fuldblods
Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 06-11-05 11:24

Datter : Far hvad er en fuldblods hest ?
Far : Jo, thø, rømme, øjeblik, skynder sig ind på usenet.

Kom med et svar til far'en

Jan

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 06-11-05 13:38

"Jan & Lisbeth" <Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> wrote:

>Datter : Far hvad er en fuldblods hest ?
>Far : Jo, thø, rømme, øjeblik, skynder sig ind på usenet.
>
>Kom med et svar til far'en
>
>Jan

Joeh... ....det er noget med at den skal kunne spores tilbage til den
gang profeten Muhammad flygtede til Medina sammen med sine tre
apostle. (Det er godt nok længe siden).

Der er sikkert nogen der kan definere emnet mere præcist

Det med fuldblodsheste kan man komme grueligt galt af sted med. Se
bare nederst på denne side:
www.landsbytossen.dk/Sjællænder%20snydt.htm

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : ST

Dato : 06-11-05 14:48

"Jan & Lisbeth" <Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> skrev i en meddelelse
> Datter : Far hvad er en fuldblods hest ?
> Far : Jo, thø, rømme, øjeblik, skynder sig ind på usenet.
>
> Kom med et svar til far'en
>
> Jan
>
>Det er godt nok længe siden jeg læste på den lektie, men det er noget med
>at alle fuldblodsheste kan føres tilbage til vistnok 3 eller 5 stamfædre,
>begge forældre skal via stambøger vise at der ikke er krydset med andre
>hesteracer.
I ren form findes Engelsk fuldblod, hvilket angives med XX efter hestens
navn, disse avles primært med henblik på væddeløb. På stamtavlen skal der
således stå XX bag navnet på samtlige forfædre.
Arabisk fuldblod, angives med OX efter navnet. Det er blandt andet dem de
rige sheiker rider væddeløb på i de rige oliestater, og de bedste handles
for uhyrlige priser.
En krydning mellem Engelsk og Arabisk fuldblod betegnes Anglo-araber.
Fuldblod anses for de mest forædlede hesteracer med et ofte heftigt
temperament og bruges i stort omfang til forædle kraftigere hesteracer, og
kan derved skabe en lettere ridehest ud fra en kraftigere kørehest. Det er
sket for bl.a Oldenborger, Frederiksborger og holstener.
Håber det skaber lidt lys i mørket, hilsen Susanne

Fra : Liz B.

Dato : 06-11-05 16:39

"ST" <threms@email.dk> skrev i en meddelelse

> Fuldblod anses for de mest forædlede hesteracer med et ofte heftigt
> temperament ......................snip

Hi Susanne,
Det der med "et ofte heftigt temperament". Det har de da ikke. Måske har
de letter med at "tænde", men heftigt det er det ikke. Arabere er noget af
det blideste og mest trofaste heste der findes, bare man omgås dem som man
gøre en god ven. De er ret intelligent, husker godt og er meget lærenem.
Ja, de tænder hurtigt mange gange og derfor kræver de en vågne rytter eller
handler. Det er ikke det samme som et heftigt temperament. Jeg synes nu at
mange Shetter har derimod et heftige temperament, da den eneste heste /pony
som nogensinde har sparket til mig var en arrige lille f....n! som sparket
helt uden grund!

Hilsen Liz (som er træt af at høre om arabere med heftige temperamenter og
vil gerne af med det rygte)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-11-05 08:28

Liz B. wrote:
> Det der med "et ofte heftigt temperament". Det har de da ikke. Måske har
> de letter med at "tænde", men heftigt det er det ikke.

Det må vel være et definitionsspørgsmål, og et spørgsmål om hvilken
målestok.

Set fra en islænder-saddel, er jeg nok tilbøjelig til at betragte det
som noget i stil med "heftigt" :)

[SNIP]

> Ja, de tænder hurtigt mange gange og derfor kræver de en vågne rytter eller
> handler.

Det vil nogle kalde temperament. Andre vil kalde det vilje. osv.

> [...]
> som nogensinde har sparket til mig var en arrige lille f....n! som sparket

Ja, de kan godt være lidt småskøre. Men jeg har på fornemmelsen, at det
ofte skyldes deres opvækst og opdragelse (eller mangel på samme).

> Hilsen Liz (som er træt af at høre om arabere med heftige temperamenter og
> vil gerne af med det rygte)

Hvilken hesterace ville du så nævne som én af dem med mest temperament?

-dennis

Fra : Liz B.

Dato : 07-11-05 22:44

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Det må vel være et definitionsspørgsmål, og et spørgsmål om hvilken
> målestok.

Ja, det er det nok....

> Set fra en islænder-saddel, er jeg nok tilbøjelig til at betragte det som
> noget i stil med "heftigt" :)

Der findes også "hefttige" islændere - det ved jeg fra første hånds
erfaring.

> Det vil nogle kalde temperament. Andre vil kalde det vilje. osv.

Igen, et definitions spørgsmål

> Ja, de kan godt være lidt småskøre. Men jeg har på fornemmelsen, at det
> ofte skyldes deres opvækst og opdragelse (eller mangel på samme).

Og gælder dette ikke for alle heste? Nogle finder sig i meget, andre i
mindre. Alt efter temperament. Af det, afødes det såkaldte "heftigt
temperament". Det er ikke det samme som hurtigt tænding, efter min mening.
Lidt ligesom med mennesker.......!

> Hvilken hesterace ville du så nævne som én af dem med mest temperament?

Se ovenstående.

Hilsen Liz

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 09-11-05 09:40

Liz B. wrote:

> Der findes også "hefttige" islændere - det ved jeg fra første hånds
> erfaring.

Ja, klart.

> Og gælder dette ikke for alle heste?

Jo, men jeg har nu alligevel opfattelsen (på 2. hånd) af at shætlændere
oftere ligger under for dette.

Måske fordi nogle mener at når de er så små kan de tilrides mv. af børn
uden videre.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 07-11-05 10:00

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> "ST" <threms@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hi Susanne,
> Det der med "et ofte heftigt temperament". Det har de da ikke.

(klip)

Vi har også en araber og joh, han er da en hest med let til antænding og er
meget vågen. Men dejlig det er han og han stoler altid på os og gør alt for
os. At en araber er vågen og letantændelig syntes jeg er ok, men der skal
lige med også at de er fuldt styrbare og passer godt på deres rytter. Min
datter har haft sin araber siden hun var 9 år gammel og ikke kunne komme op
på ham uden en stor sten at stå på. Hun er nu 16 år og har ham stadig. Hun
har altid futtet ture afsted langs vejene også med busser og biler. Han har
været den mest trofaste og gode hest man kan tænke. Han har aldrig bidt,
sparket, bukket eller stejlet. Han er nok det jeg betegner som en
ener....men jeg ved at mange andre araberhesteejere også har en ener...
Smiler....

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 08-11-05 19:29

> [...]
er
> meget vågen. Men dejlig det er han og han stoler altid på os og gør alt
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hvad skal man så kalde en ½ PRE, ½ knapstrupper ???

Men dejlig er han nu... Jeg glæder mig til vi må ride på ham... han er jo
kun 1½ år gammel... så 1½ år mere og til tilridning .. og så lige 1½ år
mere, så skal han rides.. whoopeee.....

Han er dog lidt af en bølle lige i øjeblikket... Han vil utroligt gerne
lege med os.. nappelegen, skubbe og mule... men han kommer når vi kalder,
står stille når vi siger han skal og har ikke de store stald-unoder..

--
MVH
Jon Larsen

Fra : ST

Dato : 12-11-05 18:14

> [...]
> mente jeg i sammenligning med bla koldblodsheste - men du har helt ret i
> at den rette betegnelse er at de "tænder" hurtigere end andre heste.
Den med shetlændere kender jeg alt for godt, havde en lille satan til
selskabshest til den store, dyrlæge fra Landbohøjskolen fortalte engang da
han blev tilkaldt pga kolik, at han havde oplevet at en shetlænder i hysteri
havde lagt sig på ryggen og trommet med forbenene på maven - og en
shetlænder er vel en koldblods?
Mvh Susanne

Fra : Liz B.

Dato : 12-11-05 21:26

> Jeg kender til at forsvare visse racer, i mit tilfælde Rottweilere.

Ja, Rottweilere har ikke det bedste rygte - men jeg tror, ligesom med heste,
at det er træneren/ejeren som ofte i skyld i dens adfærd, på godt og ondt.
Og igen, ligesom med heste, har indavlen meget at sige.

snip.............
>han havde oplevet at en shetlænder i hysteri havde lagt sig på ryggen og
>trommet med forbenene på maven - og en shetlænder er vel en koldblods?

Det lyder som noget fra en tegneserie - jeg kan lige se det for mig Men
har svært med at tror på det alligevel!

Hilsen Liz

Fra : Liz B.

Dato : 06-11-05 16:27

> [...]
> Datter : Far hvad er en fuldblods hest ?
> Far : Jo, thø, rømme, øjeblik, skynder sig ind på usenet.

Tjek lige www.dsah.dk for mere info om araberen.

Hilsen Liz

Fra : Sverre Stokke

Dato : 07-11-05 00:49

"ST" <threms@email.dk> den 6. november 2005 kl. 14:48 +0100 skrev:
> [...]
>Arabisk fuldblod, angives med OX efter navnet.En krydning mellem Engelsk
>og Arabisk fuldblod betegnes Anglo-araber.
Og alle XX skal - vistnok - kunne føres tilbage til tre OX-hingste.

Hilsen Sverre.

Fra : Liz B.

Dato : 12-11-05 21:59

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Og alle XX skal - vistnok - kunne føres tilbage til tre OX-hingste.

Hvis jeg husker rigtigt, så var det kun to OX hingste. Den sidste var
vidste nok en Barb, Turk eller noget lignende. Navnet var The Byerley Turk
og var fra Karaman i Tyrkiet, hvor der var traditioner for at avle stor
flotte heste som blev brugt i helligekrig (islam mv.) helt tilbage i 1600
tallet.
Araberene var The Godolphin Arabian og The Darley Arabian.

Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 07-11-05 10:02

> [...]
> Datter : Far hvad er en fuldblods hest ?
> Far : Jo, thø, rømme, øjeblik, skynder sig ind på usenet.

(klip)

Fuldblodshesten bruges meget til b,la jagt nu vi har set Hubertusjagten i
tv. De løber stærkere end de andre racer og mere udholdne.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-05 12:12

Anet wrote:
> [...]
>
> Fuldblodshesten bruges meget til b,la jagt nu vi har set Hubertusjagten i
> tv. De løber stærkere end de andre racer og mere udholdne.

Men må vist kun være med hverts andet år, og ikke i år.
Hvor er forskellen på fuld- og halvblod ?

--

Christian

Fra : Søren N

Dato : 08-11-05 19:21

Anet wrote:
> [...]

Men må vist kun være med hverts andet år, og ikke i år.
Hvor er forskellen på fuld- og halvblod ?

Hej Christian,

I Hubertusjagten er den vindende hest udelukket fra at deltage i opløbet i
et vist antal år, og efter evt. at have vundet 2 gange, udelukket fra
opløbet for altid. Dette uafhængigt af racen.

Halvblod er i de gamle bøger defineret som en krydsning mellem en fuldblod
og en koldblod.
Så enkelt er det næppe i dag. Halvblodsracerne, eller som vi overvejende
kalder dem i dag, varmblod, er en ride- eller kørehest af forskellig
oprindelse, som gennem generationer med mellemrum er forædlet med arabisk
eller især engelsk fuldblod, for at fremelske type (ædelhed), temperament,
atletisk formåen mv.

Hver halvblodsrace har sin egen historie, og ovenstående er blot mit 'bud'
på en forenklet forklaring.
Mange varmblodsheste i dag er uden racetilhørsfohold, således fx. Dansk
Varmblod, som er en blanding af mange racer, og altså ikke er en race i sig
selv, men en hest registreret i et bestemt avlsforbund.

Mvh
Søren N

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 09-11-05 08:03

"Søren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Men må vist kun være med hverts andet år, og ikke i år.

Mon ikke det er for at de andre også kan få en chanche

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk

Fra : ST

Dato : 07-11-05 22:06

Det var da på tide at de opdaterede hestefolk kom på banen, specielt dem med
fuldblod og arabere. Jeg havde forventet at de var lidt hurtigere ud af
starthullerne. Men de nåede det da - dette så absolut ikke ment som en
diskussion, jeg øste blot lidt af min - sikkert forældede viden om racerne
idet ingen gav lyd fra sig - til oplysning, jeg har redet og fuldført flere
jagter i Dyrehaven på en oldenborg/fuldblods vallak - som jeg skrev,
fuldblod, begge slags, er vidunderlige forædlere til de gamle køreheste for
mennesker med mit temperament- enhver sin smag.

Fra : Søren N

Dato : 08-11-05 18:29

> [...]
> Datter : Far hvad er en fuldblods hest ?
> Far : Jo, thø, rømme, øjeblik, skynder sig ind på usenet.

Hej Jan,

Der skelnes mellem arabisk og engelsk fuldblod.

Håber følgende links hjælper lidt.

Arabisk fuldblod :
http://www.heste-nettet.dk/heste/11/

Engelsk fuldblod :
http://www.heste-nettet.dk/heste/59/

Som det er nævnt vedr. engelsk fuldblod, er den ene af de 3 stamfædre ikke
arabisk, som ellers almindeligvis antaget, men en turkmensk hest, dem vi i
dag kalder -

Akhal-tekiner (Akhal Teke) :
http://www.heste-nettet.dk/heste/55/

Mvh
Søren N

Fra : Søren N

Dato : 08-11-05 19:31

"Søren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> arabisk, som ellers almindeligvis antaget, men en turkmensk hest, dem vi i

Rettelse!

Det er i Akhal-Tekiner linket, at det er nævnt...

Undskyld.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-11-05 03:50

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> den 7. november 2005 kl. 10:01
+0100 skrev:
>Fuldblodshesten bruges meget til b,la jagt nu vi har set Hubertusjagten i
>tv. De løber stærkere end de andre racer og mere udholdne.

Sådan cirka:

American Quarter Horse er hurtigst op til ca. 400 meter.
Fuldblod er hurtigst på distancerne ca. 400 - 3.000 m.
Arabere er hurtigst på fra ca. 3 km til lange dagsture.
I et stort distanceridt tværs over USA, var det arabere og islændere, der
sloges om de bedste palceringer.

Hilsen Sverre.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-05 08:26

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Mon ikke det er for at de andre også kan få en chanche

Jo, det er jeg ikke i tvivl om.

Det jeg gerne ville vide er, hvad er forskellen på en fuld- og
halvblodshest ?

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-05 10:57

Sverre Stokke wrote:

> Sådan cirka:
>
> American Quarter Horse er hurtigst op til ca. 400 meter.

Kommer Quarter af dens evner på en 1/4 mile ?

--

Christian

Fra : Liz B.

Dato : 09-11-05 21:27

Kommer Quarter af dens evner på en 1/4 mile ?

Uden at være ekspert på området, så troede jeg at navnet kom af dens fire
"kvarters" - altså fire ben, samt dertil hørende skuldre og bagparter. På
engelsk benævnes foreparter som forequarters og bagparter som hindquarters.
Deraf navnet quarter horse, som er bygget lidt anderledes og brugt
anderledes end alm. heste. Måske er jeg forkert på det så? Jeg ved at
nogle alm. heste kan også bruges som quarter heste - altså i Western fx.

Hilsen Liz

Fra : Søren N

Dato : 09-11-05 21:52

> [...]
> anderledes end alm. heste. Måske er jeg forkert på det så? Jeg ved at
> nogle alm. heste kan også bruges som quarter heste - altså i Western fx.

Det er rigtigt at navnet kommer af at den er hurtigst på 1/4 mile.

Det er nemt at finde beskrivelser af racen på nettet, især da den er verdens
mest udbredte hesterace, over 4 mill. registrerede heste.

Her et af mange links

http://www.heste-nettet.dk/heste/46/

Mvh
Søren N

Fra : Liz B.

Dato : 10-11-05 08:57

> [...]
> verdens
> mest udbredte hesterace, over 4 mill. registrerede heste.

Takker, og så bli'r man klogere. Quarterheste har aldrig interesseret mig
men efter at have læste linket, kan jeg godt se at de ligner arabere meget -
mon ikke det er krydsning med engelsk fuldblod der har bidraget )

Hilsen Liz

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-05 10:57

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-11-05 11:13

Christian B. Andresen wrote:

> Kommer Quarter af dens evner på en 1/4 mile ?

Jo, men hvor lang er det lige at en mile er?

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-05 11:17

Jon Bendtsen wrote:

> Jo, men hvor lang er det lige at en mile er?

400 m
Helt præcist 402.336 m

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-05 11:18

Christian B. Andresen wrote:

> 400 m
> Helt præcist 402.336 m

Ups. det var 1/4 mile.

1 mile = 1609.344 m

--

Christian

Fra : Vagn Lynggaard

Dato : 29-12-05 16:15

Jan & Lisbeth wrote:

> Datter : Far hvad er en fuldblods hest ?
> Far : Jo, thø, rømme, øjeblik, skynder sig ind på usenet.
>
> Kom med et svar til far'en
>
> Jan

Hej Jan,ja det kan jeg godt forstå at det er svært at svare på,men de
stammer ud fra 3 arabiske hingste som var i England på et tidspunkt for
flere hundrede år siden,og gennem væddeløb har man så udvalgt de hurtigste
og hårdeste heste helt konsekvent således at man hele tiden forsøger at
fremavle hurtigere heste.Hvert forår kan du jo se Grand National
Steepelchase fra Aintree banen i England og det er de bedste langdistance
galoppere i England,udvalgt ud fra løb året før.
Der er sagt og skrevet meget dårligt om dem,men fakta er efter min
opfattelse, (jeg har personligt redet og brugt fuldblod til rideheste i
mange år) at finder du en god fuldblod,er det den beste ridehest du kan
få.I bilernes verden kan det sammenlignes med en Ferrari og så en
almindelig familiebil.De har sædvanligvis et vågent og meget pålideligt
temperament.
HÃ¥ber det har bragt lidt lys over land.
mvh Vagn