At finde midten af en cirkel ?
Fra : Steffen

Dato : 07-11-05 15:36

Hej

Er der nogen der kan forklare den geometriske måde at finde midten af en
cirkel på, jeg har søgt og søgt men intet fundet...

Jeg syntes at kunne huske fra min skoletid at man kan noget med en passer.

Forestil dig en cirkel f.eks tegnet med en tallerken som skabelon, hvordan
finder jeg centrum i den cirkel ?

mvh Steffen

Fra : Poul C

Dato : 07-11-05 22:27

Hej Steffen

"Steffen" skrev i en meddelelse

> Jeg syntes at kunne huske fra min skoletid at man kan noget med en passer.
Ja sjovt nok, da det handler om en cirkel

1) Vælg tre punkter på cirkel-periferien (så langt fa hinanden som muligt,
a.h.t. tegnenøjagtigheden)
2) Forbind disse punkter til en trekant
3) Tegn midt-normalerne til de tre sider (to er nok, men alle tre øger
sikkerheden!)
4) Disse linier skærer alle i eet og samme punkt = centrum for trekantens
omskrevne cirkel (dvs din givne cirkel)

Mvh Poul C

PS: Midtnormalerne konstrueres gerne v.hj. af en passer.

Fra : Vdub

Dato : 09-11-05 22:47

"Poul C" <telfnr@hafnet.dk> wrote in message
> [...]
> omskrevne cirkel (dvs din givne cirkel)
>
> Mvh Poul C
>
> PS: Midtnormalerne konstrueres gerne v.hj. af en passer.

Hej Poul

Tak for hjælpen, det var lige den opskrift jeg manglede.

mvh Steffen

Fra : Brizz

Dato : 14-11-05 23:45

Steffen skrev:
> [...]
>
> Forestil dig en cirkel f.eks tegnet med en tallerken som skabelon, hvordan

Hvis du ikke har "værktøj" til rådighed kan du folde papiret, for det
går jeg ud fra det var på, på midten så kanterne på cirklen mødes. de
folder du så 1 gang mere også har du midten.

--
Mvh Brian