værgemålsloven.
Fra : borum

Dato : 03-11-05 20:37

Er der nogen som har erfaring med værgemålsloven?

vi har umyndiggjort vores søn på 18 pga. phsygisk handicap

mit spørgsmål er .
Hvor nøjagtig skal vi føre regnskab over de penge han ( vi ) bruger, er det
hver en krone eller?????
hvor meget må han betale hjemme.
min kone er på nedsat tid pga ham.
Erdet iorden at han betaler det manglende beløb, min kone plejede at få fra
kommunen i tabt arbejdsfortjeneste, som nu er bortfaldet da han nu er fyldt
18?
Hilsen Michael

Fra : cybs

Dato : 04-11-05 01:45

"borum" <herslev@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som har erfaring med værgemålsloven?

Ikke direkte, men jeg har kendt nogen, som var sam-værger
for nære pårørende. Jeg ved, at de har fået en del vejledning
omkring det at være økonomisk værge - og jeg kan se, at man
kan få dette i statsamtet. Desuden har de benyttet en revisor til
at gennemgå og godkende et årsregnskab. Jeg husker også
noget om at statsamtet skal søges om større udgifter, fx bil.

> vi har umyndiggjort vores søn på 18 pga. phsygisk handicap
>
> mit spørgsmål er .
> Hvor nøjagtig skal vi føre regnskab over de penge han ( vi ) bruger,
> er det hver en krone eller?????

Det gjorde dem, jeg kendte - men der var ikke nødvendigvis
kvitteringer på alle småbeløb. Fx kunne man selv lave et
udgiftsbilag, der hed "forplejning på Grøn Koncert kr xx".
(Nogen steder er det bare dybt urealistisk at forlange
kvitteringer - men man kan købe en slags udgiftsbilag
hos boghandleren).

> [...]
> Erdet iorden at han betaler det manglende beløb, min kone plejede at
> få fra kommunen i tabt arbejdsfortjeneste, som nu er bortfaldet da han

Umiddelbart tror jeg betalingen skal hedde kost og logi -
og at dette skal beregnes udfra jeres udgifter til samme
(fx hvor dyrt bor I - hvad er husholdningsbudgettet - får
jeres søn speciel kost osv?) Men jeg ville spørge
statsamtet - og så desuden en organisation (fx
forældreforening vedr. hans specifikke handicap), så
jeres rettigheder kan blive lige så velbelyste som jeres
pligter

--
MVH

Cybs/susanne