Autocad Model/Layout
Fra : Edwin Elowsson

Dato : 23-10-05 17:06

En lille undersøgelse:

Emne Autocad
Hvor mange her bruger Modelspace / Layout

1. Nej
2. Ja

Hvis 1. nej hvorfor ?

Hvis 2. ja, hvor placere i målsætning og tekst

3. Modelspace
4. Layout

Hvis 3 / 4 gerne en begrundelse ect. fordele og ulemper

--
Edwin
---

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 23-10-05 19:22

Hi
Jeg foretrækker at skifte mellem M og Pspace , hvis tingen skal
præsenteres kan jeg finde på at bruge mange "flydende" vinduer, hvor
nogle så kan være de tradisionelle planer og andre perspektiver ----
man kan jo bare slå det fra midlertidigt medens man bruger kun en
skærm og Mspace , man kan jo gemme opsætninger .
Jeg mener også at 4 Mspace skærme helt tradisionelt med viewports
funktionen da er den helt naturlige måde at tegne 3D i ; du går fra
plan til plan fuldstændigt som sædvanligt og det der er x på det
ene plan er "Z" på det andet . Jeg plejer at opdele skærmen i 4,
menlig hvert af de tre grundplaner og en perspektiv man som bekendt
får via Dview --- Jeg tegner altid 1:1 som man jo skal med et CAD
program, 1 tegne enhed er en millimeter , og fanme ikke noget skala
forhold som aldrig har været meningen i CAD basta.
Ok det kan se smartere ud med vindues rammerne slukket når der skal
plottes ud og her er Paper Space helt fint og nemt at finde ud af, man
sætter bare det nye vindue på sit eget layer så kan man fryse rammen
smart, ---------- Eh placering af text er jo ret flexibel hvis du for
hver text block bare sætter et vindue, der zoomer på noget text i den
anden ende af tegningen ;))

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 27-10-05 09:47

Hej

Tak for dit svar, se eventuelt mit svar til Niels Gjermandsen

>Eh placering af text er jo ret flexibel hvis du for
>hver text block bare sætter et vindue, der zoomer på noget text i den
>anden ende af tegningen ;))

God ide den kunne jeg næsten selv have fundet på

--
Edwin
---

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 23-10-05 21:39

Hej
Det er individuelt fordi det er afhængigt af hvad jeg bruger tegningen til.

Hvis jeg laver en almindelig 2D tegning til mekanisk bearbejdning så er jeg
tilbøjelig til at målsæte i model.

Men hvis jeg laver projektering af anlæg i 3d eller hvis jeg laver tegningen
med mange detail billeder i forskellig skalering så lægger jeg den over i
layout, og jeg målsætter så her i layout.
Du skal dog være opmærksom på at det ikke er muligt at bruge Diameter til at
målsætte huller, men det kan løses med at lave linear målsætning af hullet.

Det er vigtigt at sætte tegningen helt rigtigt da du kan få problemer med at
få målsætningen til at være synlig bag rammen med tegningen i layout, det er
hvis du bruger den forkerte hide.

Fordelen er jo at du så akal bruge skalering af mål til målsætningen og ikke
skalere det hele når du målsætter i Layout.

Du kan jo bruge de fleste funktioner i layout og her kan du jo fjerne dele
af din 3D model og så kunne målsætte direkte på den. Jeg har brugt denne
funktion ved meget omfattende tegninger i 3D med mange komponenter, her kan
man jo også lægge sine komponenter i hvert lag og så kun vise enkelte
komponenter i de enkelte udsnit.

Der er et utal af muligheder i den situation.

Så jeg bruger altså begge muligheder, det er afhængngt ag hvad tegningen
skal bruges til.

HUSK altid sæt en unit til lig med 1 mm åg tegn altid målfast så går det
godt.

mvh
Niels Gjermandsen.

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 27-10-05 09:45

Hej

Tak for dit svar.

Jeg har selv siden ver14 (startede med ver 2.x i 1986) tegnet i Model 1:1
og printet ud ved hjælp af Layout (Paberspace).

og altid målsat i modelspace, det skal dertil siges at det altid har været
2d og "simple" emner, møbler.

Nu skal jeg holde et lille kursus om Layout for en af vores kunder, som kun
har tegnet i modelspace og i mål 1:20 i 15 år,

og så ville jeg lige høre nogle alternativer.

Forløbig har der kun været 2 svar men jeg er optimist
--
Edwin
---

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 28-10-05 13:30

Hi

Jeg vil nok tro at det er vigtigt at huske hvorfor Paperspace
overhovedet blev indført, det var vist for at gøre det nemmere at
printe og plotte. Hvor nogle før havde meget nemt ved 1:1 og den mere
tekniske måde, var det vist svært at forstå hvordan A4 til dobbelt
A0 kunne indpasses til mål i 1:1 , og her var Pspace jo genialt fordi
hvis du sætter Pspace til A1 ,ja så kommer tegningen til at fylde
hele arket og ikke bare en millimeter nede i venstre hjørne. At man
så som Niels G. nævner, i de enkelte vinduer , kan fryse lag og
altså i virkeligheden har lige så mange "tegninger" som vinduer, med
hver deres egne layer opsætning og udsnit , er jo det der gør at
Pspace alligevel kan bruges til noget.
Men somsagt , for mit vedkommende bruger jeg Pspace mere til
præsentationer, fordi jeg kan altså bedre med at tegne 1:1 og så
skalere når der plottes, --- så er man nemlig _helt_ sikker på at
scale fungerer. ------ men det var jo netop det problem Pspace skulle
gøre nemmere at håndtere i en verden der går efter papir størrelsen
og ikke efter hvad en tegne enhed er. Pspace gjorde det vist meget
nemmere for en masse brugere.