shared memory
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-10-05 22:46

Hej,

Jeg leger lidt med threads og i den forbindelse har jeg brug for at en
mængde objecter deler fælles variabler.

Er den eneste måde, at oprette et fælles object hvor de deler de
egenskaber ?

Og er der en smart måde at lave locking på, således at 2 objecter ikke
kan komme til at ændre indholdet på samme tid, eller mens der læses fra
det ?

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 16-10-05 23:13

Mikkel Bundgaard wrote:
> Jeg leger lidt med threads og i den forbindelse har jeg brug for at en
> mængde objecter deler fælles variabler.
>
> Er den eneste måde, at oprette et fælles object hvor de deler de
> egenskaber ?

Udfra de få oplysninger vi har : ja.

> Og er der en smart måde at lave locking på, således at 2 objecter ikke
> kan komme til at ændre indholdet på samme tid, eller mens der læses fra
> det ?

Java har indbygget locking support via keywordet
synchronized.

Arne

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-10-05 23:47

> Udfra de få oplysninger vi har : ja.

ok, jamen så er det jo så nemt.

> Java har indbygget locking support via keywordet
> synchronized.

glimrende :)

Takker

Hilsen mikkel

From: Mikkel Bundgaard

Fra : Claus Thrane

Dato : 17-10-05 12:17

Mikkel Bundgaard wrote:

> ok, jamen så er det jo så nemt.

- ja, du skal bare huske der altid er et _men_.

Ideen med at bruge monitores (synchronized) er fin, ikke mindst
glimrende til at lære om tråde og samtidighed.

Men når du har fået fat i ideen bag dem, vil jeg stærkt anbefale at
kigge lidt mere på de klasser der ligger i java.util.concurrent og den
generelle teori bag cuncurrency. Der er mange ting som kan gøres bedre
(og pænere) ved brug af andre teknikker.

> glimrende :)
>
> Takker
>
> Hilsen mikkel

- Thrane