt. Altså hvis
du taber penge i 2006, så skal du ikke betale PAL-skat før tabet er
indhentet. Det kan dog give nogle uhensigtsmæssigheder, hvis man har store
tab umiddelbart før pensionsordningen skal ophæves.

> Hvad sker der forøvrigt hvis der ikke er kontanter på
> kapitalpensionskontoen til at betale denne skat med?
> - hvis nu alle pengene står i værdipapirer ...

Kontanter eller ej, så opkræver SKAT (nye navn for Told&Skat) PAL-skatten -
også selvom det medføre overtræk på pensionsordningen, hvis der ikke er nok
kontanter.