Sunde færdigretter
Fra : Mette

Dato : 09-11-05 22:17

Jeg læste lige på BT, at færdigretter såsom forårsruller, sagtens kan være
sunde, blot man sikrer sig at der er under 5 gr fedt pr. 100 gram. Tænk, jeg
troede, at man for længst var holdt op med denne ensidige fokusering på fedt
og fedtenergi-procenter. Der var engang, hvor jeg spiste løs af mange
fedtfattige varer og især fra helt fedtfrie kager (ja, jeg boede i USA
dengang) det helt store hit, for slet ikke at tale om fedtfri chips. Pudsigt
nok tabte jeg mig ikke et gram, selvom jeg spiste fedtfattigt.

Hvornår begynder det for alvor at bundfælde sig, at det ikke er fedt, der er
synderen, at det heller ikke er kulhydrater, der er synderen, men at det er
for mange kalorier ind i forhold til, hvor mange man forbrænder, der gør at
vi bliver og forbliver tykke?

Hvis man spiser varieret og lærer portionskontrol, så vil man tabe sig. Det
er såre simpelt.
Det er trist, hvis folk nu valfarter til køledisken med færdigretter og
propper sig med varer, der er blevet blåstemplet som "sunde", blot fordi der
er under 5 gr. fedt i. Hvad med at kigge på kalorierne i stedet for?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-11-05 09:02

"Mette" <Mette@.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg læste lige på BT, at færdigretter såsom forårsruller, sagtens kan være
> sunde, blot man sikrer sig at der er under 5 gr fedt pr. 100 gram.

Jamen det er sørme da ikke forkert.

> [...]
> er
> for mange kalorier ind i forhold til, hvor mange man forbrænder, der gør

En ting er, hvad der skal til for at tabe sig. Og du har ret i, at
"fedtfattig" ikke i sig selv er lig med at man taber sig.

Men sundt eller ikke sundt har heller intet at gøre med, om man kan tabe sig
på det eller ej.

Det er sundt, at madvarer er fattige på (usundt!) fedt.
Det er sundt at undlade at spise mere fedt end nødvendigt - fordi du så kan
bruge kalorierne på mad, der indeholder andre næringsstoffer.

Sagt på en anden måde - at noget er sundt har INTET at gøre med dets effekt
i forhold til vægttab!

> Hvis man spiser varieret og lærer portionskontrol, så vil man tabe sig.

Ja.,. uanset maden er sund eller ej. Uanset den er fed eller ej.

> [...]
> der
> er under 5 gr. fedt i. Hvad med at kigge på kalorierne i stedet for?

Kalorierne er ikke usunde!

Har man ingen vægtproblemer, behøver man ikke kigge på kalorier - men det
vil stadig, af hensyn til sundheden, være hensigtsmæssigt ikke at spise mere
fedt end nødvendigt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette

Dato : 10-11-05 21:01

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4372fe96$1$7637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]

effekt
> i forhold til vægttab!

> Ja.,. uanset maden er sund eller ej. Uanset den er fed eller ej.

Ja, naturligvis.

> Kalorierne er ikke usunde!

Nej, det er de ikke. Jeg mente naturligvis, at man bør kigge på det daglige
indtag af kaloriorier i forhold til forbrug af samme. Et underskud
kombineret med en varieret kost, er vist ikke helt galt i byen. Men man
snyder sig selv, hvis man tror man er home safe, blot madvaren har under 5
gr. fedt.
Det kan sagtens være stopfyldt med for mange kalorier, så man alligevel får
for mange i sidste ende.
Jeg agiterer for, at man bør se på hele billedet.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-11-05 21:58

> Men man snyder sig selv, hvis man tror man er home safe, blot madvaren har
> under 5
> gr. fedt.

Det har du ret i. Vil man både leve sundt og tabe sig, er der mange faktorer
at holde styr på.

> Jeg agiterer for, at man bør se på hele billedet.

Det er jeg med på!

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-11-05 19:49

Mette skrev den 09-11-2005 22:17:
> [...]

> for mange kalorier ind i forhold til, hvor mange man forbrænder, der gør at

Tja, dem det ikke er gået op for endnu....tja de må jo så finde den
oplysning.

> Hvis man spiser varieret og lærer portionskontrol, så vil man tabe sig. Det
> er såre simpelt.

Hvis det er så simpelt som du giver udtryk for, hvorfor gjorde du ikke
bare det, da du var i USA?

Det er nok fordi det ikke er så simpelt endda.

> Det er trist, hvis folk nu valfarter til køledisken med færdigretter og
> propper sig med varer, der er blevet blåstemplet som "sunde", blot fordi der
> er under 5 gr. fedt i. Hvad med at kigge på kalorierne i stedet for?

A *person* is smart. People are dumb, panicky, dangerous animals and you
know it.
Særlig dem som kommmer med simple løsninger.

Ikke at jeg er uenig med dig i mantraet om at indtage færrere kalorier
end man forbrænder. Men dit metodevalg om portionskontrol og vupti, så
er overvægtsproblematikken bare overstået.

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Mette

Dato : 10-11-05 21:09

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Hvis det er så simpelt som du giver udtryk for, hvorfor gjorde du ikke
> bare det, da du var i USA?
>
> Det er nok fordi det ikke er så simpelt endda.

Men jeg vidste jo ikke bedre. Jeg troede på minus fedt og masser af
kulhydrater.
Men da jeg lærte mere og vidste bedre, så levede jeg derefter og smed 25 kg.

Jeg er også meget bevidst om, hvordan jeg så tog 15 af det 25 kg på igen.
Ikke hurtigt, men stille og roligt. Jeg blev ligeglad.
Det er jeg ikke længere.

> A *person* is smart. People are dumb, panicky, dangerous animals and you
> know it.
> Særlig dem som kommmer med simple løsninger.

Selve mekanikken er jo simpel. Jeg har ikke snakket noget om vupti, så er
man tynd. Jeg af alle ved, at der er MANGE psykologiske faktorer forbundet
med overvægt og vægttab. Det hele starter indefra og ud. Men når det kommer
til selve teknikken, så er det simpelt. Motivationen til at gøre det, er en
helt anden snak.
Det ændrer dog ikke ved, at madvarer unde 5 gr. fedt pr defintion er gode at
fylde sig med, når man skal tabe sig.
Man skal som sagt se på hele billedet: den samlede kost, det samlede forbrug
og naturligvis den mentale indstilling og den psykiske tilstand. Vægttab er
noget jeg ser på med hollistiske øjne.

> Ikke at jeg er uenig med dig i mantraet om at indtage færrere kalorier
> end man forbrænder. Men dit metodevalg om portionskontrol og vupti, så
> er overvægtsproblematikken bare overstået.

Det har jeg aldrig sagt. Det er jo netop derfor jeg reagerer på artiklen med
at færdigretter er gode, blot der er under 5 gr. fedt. Det nytter jo ikke
noget, hvis der er 600 kcal i, og man kun har 500 kcalorier tilbage at bruge
af.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 17-11-05 16:00

On Thu, 10 Nov 2005 19:49:20 +0100, Carsten Riis <.@.> wrote:

>Tja, dem det ikke er gået op for endnu....tja de må jo så finde den
>oplysning.

Jeg er i praktik som folkeskolelærer lige nu, og havde i går
hjemkundskab (som dog ikke er et af mine liniefag, så jeg observerede
blot) og der fik børnene udleveret et hæfte som fortalte at de skulle
for alt i verden undgå fedt og ellers sørge for at få *masser* af
kulhydrater.

Det irriterede mig noget, at det stadig er det vores børn lærer i
skolen...

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-11-05 21:52

Stefan Bruhn skrev den 17-11-2005 16:00:

> [...]
> kulhydrater.
>
> Det irriterede mig noget, at det stadig er det vores børn lærer i

Hvilke typer af kulhydrater?

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 19-11-05 01:14

On Thu, 17 Nov 2005 21:51:41 +0100, Carsten Riis <.@.> wrote:

>Hvilke typer af kulhydrater?

Der stod ikke noget om specifikke typer.

Fra : Mus

Dato : 11-11-05 09:40

Nu har jeg ikke læst artiklen Mette.

Men der er jo ikke helt forkert hvad de skriver. Set er da ikke for godt med
for meget af det forkerte fedt.

Går artiklen på hvad der er sundt eller er det også en artikel om vægttab?
For er det også om væggtab, så har du helt ret, så har de vist ikke fået det
hele med

Man kan vel også tabe sig ved at spise kager, men er det sundt!

LN

Fra : Mette

Dato : 11-11-05 15:40

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> hele med
>
> Man kan vel også tabe sig ved at spise kager, men er det sundt!

Nu er det en artikel i en serie om slanketips, og ikke om sundhed som sådan.
Noget a la: færdigretter er OK, når du er på kur, bare der er en lav
fedtprocent.

Fra : Mus

Dato : 11-11-05 16:12

> [...]
sådan.
> Noget a la: færdigretter er OK, når du er på kur, bare der er en lav

Ok. Læser ikke BT så kender ikke artikelserien.

LN

Fra : M. Andersen

Dato : 11-11-05 10:00

> [...]
> er
> for mange kalorier ind i forhold til, hvor mange man forbrænder, der gør

På samme tidspunkt som folk begynder at forstå at for en VIRKELIG stor del
af de overvægtige er det slet ikke mad og motion det handler om, men
selvværd og følelser. Uden at arbejde med _hvorfor_ man spiser, er der ingen
chance for succes med slankekure...

Mette

Fra : Mette

Dato : 11-11-05 15:40

"M. Andersen" <ikke@taleom.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af de overvægtige er det slet ikke mad og motion det handler om, men
> selvværd og følelser. Uden at arbejde med _hvorfor_ man spiser, er der

Naturligvis.