ISDN vs. IP
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-10-05 23:31

For ikke ret mange år siden var ISDN det hotteste. I 1998 fik jeg selv
ISDN, hvis primære argument var to linjer - en til telefoni og en til
data. Man kunne også udnytte begge til data.

I dag har jeg stadig ISDN, men det bruges ikke til data mere. Nu har jeg
imidlertid to linjer (på samme nummer) og glæder mig over at kunne
ringe, selv om min kone i forvejen taler.

IP-telefoni er en ny mulighed, men jeg opfatter det som en erstatning af
en analog telefonlinje. Har nogen af jer et bud på IP-telefoni for
ISDN-brugere?

Fra : Benny Amorsen

Dato : 28-10-05 10:56

JR> IP-telefoni er en ny mulighed, men jeg opfatter det som en
JR> erstatning af en analog telefonlinje.

Hvorfor gør du det?

/Benny

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 28-10-05 11:51

> Hvorfor gør du det?

Fordi der kun er 1 linje...
Eller tager jeg fejl?
Pointen er, at jeg fortsat gerne ville kunne bruge min ISDN-telefon. Og
have 2 linjer.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 29-10-05 18:19

JR> Fordi der kun er 1 linje... Eller tager jeg fejl? Pointen er, at
JR> jeg fortsat gerne ville kunne bruge min ISDN-telefon. Og have 2
JR> linjer.

En del IP-telefoner understøtter flere linjer, og nogle
IP-telefoni-leverandører understøtter flere samtidige opkald selv med
en telefon, der ikke gør. Nå ja, og hvis du har flere telefoner har du
selvfølgelig også flere linjer. (Ikke en begrænsning på 2, som ved
BRI)

/Benny

Fra : G123456

Dato : 03-01-07 19:44

"Jens Rasmussen" <no@way.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi der kun er 1 linje...
> Eller tager jeg fejl?
> Pointen er, at jeg fortsat gerne ville kunne bruge min ISDN-telefon. Og
> have 2 linjer.

Hej Jens.

Auerswald har lavet en VoIP/ISDN gateway kan se på:
http://www.auerswald.de/int/international.htm
Jeg har selv bestilt en, når den komer til den danske distributør.
Boksen forventes at komme til at koste omkring 2000 kr.

Mvh. PE

Fra : Anders Majland

Dato : 04-01-07 11:55

> [...]
> Jeg har selv bestilt en, når den komer til den danske distributør.
> Boksen forventes at komme til at koste omkring 2000 kr.

Samme her - og valget faldt på en fritz!box 7050 - Den koster også ~2kkr
(f.eks estation.dk) Det fungerer rigtigt godt og valget imellem voip udbyder
sker som jeg plejer at vælge msn nummer i telefonen. Pt skifter jeg på
håndsættet mellem 3 numre. Indgående ringer de telefoner som jeg har
konfigureret op.

Men skal den ikke bruges direkte på en adsl på en analog linier kan den
tyske version klare det meget billigere. Den er beregnet til adsl over isdn
(er der ikke ret mange steder i DK) men virker også fint "bare" som adapter.
Jeg havde først købt en i tyskland, men da jeg har temmeligt langt til
centralen kunne jeg ikke "fuske" mig til at køre med den alligevel... Så jeg
bed i det sure æble og købte den rigtige udgave og har nu den tyske
tilovers. Den ryger nok i den blå avis inden længe, men smid evt en email
hvis du vil høre mere om den.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-01-07 22:23

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
> Den er beregnet til adsl over isdn (er der ikke ret mange steder i DK)

Øh, ADSL over ISDN (anneks B) kan leveres fra samtlige centraler i DK

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Anders Majland

Dato : 12-01-07 11:29

> Øh, ADSL over ISDN (anneks B) kan leveres fra samtlige centraler i DK

Ja hvis afstanden til centralen er tilstrækkelig kort og kablerne er gode
nok

For den historieinteresserede:
06.2002 købte hus og blev lovet adsl
09.2002 TDC opgav at levere adsl så jeg skiftede til isdn
årene gik med halvårlig henvendelse om det skulle være ændringer
12.2005 TDC havde skifte kabel på en del af strækningen (ca 3 af de 5km) og
det blev muligt med ADSL over POTS. Så jeg fik en ekstra analog linie for at
få adsl - de kunne/ville ikke levere over isdn'en. (Og det var før en
bærelinine var en mulighed)
Linien har til tider været udstabil*, haft kabelfejl (bla pga lynnedslag i
nærheden) men de sidste måneder har den kørt stabil som 512/512. Det er ikke
muligt at køre stabilt med højere hastighed - det er prøvet

Jeg logger når jeg har fejl på linien og/eller kontakt til TDC der er 24
punkter for 2006 - men det inkluderer så også fejl på isdn'en ...

Jeg er stort set tilfreds med service fra TDC - De fleste
servicemedarbejdere er kompetente og/eller kan finde en der er det. Bare
surt med 30dages ventetid på at få rettet kabelfejl ....

Når min voip har vist sig stabil i 3 måneder opsiger jeg nok ISDN'en og
nøjes med den analoge linie og voip. Måske endda opsige den og nøjes med
voip og bare betale for en bærelinie (prisforskellen er bare ikke stor idag
40kr rabat på adsl'en erstattes af 40kr for linien . Dvs 80kr og koster den
analoge linie ikke omkring 120 ?)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-07 11:57

> Ja hvis afstanden til centralen er tilstrækkelig kort og kablerne er gode
> nok

Det er den for langt langt hovedparten af hustandene. Vi snakker formentlig
under 10% der ikke kan få ADSL over ISDN

Fra : Anders Majland

Dato : 12-01-07 17:53

> Det er den for langt langt hovedparten af hustandene. Vi snakker
> formentlig under 10% der ikke kan få ADSL over ISDN

Men hop lige 2 indlæg op igen - læg mærke til at jeg skrev: "Den er beregnet
til adsl over isdn (er der ikke ret mange steder i DK)"

Jeg ved ikke hvor mange adsl/isdn der er installeret i forhold til
adsl/pots - Men jeg kender kun en der har det, men flere der er blevet bedt
om at skifte ned til en analog linie for at kunne få ADSL.

Der er stadig flere i området der ikke kan få adsl - end ikke over en analog
linie ... Så også en opgørselse sidste år over hvor mange landmænd der ikke
kan få adsl. Mener er at det var oppe mod 30% (men kan ikke huske alderen på
tallene). Nu er jeg godt nok ikke landmand men jeg har kun et nedlagt
landbrug på en parcel uden jordtilliggende.

Set fra en foretningsmæssig vinkel er det selvfølgelig alt for dyrt at dække
100% - men som potentiel kunde er det træls hvis ingen vil sælge en den
ydelsen man ønsker ...

Nu har jeg som skrevet kun boet her siden 2002 og jeg hører ikke til dem tdc
spinner guld på endnu - men jeg værdsætter da at de i 2005 valgte at bekoste
udskiftningen af det "store" kabel. Det var godt nok også ofte udfald på det
gamle, så det er sikkert kun en sideeffekt at det blev muligt med ADSL. Jeg
har ikke opgjort hvor mange gange jeg har fejlmeldt kabelfejl herude. Men
fra 2002 til udgangen af 2005 har det været mere end en gang om året i snit
at jeg har fejlmeldt isdn'en - Både helt død linie eller bare meget dårlig
lyd < skyldtes vist vandindtrængen flere steder i kablerne. Ihvertfald var
det næsten sikkert at lyden var dårlig efter store regnbyer. I 2006 hvor
jeg har logget var det så galt med isdn'en 2 gange hvor det den ene gang
vist skyldtes et lynnedslag i nærheden og den anden gang et overgravet
kabel.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-07 18:05

> Men hop lige 2 indlæg op igen - læg mærke til at jeg skrev: "Den er
> beregnet til adsl over isdn (er der ikke ret mange steder i DK)"

Det gjorde jeg skam

> Jeg ved ikke hvor mange adsl/isdn der er installeret i forhold til
> adsl/pots

Det ved jeg, det kan ikke omtales som "ikke ret mange steder"

> Der er stadig flere i området der ikke kan få adsl - end ikke over en
> analog linie ...

Ja, der er stadig flere tusinde hustande i DK der er udenfor ADSL-dækning,
selvom man med de seneste tiltag indsnævrer margenen.

> Set fra en foretningsmæssig vinkel er det selvfølgelig alt for dyrt at
> dække 100%

Det er _meget_ dyrt med ADSL

> - men som potentiel kunde er det træls hvis ingen vil sælge en den ydelsen
> man ønsker ...

Ja, det er altid træls hvis man ikke kan få det man ønsker sig.