Sum i SQL (d3)
Fra : Poul-Erik Nielsen

Dato : 29-10-05 22:26

Hej alle sammen

Jer har 2 DB'er og så vil jeg lægge summen fra db1 sammen med summen fra db2
i en SQL

Select sum (pris) from betal + sum (pris2) from betal2

det virker fint hvis jeg kun bruger den ene " Select sum (pris) from betal "
men hvad skal jeg skrive i stedet for + sum (pris2) from betal2

mvh
poul-erik

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-10-05 23:25

"Poul-Erik Nielsen" <passerikke@stofanet.dk> wrote in message

> det virker fint hvis jeg kun bruger den ene " Select sum (pris) from betal
"
> men hvad skal jeg skrive i stedet for + sum (pris2) from betal2

Det kan du ikke. Lav 2 SQL'er efter hinanden og læg selv summerne sammen.

hilsen
Uffe

Fra : Thor

Dato : 30-10-05 00:06

Hvis du mener 2 tabeller i samme database kan du skrive

select sum(pris) + (select sum (pris) from tabel2) from tabel1

mvh Thor

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-10-05 08:11

"Thor" <thor@thor.thor> wrote in message

> select sum(pris) + (select sum (pris) from tabel2) from tabel1

Ja med BDE, men ikke hos mig (DBISAM database) og er ikke standard. Hvis
man nogensinde skulle finde på at skifte databasen ud med en anden, vil
programmet derfor nok skulle skrives om på dette punkt.

hilsen
Uffe

Fra : Thor

Dato : 31-10-05 10:56

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> man nogensinde skulle finde på at skifte databasen ud med en anden, vil
> programmet derfor nok skulle skrives om på dette punkt.

Det virker ihvertfald med både Interbase og MS SQL., (uden om BDE)
- det er standard sql, er jeg helt sikker på.

mvh Thor

Fra : Poul-Erik Nielsen

Dato : 30-10-05 00:57

Hej