Fejl i database-sti
Fra : Holger Nielsen

Dato : 29-10-05 15:45

Jeg bruger Delphi 7 Professional og vil gerne teste programmer, der gør
brug af DBDEMOS databaser. Jeg får den irriterende fejlmeddelelse
"Path not found | File: C:\Programmer\FXlles filer\Borland Shared\Data\...",
hvor der på pladsen mærket "X" står det græske bogstav my (udvidet ASCII
tegn 230) i stedet for et dansk "æ" (udvidet ASCII tegn 145).

Kontrol med "Database Explorer" viser da også, at DBDEMOS har stien
"C:Programmer\FXlles Filer\Borland Shared\Data"
Men forsøg på at redigere stien afvises med et "Cannot edit path"!

Jeg har forsøgt et finde det famøse my i registreringsdatabasen, men
uden held. ("Fælles Filer" optræder mange steder)

Er der nogen der ved, i hvilken fil informationen om stien gemmes, så
jeg kan rette den med en hex-editor? Eller hvad skal jeg gøre?

Venlig hilsen
Holger Nielsen

Fra : Thor

Dato : 30-10-05 18:04

Hej Holger

Flyt testdata hen et sted, hvor der ikke er æøå i filnavnet, og
lav et nyt alias, - det er hvad jeg har gjort.

mvh Thor

Fra : Kurt Bilde

Dato : 30-10-05 22:23

Thor wrote:
> Hej Holger
>
> Flyt testdata hen et sted, hvor der ikke er æøå i filnavnet, og
> lav et nyt alias, - det er hvad jeg har gjort.

Hvorfor....

Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> BDE Administrator

Click på DBDEMOS under fanebladet Databases. Til højre finder man
fanebladet Definition og under punktet PATH retter man blot stien til:
C:\Programmer\Fælles filer\Borland Shared\Data

Så er den ikke længere!

-Kurt

Fra : Holger Nielsen

Dato : 31-10-05 09:57

Kurt Bilde wrote:
> [...]
> fanebladet Definition og under punktet PATH retter man blot stien til:
> C:\Programmer\Fælles filer\Borland Shared\Data

Hm, ja. Som jeg skrev i min første mail: 'Men forsøg på at redigere
stien afvises med et "Cannot edit path"!'

Sjovt nok kan jeg godt få lov til at ændre den samme fejl i
nabofanebladende "DefaultDD" og "IBLocal". Det viser sig nu, at
informationen gemmes i filen "...\BDE\Idapi.cfg".

Jeg åbnede denne i en hex-editor og kunne se, at "Fælles" var stavet med
"æ" (hex E6) (men altså i BDE vises som "my"!). Ved at rette dette til
"`" (hex 91) opnåede jeg det ønskede: At BDE viser "Fælles" med "æ".

Problemet må skyldes, at det udvidede ASCII-tegnsæt (tegn 128-255) ikke
fortolkes entydigt af forskellige programmer.

Holger.